- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA pro_cee’d GT 1,6 GDI Vision

Sportsvogn til familiepris


Af Søren Clauding – september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA pro_cee’d GT er 3-dørs udgaven af KIA cee’d GT. Den har vi bl.a. kørt i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs den første prøvekørsel af KIA cee’d og pro_cee’d GT hér >>>). Da den blev lanceret i Danmark blev den prissat til 350.000 kroner. Det koster den stadig, men nu findes der en billigere løsning.

 

For blot 285.000 kroner kan man komme i besiddelse af en Pro_cee’d GT. Det er en regulær familiebilspris, hvad der passer udmærket til cee’d modellerne, der jo i bund og grund er smarte kompakte familiebiler i mellemklassen. Det store spørgsmål er blot, om man kan leve med det, man ikke får. Vores konklusion afsløres allerede hér: Det kan man godt.

 

Neddroslet udstyr

Forklaring: KIA cee’d GT er som udgangspunkt utrolig veludstyret. Også til 350.000 kroner er den et godt køb, ikke mindst pga. udstyret. Noget af det har man pillet af i Vision-udgaven, som versionen til 285.000 kroner er døbt. Men bilens fundamentale egenskaber og udseende har man ikke rørt ved, og det er helt centralt.

 

Vælger man en cee’d GT i stedet for en almindelige cee’d, er det fordi man er tiltrukket af dens udseende, dens sportslige snit, dens fine dynamiske køreegenskaber og de 204 hestekræfter, som 1,6 liters turbobenzin-motoren kan frembringe. Alt det får man også i en Vision-version.

 

Til at leve uden

Det, man ikke får med, er fortrinsvis adaptive Xenon forlygter, så man må altså køre lidt mere forsigtigt, når det er mørkt. Man får heller ikke p-sensorer og bak-kamera, som ellers er en god feature, fordi udsynet bagud er set bedre. Men da sidespejlene er gode, går det jo nok. Man får ikke el-nedblændeligt bakspejl, hvad vi ingen problemer har med, fordi automatikken i den type bakspejle ikke altid opfylder førerens ønsker.

 

Det samme gælder elektrisk parkeringsbremse – den er erstattet af en regulær ”gammeldags” håndbremse, som man meget lettere kan bruge, hvis man vil have bilens bagende til at hjælpe en gennem skarpe kurver på f.eks. en sneglat vintervej (og bilen lægger jo op til sportslig kørsel).Man får heller ikke audioanlæg med berøringsskærm. Om man kan leve uden det er nok et temperament spørgsmål. Og man må selv igangsætte vinduesviskerne, for Vision har ingen regnsensor. Mon ikke det går.

 

Det får man stadig

Men man får fortsat 7 års garanti, 2-zone klimaanlæg, det vakse GT-udseende med de smarte ice-cube forlygter og dobbelt udstødning, man får læderkabine, Recaro-sæder, Bluetooth med stemmestyring (hvis smartphonen tillader det), el-drevne sideruder, mørkt tonede bageste sideruder, fartpilot, sædevarme og varme i rattet samt 18” alufælge.



Sidstnævnte er en vigtig del af bilens præcise styring. Og ved hurtig kørsel på ujævne danske provinsveje må vi igen tage hatten af for bilens gode vejgreb og stabile kørefærdigheder. Vejene erindrede også om, hvordan KIA har formået at sikre bilen en god og tilstrækkelig eftergivende affjedring til hverdagskørslen og endda fastholde muligheden for sportslig kørsel.

 

Maskineriet gør sig i øvrigt rigtig godt og eneste lille ankepunkt er en benzinøkonomi på 13,5 km/l. Værd at bemærke er det fremragende præcise gearskifte, det store bagagerum på 380 liter, der kan øges til 1225, når bagsæderne lægges ned og også, at det er tilladt at køre med en anhænger på 1400 kg.


 

Andre KIA prøvekørsler finder du hér >>>


 


Model:

KIA pro_cee’d GT 1,6 GDI Vision

Listepris:

Kr. 284.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbo-benzin. 204 hk. 265 Nm/1750-4500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 230 km/t/ 13,5 km/l /171 g/km

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

380-1225 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. 18” alufælge. LED kørelys ”Icecubes”.  6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Recaro sportssæder i læder. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Ratvarme. Sædevarme. 7 års garanti (max 150.000 km).


Link til importøren


 

Den sjove gimmick med to forskellige instrument-designs, som man skifter ved tryk på en knap er bevaret i Vision udgaven.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt