- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Sorento 2,2 Diesel Premium 4WD Aut.

Gensynet bekræfter


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for et lille år siden første gang stiftede bekendtskab med den store KIA Sorento i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af det nye store KIA flagskib (læs om de første prøvekørsler af KIA Sorento hér >>>), var en af konklusionerne, at den bil egentlig passede ret godt til rigtig mange danskeres bilbehov. Prisen var godt nok temmelig høj, det er den fortsat, men efter reduktionen af registreringsafgiften er den kommet tætte på flere bilkunders økonomiske muligheder.

 

Den billigste Sorento koster nu 555.000 kroner og den prøvekørte version med Premium udstyr, firehjulstræk og automatgearkasse er løbet op i 752.000 kroner. Det er stadig en net sum penge for en bil, men den er absolut en overvejelse værd, hvis man har mulighed og behov for en stor, rummelig SUV, oven i købet med temmelig komfortable køreegenskaber.

 

Masser af kræfter

Uanset hvilken model, man vælger, har den en 2,2 liters turbodieselmotor i maskinrummet. Den yder 200 hestekræfter og et overbevisende drejningsmoment på 441 Nm over en omdrejningskurve på 1750-2750 omdr./min. Det gør den i stand til at køre 14,9 km/l, men det er alene fordi vi her i Danmark indtil videre i hvert fald alene har prøvet topudgaven.



Vælger man en bil med mindre udstyr, springer automatgear og firehjulstrækket over, bliver den ikke bare billigere at anskaffe, den bliver også billigere at køre i, for 17,5 km/l er det officielle forbrugstal for sådan en. Det er det (for begges vedkommende) også i udgaven med 4WD, men vi anslår, at i samme øjeblik, firehjulstrækket træder i funktion, stiger forbruget og så er tallet svært at komme i nærheden af i praksis.

 

Den første oplevelse bekræftes

Men lad nu det være. Et faktum er det, at også efter at haft lejlighed til at gå Sorento’en nærmere efter i sømmene, bekræftes den første oplevelse, og måske i endnu højere grad end forventet.

 

Det hænger sammen med, at Sorentos affjedring er temmelig tilgivende. Blød er for meget sagt, men den er meget komfortabel og det passer perfekt til de ujævne danske landeveje. Den er ydermere udrustet med Trailer Stability Assist, som kompenserer for ujævnhederne, når man kører med anhænger. Fremragende, for det er ikke mindst en af Sorentos styrker, at den har så stor træk-formåen.

 

2 tons på krogen – eller mere

Den prøvekørte automatgearsversion må trække 2 tons. Har man brug for endnu mere trækkraft, må man da affinde sig med selv at skulle stå for gearskiftet, men da må man trække 2,5 tons. Man skal da blot lige huske, om ens kørekort giver lov dertil, for Sorentoen i sig selv vejer 1800 kg, men det er en anden ting.

 

En af bilens unikke fordele er en frihøjde på 18 cm. Det bringer den ikke i off-road ligaen, hvad den heller ikke er tænkt at skulle, men det giver bedre fremkommelighed i uvejsomt terræn, uanset man har firehjulstræk eller ej. Naturligvis er 4WD en fordel, men man kan ofte klare sig uden, hvis ikke man specifikt har brug for at trække en stor hestetrailer eller luksus campingvogn efter sig på en ujævn og regnvåd græsmark.

 

Godt udstyret

Basisudstyret inkluderer bl.a. varme i rattet, sædevarme både for og bag, fartpilot, kurvelys og p-sensorer. Advance udstyret, som er næste trin, inkluderer yderligere 2-zone klimaanlæg, navigation med bakkamera, nøglefri betjening, elektrisk bagklap, elektrisk indstilleligt førersæde og adaptivt Xenon forlys og vognbaneassistent.

 

Oven i al det giver Premium udstyret yderligere 19” alufælge (som faktisk ikke giver forstyrrer kørselskomforten så meget som man kunne frygte), læderkabine, køl i forsæderne, el-passagerforsæde, rear cross traffic Alert, Blind Spot Detection og meget mere.

 

Bagklappen er smart

Og så var der en ting, vi ikke kunne stå for: Hvor visse konkurrenter tilbyder åbning af bagklappen, når man eksempelvis sparker ind under den (Ford), skal man blot blive stående et øjeblik ved Sorento’ens bagklap, så åbner den helt af sig selv (hvis man altså vil have den til det). KIA kalder den ”Smart Power Tailgate” – vi synes bare, det er smart…

 

Sidst, men ikke mindst: 7 sæder, panoramasoltag, automatisk parkering, adaptiv fartpilot, around view monitor m.v er ekstraudstyr, som kan tilkøbes. Det er den unikke 7 års garanti derimod ikke. Og da vi danskere naturligt nok, når vi investerer mange penge i et firehjulet transportmiddel, sætter pris på en vis portion økonomisk tryghed, rammer 7-års garantien (op til 150.000 kørte kilometer) lige i solar plexus.


Around View Monitor er ekstraudstyr.

 

18 cm frihøjde og stor fjedervandring gør, at Sorento udmærket kan klare lettere terræn.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en af de første køreture i den nye KIA Sorento med 2,2 liters 200-hestes dieselmotor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

KIA Sorento 2,2 Diesel Premium 4WD Aut.

Listepris:

Kr. 751.893

Motor og transmission:

2,2 ltr. turbodiesel. 200 hk. 441 Nm/ 1750-2750 omdr./min. 6-trins aut.gear. Permanent firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,6 sek./ 203 km/t/ 14,9 km/l /177 g/km

Længde:

4,78 m

Bagagerum:

142 (7 sæder)/605/1662 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESC. 19” alufælge. Tagræling. Adaptive Xenon forlygter med kurvelys. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med –begrænser. 2-zone klimaanlæg. 7 sæder. Læderkabine med el-sæder for. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme for og bag. Sædekøl for. Regn- og p-sensor. Navigation. Isofix. 7 års garanti.


Link til importøren


Der er masser af plads på bagsædet i Sorento - som hér er midtersæde, fordi der er installeret en tredje sæderække.

 

Den tredje sæderække giver endnu flere anvendelsesmuligheder - og bagagerummet bliver helt fladt, når bagsæderne foldes ned. Det er praktisk.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt