- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Hyundai ix20 1,4 ISG Premium

Den ultimative kombination


Tekst: Søren Clauding – februar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ved tidligere lejligheder prøvet Hyundai ix20 og søstermodellen Kia Venga i forskellige udstyrsversioner og motorversioner. Det gav anledning til at sammensætte den ultimative af slagsen, en Hyundai ix20 (som for så vidt ligeså godt kunne være en Venga) med 1,4 liters 90 hestes benzinmotor og Premium udstyr.

 

Og hvorfor er netop den så den ultimative kombination?

 

Smag og behag er som bekendt forskellig, men det er vigtigt, hvis man skal have hjertet med i bilvalget, at der er harmoni mellem i det, man oplever. Og da det bedste råd, man kan give en bilkøber i dag efter at de funktionelle elementer er på plads (udover at købskonto’en ikke skal gå i minus) er, at vælge med hjertet, er netop harmonien en meget vigtig faktor.

 

Komfortabel

En Hyundai ix20 er som bekendt en højbenet personbil. Det forskubber tyngdepunktet opad og stiller krav om enten en ultra hård affjedring eller en kørestil, hvor man ikke forsøger at blive rallyverdensmester i hver kurve på vejen. Da sidstnævnte vil gøre bilen til en lidelse at køre i hverdagen står man med en bil, som er ret komfortabel, men også en bil, hvor mange hestekræfter måske lokker til at køre over bilens evne. Derfor er en motor med 90 hestekræfter i fuld harmoni med ix20.

 

Samtidig er en benzinmotor at foretrække, fordi en diesel med al respekt for Hyundais udmærkede dieselmotorer sænker komfortniveauet. Benzinmotoren er mere smidig, mindre brutal, den vibrerer mindre og støjer mindre. Men den bruger selvsagt også mere brændstof.

 

Fin brændstoføkonomi

Og selvom 17,9 km/l faktisk er et ret pænt tal, er der et stykke vej til dieselmotorernes 23,3 km/l. Så har man brug for en bil til at køre mange kilometer i, løber dieselversionerne med sejren, alene pga. deres brændstoføkonomi og dermed også miljø-rigtighed.



Udstyret med 1,4 liters benzinmotoren, som oven i købet også byder på Idle Stop & Go, så man ikke forstyrres af motorlarm, når man holder stille for en kort bemærkning, opleves kørslen harmonisk og komfortabel. Og til en sådan har man også brug for mere udstyr end det, basis versionerne byder på.

 

Køber man en Premium version får man fuldautomatisk klimaanlæg med køl i handskerummet. Man får elektriske sideruder ved bagsædet, som især er til glæde for føreren, når han gerne vil have gennemluftet kabinen og ikke fra førersædet kan åbne for de bageste sideruder (troede nogen, at el-sideruder bag var til glæde for bagsædepassagererne J?).

 

Eksklusiv følelse

Fjernbetjent centrallås og fartpilot er et plus – fartbegrænseren kan vi godt undvære (den er ikke rar at have sluttet til, hvis der er brug for pludselig hastighedsforøgelse), audioanlægget er ratbetjent, der er læderrat, sædevarme og forskellig andre bekvemmeligheder, der tilsammen giver en eksklusiv følelse.

 

Merprisen for Premium versionen, sammenlignet med den billigste ix20 (som har samme motor), er 45.000 kroner. Men basis udgaven har ikke engang aircondition, så der er virkelig forskel på de to. Imellem dem finder man den såkaldte ”Comfort” udgave, der er 25.000 billigere end Premium.  Den kan bestemt slæbe an (den har bl.a. aircondition) – for hellere en Comfort-udgave end en bankkonto med negativ saldo.



Model:

Hyundai ix20 1,4 ISG Premium

Listepris:

Kr. 239.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l benzinmotor. 90 hk. 137 Nm/4000 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 167 km/t/ 17,9 km/l /130 g/km

Anhængervægt:

1300 kg

Længde:

4,10 m

Bagagerum:

440/1486 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15”. Multijusterbart rat. Fartpilot med fartbegrænser. Klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare indklappelige sidespejle. El-sideruder for og bag. Isofix. Flex bagagerum. Reservehjul/nødhjul.


Link til importøren


Også prøvekørt:

Hyundai ix20 CRDi Premium


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt