- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Jaguar XF Sportbrake 3,0 DS Portfolio

Kraftfuld luksus


Af Søren Clauding – juni 2013. Foto: Bl.a. FCN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaguar XF Sportbrake XF test i Motorradioen


Vi havde netop prøvekørt Jaguar XF Sportbrake med 200-hestes 2,2-liters dieselolie da menuen stod på selvsamme bil – blot med 3-liters V6 med tilhørende 275 dieselheste og det festklædte Portfolie udstyr. Alt i alt giver det en pris på 1,2 millioner kroner. (læs prøvekørslen af Jaguar XF Sportbrake 2,2 hér >>>).

 

Motoren er i sig selv hele merprisen værd – men den er nu den samme, uanset udstyrsniveau. Den velkendte dieseltikken, som heller ikke den ellers udmærkede 2,2 liters maskine kunne sige sig fri for, er helt elimineret i den store V6’er. Vibrationsniveauet er så ringe, at man næsten ikke fornemmer, når motoren er startet. Og så er den ualmindelig lydsvag.



Overvældende motorkræfter

Naturligvis er kræfterne overvældende. De 275 hestekræfter assisteres af et moment på ikke mindre end 600 Nm. Det er lige før, det er for meget af det gode med et accelerationspotentiale på 6,4 sekunder til de 100 km/t og en topfart på 250 km/t. På den anden side skærer den store XF’er så præcist ind i kurverne, at man glimrende kan håndtere de mange kræfter og så er det herligt, at den super hurtigt skiftende 8-trins gearkasse gør det muligt at køre bilen på gearene.

 

I modsætning til de populære dobbeltkoblingsgearkasser, som helst vil bestemme selv, anvender Jaguar en stærkt optimeret konventionel gearkasse, som skifter ligeså hurtigt som et dobbeltkoblingsgear, men gør det når man aktiverer det. Der skiftes gear brøkdele af et sekund efter, at man har aktiveret det sekventielle gearskifte – uanset man skifter op eller ned i gear. Det er en sand fornøjelse og giver et dejligt overskud, fordi man aldrig føler sig tabt.

 

God brændstoføkonomi

En sådan gearkasse koster normalt penge på brændstofkontoen. Men en brændstoføkonomi på 16,1 km/l kan ikke siges at være dårlig. Tværtimod, især set i lyset af de mange kræfter og den relativt store bil. I øvrigt har man mulighed for at ændre på Jaguarens kørekarakteristika ved at aktivere det såkaldte ”Dynamic mode” som øger responsen og så vidt det fornemmes også motorstyringen.

 

Portfolio-udstyret øger luksusoplevelsen i kabinen. Merprisen i forhold til Luxury niveauet er ca. 120.000 kroner og det inkluderer Ebony ædeltræspaneler, 16/12-vejs justerbare elektriske forsæder med ventilation og et par andre detaljer. Det lyder ikke af så meget, men den reelle merpris er jo også kun omkring 40.000 kroner – fordi resten går direkte i statskassen.


 

 

 

 


Model:

Jaguar XF Sportbrake 3,0 DS Portfolio aut.

Listepris:

Kr. 1.198.000

Motor og transmission:

V6 turbodiesel 3,0 l. 275 hk. 600 Nm/2000 omdr./min. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,4 sek./ 250 km/t/ 16,1 km/l /163 g/km

Længde:

4,97 m

Bagagerum:

540-1675 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Bi-Xenon forlygter. Fjernbetjent centrallås. Ebony ædeltræspaneler. Multijusterbart læderrat. Nøglefri start. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-justerbare forsæder. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt