- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Magentis 2,0 CRDi Exclusive

Luksus klasse til discountpris


Tekst: Søren Clauding – maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia Magentis er egentlig en gammel bil. Den blev præsenteret i foråret 2006 og kørte ud på de første markeder samme efterår. Men i Danmark kom den aldrig. Ikke før det sene efterår 2007. Årsagen var formentlig uenighed om priserne.

 

I bund og grund har det nemlig nok været Hyundai og Kia Magentis søstermodellen Sonata, der angav prisniveau’et. En Magentis skulle koste det samme som en Hyundai Sonata. For moderselskabet i Korea var ræsonnementet antagelig: Hvis vi lader Kia i Danmark sælge Magentis til samme pris som Sonata, halveres salget af Sonata til fordel for Magentis – mens markedsføringsudgifterne vil være større. Det tjener koreanerne ikke flere penge på, tværtimod. Men det gør de to privatejede danske importvirksomheder af hhv. Kia og Hyundai heller ikke.

 

Slutfacit blev, at Kia Motors i Danmark fik deres luksusbil til Sonata priser. Og så får hver importør andel i indtjeningen.

 

Markedet er anderledes

Imidlertid havde markedet forinden ændret sig dramatisk. Med afgiftsændringen i fjor blev det ikke pænt at køre i større biler. Så Kia har ikke fået solgt så mange Magentis, som man havde håbet på. Omvendt er netop Magentis et eksempel på, at en moderne stor bil sagtens kan være brændstoføkonomisk og billig i anskaffelse. Det er bare ikke så let at overbevise kunderne om.

 

Magentis er ellers det måske bedste eksempel. Bilen er ikke prangende, den er pæn, lidt sportslig i sit udtryk og så er den yderst velkørende. Her har danske bilkøbere haft fordel af at vente. For da de første Magentis så dagens lys, var affjedringen for blød, bilerne krængede for meget og styrede ikke præcist nok.

 

Strammere undervogn

Det har man effektivt lavet om på hos Kia. Og det har danske Magentis købere nu glæde af. Resultatet er med andre ord, at Magentis ikke bare er rummelig og luksuøs. Den kører også godt. Og med en dieselmotor under hjelmen kan man uden videre køre 16-17 km pr. liter og det er vel ret beset udmærket og bedre end mange mindre modeller. Det giver sig også udslag i CO2-udledningen, som blot er 162 g/km.

 

Men man skal holde sig væk fra udgaven med automatgear, for den kører kun 13,7 km/l og det bringer bilen ind i den ”ressourceforbrugende risiko-zone”.

 

Fornuftige priser

Den dyreste Kia Magentis koster 280.000 kroner. Med 2-liters 140 hestes dieselmotor (ret støjsvag i øvrigt). Med en længde på 4, 74 meter. Med et bagagerum på 500 liter, Isofix, ESP, 4 airbags og airbaggardiner, læderrat, ratbetjent fartpilot, sædevarme, klimaanlæg, el-ruder for og bag, fjernbetjent centrallås og meget mere udstyr.


 


Men man kan også anskaffe en Magentis med lidt mindre udstyr og en 144 hestes benzinmotor (som endda går 13 kilometer pr. liter) der blot koster 235.000 kroner. Det må kaldes at køre på luksusklasse til discountpris.

 

Minus’er – men flest plus’er

Det, man ikke får ved en Magentis, er det aller mest moderne og epokegørende design. Man får ikke den aller nyeste high-tech og man får ikke prestige i traditionel forstand. Man må også affinde sig med at skulle betale 6000 kroner oveni, hvis bilen ikke skal være hvid. Men på den anden side: Hvid er ny modefarve, så det er jo egentlig ikke så galt!

 

Bagagekapaciteten er regulær og på næsten 500 liter. De nedfældelige bagsæderyglæn udløses fra bagagerummet bekvemt med en knap lige inde under åbningens kant.

 

Der er rigtig fin plads på bagsædet


 

På minussiden tæller f.eks. et handskerum i miniaturestørrelsen. På plussiden tæller også god overskuelighed og nem funktionalitet – som er blandt fordelene ved at bilen ikke er høj sofistikeret. Helt igennem en pæn, stor og acceptabel bil ikke mindst acceptabel for danske bilejeres hårdt pressede bilbudget.

 


Modelnavn:

Kia Magentis 2,0 CRDi Exclusive

Listepris:

Kr. 279.995 (plus kr. 6000 for anden farve end hvid)

Motor:

4 cyl. 2-l common-rail dieselmotor,(140 hk, 305 Nm/1800-2500 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk /CO2:

10,4 sek/201 km/t/16,7 km/l 162 g/km

Længde

4,74 m

Bagagerum:

496 liter

Diverse:

ESC med TCS. 6 airbags. Klimaanlæg Højdejusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for og bag. Sædevarme. Isofix. Tyverialarm. Nødreservehjul.



Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt