- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jeep Renegade 2,0 MJT 4X4 AT9 170 Trailhawk

Jeep eller ikke Jeep

– det er spørgsmålet


Af Søren Clauding – november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeep har en enestående historie. Alene bilens betydning under 2. verdenskrig giver den historisk en særstilling. Men holder den anno 2015? Er en Jeep fortsat en ægte Jeep? Det satte vi os for at undersøge.

 

Jeep Renegade er noget nær det tætteste, man kan komme den originale Willis Jeep. Men tilhørsforholdet til Chrysler og derigennem også italienske Fiat har i sagens natur betydning for hvordan ”Jeep” fortolkes. Vi kan dog allerede indledningsvis slå fast, at Jeep Renegade IKKE er en ”bilernes Spaghetti Western”, og det er jo et beroligende udgangspunkt.

 

Deler teknik

Alligevel finder man et stort fællesskab på den tekniske side. Heldigvis alene på den tekniske side. For selvom en Fiat 500X deler teknik med Jeep Renegade, er det da også det eneste fællesskab. Se på de to biler – det sidste, man kan forestille sig, er, at de to har noget med hinanden at gøre.

 

Jeep Renegade måler 4,25 meter i længden og er som sådan tro mod sit ophav, der også var ret kort. Den er agil og sender man den ud i terrænet, klarer den sig udmærket. Det hænger sammen med den korte akselafstand og en frihøjde på 20 cm – og den har også i den prøvekørte Trailhawk udgave 170 diesel hestekræfter at gøre godt med. Men det allervigtigste er, at den kan have permanent firehjulstræk, hvis man ønsker det, og oven i købet har man også reduktionsgear til sin rådighed. Det gør den rigtig god til at komme frem, hvor andre måtte give op.



Den afgørende faktor

Det permanente firehjulstræk er måske for os det allermest afgørende. For det klassificerer Jeep Renegade Trailhawk som en ægte off-roader. De meget populære All Wheel Drive indebærer hos de allerfleste af konkurrenterne, at man alene har firehjulstræk, når elektronikken vurderer at der er brug for det. Havde det været tilfældet, havde SUV været den rette betegnelse for bilen – og så havde kun Jeep navnet indikeret historikken.

 

Fordelen ved AWD er imidlertid, at Jeep Renegade også fungerer i den moderne hverdag. Den har forhjulstræk, når den kører på asfalt og det har den så også brug for – stabiliteten ved motorvejsfart er nemlig ikke verdens bedste. Men det går, og det har forhjulstrækket sin andel af æren i. Og så slipper maskineriet for at trække en omfattende drivline. Derved kan brændstoføkonomien holdes på respektable 16,9 km/l.

 

I øvrigt findes Jeep Renegade også i en mere moderat udgave, som alene har træk på forhjulene, i maskinrummet en 110 hestes maskine og en 3 cm lavere frihøjde. Det er en lidt anden historie og den er da også prissat til fornuftige 285.000 kroner. Den kan også med 2WD køre 21,7 km/l – officielt i hvert fald.

 

Udstyr og automatgear for alle pengene

Den prøvekørte version koster 455.000 kroner. Foruden de mange kræfter og Trailhawk-udstyret, som bl.a. inkluderer 2-zone klimaanlæg, fartpilot, p-sensorer, tågeforlygter, el-ruder for og bag og varme i rattet ikke mindst (herligt på en kold vinterdag), får man også en 9-trins automatgearkasse med i købet.

 

Den har vi tidligere prøvet i Jeep Cherokee og dér var den en god oplevelse. I Jeep Renegade er den for brutal og egentlig ikke særlig nødvendig. Uden at have prøvet den, ville vi foretrække en manuel gearkasse. Det skal så tilføjes, at gearskiftene foregår som de skal, dvs. der skiftes gear, når der er brug for det. 0-100 km/t klares på under 9 sekunder (og topfarten er over 200 km/t, men det er næppe nogen nydelse) men manuelt gear: Ja, tak.

 

Praktisk i enhver henseende

Rummeligheden kan der ikke sættes en finger på. Masser af kabine plads, og et bagagerum på 351 liter, som kan øges til 1,3 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned, gør den praktisk anvendelig. Der er oven i købet blevet plads til et reservehjul – ikke udvendigt på motorhjelmen, men civiliseret gemt af vejen under bagagerumsbunden.

 

Tilbage til spørgsmålet: Er en Jeep Renegade en Jeep eller ej. Det kan besvares kort: Den ER en Jeep, om end en moderne en af slagsen. Faktisk har Jeep formået at få al det bedste ud af tilhørsforholdet til Chrysler og Fiat. Om konklusionen havde været den samme, hvis vi havde prøvekørt den lille udgave er tvivlsomt, for det permanente firehjulstræk og den store frihøjde er som nævnt afgørende faktorer.

 

Designet er måske også blevet lidt for over-moderniseret. Og er man da alligevel i tvivl, kan man blot kaste blikke på bilens højtalere: Her er det uomtvistelige ikon klart og tydeligt gengivet: Den karakteristiske originale køregrill og de to runde lygter. Se dét er en Jeep, og det er resten af bilen heldigvis også. Egentlig ret godt gået…


 

Gimmick fra instrumentpanelet - splash-designet omdrejningstæller.

Andre Jeep prøvekørsler – find dem her >>>


 


Model:

Jeep Renegade 2,0 MJT 4X4 AT9 170 Trailhawk

Listepris:

Kr. 455.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2-liters turbodiesel. 170 hk. 350 Nm/ 1750 omdr./min. 9 A/T. 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 201 km/t/ 16,9 km/l / 155 g/km

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

351/1295 liter

Anhængervægt:

1500 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. Tågeforlygter. P-sensorer. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt