- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jaguar XE R-Sport 2,0 i4D

Jaguar i miljøets tegn


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaguar XE blev ikke Årets Bil i Danmark, men den var med i opløbet blandt fem andre biler, og den slog rivalen, Audi A4, det var vel ret beset temmelig godt gået. Og da vi, efter tidligere at have stiftet bekendtskab med den potente 340-hestes 3-liters benzinversion (læs prøvekørslen af Jaguar XE S 3,0 hér >>>), ville se nærmere på den noget mere miljøoptimale dieselversion, var det en befrielse, at det første vi så, da bagklappen blev åbnet (til venstre på billedet nedenfor), var et påfyldningsrør til AdBlue.

 

Dette efterår har i den grad sat fokus på dieselbilers udslip af kvælstofilter, de såkaldte NOx’er, og én effektiv, men heller ikke billig måde at slippe af med dem på, er ved at påmontere motoren en SRC katalysator (SRC betyder Selected Catalyse Reduction og AdBlue er en væske, som man skal fylde på måske en gang eller to om året, den består primært af Urea og vand og sprøjtes ind i motorens udstødningssystem). Det har Jaguar heldigvis gjort med deres dieselbiler og derved kan man med god samvittighed køre ud i naturen og køre lange ture, vel vidende, at man er så hensynsfuld overfor miljøet som det med dagens teknik er muligt at være det.


 


Perfekt til lange ture

Og lige præcis det, er Jaguar XE med 2-liters dieselmotor perfekt til. Med 180 hestekræfter skjult under motorhjelmen, et kæmpemæssigt drejningsmoment på 430 Nm, som er på toppen allerede ved 1750 motoromdrejninger i minuttet, er det en ganske underholdende kørsel, der er lagt op til.



Indrømmet, den er ikke helt så hurtig som 340-hestes versionen, men mon ikke 0-100 km/t på 7,8 sekunder rækker for de fleste. 228 km/t kommer man kun til at opleve på en tysk motorvej, så i mellemtiden kan man jo fokusere på, at samtidig med at bilen er hurtig, er man også i stand til at køre, om end speederfoden nok skal arbejde lidt med, 23,8 kilometer pr. liter dieselolie. Det er nye tider, måske især for Jaguar, som aldrig tidligere har udmærket sig ved sublim brændstoføkonomi.

 

Bedre balance

Og så får man en fordel i tilgift: Vi fornemmede nemlig en bedre balance i bilen. Vi gætter på, at det skyldes, at dieseludgaven, oven i købet udstyret med den udmærkede 8-trins automatgearkasse, som fandtes i den prøvekørte bil, er 100 kg lettere end 3-liters V6’eren. Normalt plejer det at være modsat, at en dieselbil er tungere end en benzinbil, men da V6 motoren er så meget større, er den øjensynlig også så meget tungere.

 

I øvrigt er 8-trins automatgearkassen 15 kg lettere end den kendte 6-trins automatgearkasse, som også kan leveres til XE (derved sparer man i nabolaget af 50.000 kroner).

 

Sportslig og komfortabel

Alt i alt får man en yderst velkørende bil, med rigelig potentiale til sportslig kørsel og i R-Sport udgaven også mulighed for individuelt at indstille den adaptive undervogn – man kan foruden en standardindstilling også vælge Eco, Winter og Dynamic. Også drivlinen, motorindstillingen og gearkassens funktion rettes ind efter det valgte køre-mode, og der er virkelig gode muligheder for at tilpasse bilen det aktuelle behov. Selv i dynamic-indstillingen er bilen også komfortabel – det giver den mange plusser.

 

De øvrige forhold med hensyn til plads og design er beskrevet tidligere (andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>) og vi skal blot fastslå, at R-Sport varianten ikke er top-varianten, men den skiller sig ud fra Jaguars normale udstyrs-linjer ved at have større fokus lagt på det sportslige.

 

Miraklernes tid…

De øvrige udstyrsvarianter hedder Pure, prestige og Portfolio – R-Sport ligger prismæssigt mellem Prestige og Portfolio, men er den eneste udstyrslinje, som også tilbyder den førnævnte 3-liters version.

 

Efter afgiftsreduktionen i november er den prøvekørte Jaguar XE R-Sport faldet fra 700.000 kroner (uden ekstraudstyr) til 647.000. Det er ikke i sig selv et mirakel – miraklet er nok mest, at politikerne har sat registreringsafgiften ned, og det har også Jaguar kunderne godt af…

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Jaguar XE R-Sport 2,0 i4D

Listepris:

Kr. 646.900 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. Turbodieselmotor. 2,0 l. 180 hk. 430 Nm/1750-2500 omdr./min. 8 trins automatgear med manuelt sekventielt skifte.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (m 17” fælge):

7,8 sek./ 228 km/t/ 23,8 km/l /109 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

455 liter

Anhængervægt:

1800 kg

Diverse:

ABS. EBD. EBA. DSC. Torque Vectoring. Engine Drag Torque Control. Adaptive Dynamics. Trailer Stability Control. 17” alufælge (testbilen monteret med 19” specialfælge). Vejbaneassistent. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag.  Multijusterbart læderrat. El-forsæder. 2-zone klimaanlæg. 8” touchscreen. Bluetooth, AUX og USB. Sædevarme for. 2 X Isofix. Jaguar lydsystem. 3 års garanti med fuld gratis service.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt