- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

KIA Sorento 2,2 CRDi 4X4 Aut. Premium Plus

 

Kraftfuldt design – komfortabel og alsidig transport


Af Søren Clauding – november 1013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Sorento i Motorradioen


KIA Sorento er KIA’s bud på en kraftfuld og komfortabel SUV, og det er naturligvis ingen hemmelighed, at søstermodellen hos Hyundai hedder Santa Fe. Men selvom bilerne langt henad vejen er baseret på samme teknik – og køreegenskaberne heller ikke adskiller sig væsentligt fra hinanden – ser de ret forskellige ud.

 

Hemmeligheden er formentlig, at KIA’s chefdesigner, Peter Schreyer, der har kreeret de kraftfulde og bemærkelsesværdige linjer, som her kendetegnet KIA-modellerne i de sidste år, også har noget at skulle have sagt, når det gælder om visuelt at adskille de to bilmærker fra hinanden. Faktisk så meget, at Peter Schreyer siden begyndelsen af året ikke bare har haft ansvaret for de nye KIA’er, men også det overordnede ansvar for Hyundai bilerne.

 

Resultatet er, at hvis ikke man lige ved det, tænker man ikke over at de to biler langt hen ad vejen deler teknik.



Mavefornemmelsen er afgørende

I Danmark har de to bilmærker hver deres importør – modsat eksempelvis VW-gruppen, som har samme koncern bag deres fire mærker, som også deler teknik – og derved har det været mulig at gøre større forskel på bilerne, når de kommer til Danmark. Og så er det vel til syvende og sidst et spørgsmål om at lade mavefornemmelsen være med til at afgøre udfaldet, hvis man vil vælge mellem de to.

 

Nok om det. Kendetegnene ved KIA Sorento er et kraftfuldt design, stor alsidighed og komfortable køreegenskaber. Samtidig er den både stabil og styresikker, også ved motorvejsfart. Også støjniveauet er behersket, udstyret er mangfoldigt, motorkræfter er der masser af og derfor er prisen på 730.000 kroner for den prøvekørte Sorento 2,2 CRDi 4X4 med automatgear såmænd helt OK. Man skal måske blot lige vænne sig til, at det er helt legalt, at betale så mange penge for en KIA. At der ikke skal være ringe eller stjerner på fronten for enhver pris.

 

Garanti giver omkostningsro

De øvrige store bilfabrikker har for længst vænnet sig til det reviderede verdensbillede, der er et resultat af de to koreanske bilmærkes ekspansion. For KIA’s vedkommende var man først til at lancere den helt unikke garanti: 7 års eller 150.000 kilometers fabriksgaranti (hvad der nu indtræder først), 12 års garanti imod rustgennemtæring og service hvert andet år eller hver 30.000 kilometer (olie dog en gang om året – men det er oliens skyld, ikke KIA’s…).

 

Der er garanti for, at driftsomkostningerne kan holdes i ro og ikke generes af uventet sammenbrud. Derpå kan man koncentrere sig om, at have penge nok til at betale afgifter og brændstof m.m. Hvad sidstnævnte angår kører Sorento med sine 197 hestekræfter i maskinrummet og 6-trins automatgear omkring 13-14 km/l i praksis.



Trækkraft

Det er egentlig ganske pænt, fordi bilen både er forholdsvis tung, fordi man disponerer over temmelig mange kræfter, fordi automatgearet ikke er af dobbeltkoblingstypen (og det er nok meget godt, hvis der virkelig skal slæbes) og fordi Sorento’en faktisk må slæbe temmelig meget. 2 tons må man hægte bagpå og med en egenvægt på 1800 kg er det oftere førerens kørekort, der sætter begrænsninger for vogntogets samlede vægt end bilens kapacitet.

 

De ydre linjer er underbygget af interiøret, om end det ikke er så markant. Der er imidlertid god oversigt over de mange funktioner og da udstyrslisten er ret lang, er designernes udfordring, at få anbragt knapperne pænt og ordentligt, i og med man har valgt ikke at lade alle funktioner styre via en computerskærm.



Udstyrslisten inkluderer 7 sæder, 19” alufælge, Smart-key, Sædevarme med kølefunktion, ratvarme, sædevarme på bagsæderne, 2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet, regnsensor, el-spejle, fartpilot, blind spot detektor, lane-assist, Xenon-forlygter og ikke mindst læderkabine med elektriske sæder foran. Og det utrolige er: Meget, meget mere.


Sorento i eftermiddagssol - den ER hvid, normalt!


Model:

KIA Sorento 2,2 CRDi 4X4 Aut Premium Plus

Listepris:

Kr. 729.999.

Motor og transmission:

2,2 ltr. turbodiesel. 197 hk. 436 Nm/ 1800-2500 omdr./min. 6-trins aut.gear. Permanent firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 190 km/t/ 14,7 km/l /175 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

585-1680 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESC. 19” alufælge. Tagræling. Xenon forlygter. 7 airbags. Fartpilot med –begrænser. 2-zone klimaanlæg. 7 sæder. Læderkabine med el-sæder for. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for og bag. Sædekøl for. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regn- og p-sensor. Ratvarme. Isofix. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt