- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Rio 1,2 Motion: "Wow bil" til "wow pris"


Af Søren Clauding – januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er imponerende, hvad Kias chefdesigner Peter Schreyer har gjort ved Kia. Den nye Kia Sportage var skelsættende i kraft af dens sofistikerede design, vi glæder os allerede til den nye cee’d, som præsenteres på Genève Motorshow i begyndelsen af marts i år, for den lille Kia Picanto, der kom sidste sommer, har dokumenteret, at det unikke design også kunne benyttes til mindre biler. Og da den nye Kia Rio, som hér sættes under lup, ligger mellem Picanto og cee’d, og følger stilen til perfektion, er der kun ét overordnet udtryk, der tæller: ”Wow” for Kia designet og ikke mindst ”wow” for Rio’en.

 

”Trippel Wow” endda, fordi det samme udtryk også gælder prisen. 120.000 kroner koster – godt nok den billigste – udgave, som foruden et glimrende udstyr, hvor det egentlig kun er aircondition, der savnes, byder på en brændstoføkonomi på 20,8 kilometer pr. liter BENZIN! Trods 85 hestekræfter i maskinrummet og en bilstørrelse, som helt distancerer den fra markedets småbiler, inklusive Picanto. Wow, wow, wow.

 

Dokumentation af kvaliteten

Med 7 års garanti i bagagerummet burde der være dømt succes på forhånd. Garantien, som også inkluderer 12 års garanti mod rustgennemtæring, kombineret med 24 måneder/30.000 kilometers serviceintervaller er skabt for at synliggøre overfor kunderne, at Kia står ved en meget bedre kvalitet end den, fabrikken tidligere var kendt for. Hvis ikke der var hold i den forbedrede kvalitet, ville boomerangen nu være ved at være kommet tilbage i hovedet på f.eks. den danske importvirksomhed. Det er ikke sket, Kia er ikke blevet ruineret af sine egne garantiforpligtelser. Med andre ord: Der er hold i den forbedrede kvalitet.

 

Denne lange indledning i et forsøg på at gøre op med den lidt træge reaktionstid, der findes mellem forbedringer og kundernes accept af forbedringerne. Eller på almindelig dansk: Er hjertet eller bankkontoen eller begge dele i forening brændt varme på en Kia Rio, er der ingen fornuftsgrunde til at vende sig væk fra den.

 

Gennemarbejdet og rummelig

Rio’en er nemlig også temmelig gennemarbejdet. Visuelt er der tale om en fræk, dynamisk kompaktbil. Den vinder især på sit ydre, men er også OK indvendig. At interiøret ikke bjergtager tilskueren på samme måde som de udvendige linjer skal nok tilskrives forsøget på at skabe masser af funktionalitet. Der er ikke oceaner af plads på bagsædet, det kan være lidt svært med lange ben at komme derind, men man kan være der og benpladsen er ikke ringere end hos mange af konkurrenterne. Bagagerummet byder på næsten 300 liter bagageplads, der kan forøges til 1 kubikmeter, når de asymmetrisk delelige bagsæderyglæn lægges ned, og foran passagersædet oppe fortil finder man et handskerum, der ser ud som om det ender et godt stykke ude i motorrummet, så stort er det.

 

Der er arbejdet med detaljerne som f.eks. tangenterne under betjeningen af varme og ventilation. De er så enkle at aktivere, at man undrer sig over, at andre ikke har gjort det på samme måde.


 

 


Det er den slags, der i dagligdagen gør, at man glæder sig over sin bil. Savnet af aircondition kan man kompensere for, ved enten at betale 13.000 kroner mere for bilen, eller 20.000 mere og så få en Active variant ud af det. For de 20.000 kroner får man også el-ruder ved bagsædet, sædevarme fortil, køl også i handskerummet plus et par andre småting. Merpriserne er acceptable, men der er ikke så meget ”Wow” i dem som i basis-listeprisen på de 120.000 kroner.

 

God motor

For resten af bilen er jo den samme – også motoren, som i sig selv i øvrigt er en rigtig god oplevelse. De 85 hestekræfter er tilstrækkelige til at give Rio fartpræstationer på niveau med de ligeså økonomiske mindre – og lettere – biler. Oven i købet en meget ubesværet trækkraft, som er mere end tilstrækkelig ved bykørsel. På motorvejen kan den bringe Rio’en tæt på 160 km/t, hvad der godt nok ikke er tilladt i Danmark, men vil kunne udnyttes på de tyske autobahns. Vi har ikke prøvet det, men det virker som om, at bilen er stabil nok til at den kan håndtere en sådan fart.

 

Kia Rio er ingen sportsvogn, men den kører mindst ligeså godt som mange større og dyrere konkurrenter. Fast affjedring uden dårlig kørselskomfort, fine styreegenskaber samt et støjniveau, der er forbavsende lavt, når man konstaterer, at motorrummet stort set ikke er lydisoleret, underbygger de medfødte dynamiske kørefærdigheder.


 


5 stjerner

En Kia Rio har foruden de almindelige kørehjælpemidler som bl.a. ESP og Hillholder også scoret 5 stjerner i EuroNCAP. Det er ikke uvæsentligt som en faktor, der underbygger Kias kvalitetsniveau.

 

Og når man taler pris og Kia er der to faktorer, man også lige skal huske på: Den koster kun godt 500 kroner i årlig ejerafgift udstyret med 1,2 liters motoren. Til gengæld skal man betale 5.500 kroner, hvis man synes, at en Kia Rio ser fed ud i andet end hvid. Og det er slet ikke utænkeligt, at man gør det…

 

 

 


Model:

Kia Rio 1,2 Motion

Listepris:

Kr. 119.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l benzinmotor. 85 hk. 121 Nm/4000 omdr./min. 5 gear. Stop&Go.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,1 sek./ 168 km/t/ 20,8 km/l /109 g/km

Længde:

4,05 m

Bagagerum:

288-923 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart rat. El-sideruder for. Højdejusterbart førersæde. 2 X Isofix. USB, AUX og iPod. Tyverialarm.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt