- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Hyundai i40 Sedan 1,7 CRDi 136 hk Style

Økonomisk, velkørende med masser af udstyr


Af Søren Clauding – september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har lanceret den store i40 sådan lidt i omvendt rækkefølge. Man begyndte med stationcar udgaven og først for nylig fulgte sedan-versionen. Det var med velbegrundet hu, for traditionen tro sælger en stationcar bedre på de europæiske markeder. Alligevel mener man, at der også er brug for en sedan. Så nu den her også.

 

Hyundai i40 Sedan findes i en række varianter med forskelligt udstyr og forskellige drivliner. En 1,7 CRDi med 136 hestekræfter og Style udstyr er en god mellemting - den findes billigere, men også dyrere. Listeprisen er 355.000 kroner – men en i40 kan fås helt ned til 275.000 kroner. Samme bil, lavere udstyr, mindre motorkraft – den vender vi tilbage til.

 

Masser af plads

Først lidt om i40 som Sedan: Man har fastholdt nogle af stationcar variantens stærke sider. Det smukke, dynamiske, elegante design og ikke mindst den kolossale benplads ved bagsæderne.



Selv i bagagerummet er der blevet rum for 525 liter regulær bagageplads – kun forstyrret af et par ”bagageknusere” – dvs. bøjler, som bagklappen er ophængt i og som har den fordel, at betjeningen af bagklappen er meget let og stabil. Til gengæld skal man så lige huske ikke at anbringe bagage dér, hvor ophængene vipper ind i bagagerummet.

 

Hyundai har antagelig valgt den konstruktion for at understrege den oplevelse, man som bruger har af i40. En behagelig, harmonisk, rolig fornemmelse. Ingen stress og alligevel med et fartpotentiale, så man kan nå 100 km/t på godt 10 sekunder og køre over 200 km/t, når man vil det. I hvert fald i 136-hestes dieselversionen, som vi hér har set nærmere på.

 

Brændstoføkonomisk også i bytrafik

Motoren er civiliseret, trækvillig, ikke udpræget støjende og glimrende i harmoni med bilen – og i sammenligning med stationcar versionen er i40 Sedan en smule hurtigere. Det er i øvrigt værd at bemærke, at man må trække en anhænger på ikke mindre end 1800 kg – og som trækker vil den relativt faste affjedring sikkert gøre sig godt. Brændstoføkonomien er glimrende: 22,2 km/l i gennemsnit men bemærkelsesværdige 18,9 km/l ved bykørsel. Tallene holder ikke helt i praksis, men med en blid speederfod er man ikke langt derfra. Specifikationerne indebærer, at Hyundai i40 1,7 CRDi 136 hk havner i Energiklasse A og derved bliver den årlige afgift 2660 kroner.



Designet er det samme som i stationcarudgaven, tilpasset sedan-formen. Bagsæderyglænene kan lægges ned, så bagagekapaciteten kan udnyttes. Imidlertid er den megen gode plads bl.a. opnået ved at bagpartiet er forholdsvis højt. Derfor er det en god idé at i40 Sedan Style er forsynet med bakkamera – det gør ikke mindst parallelparkering meget lettere. Skærmen er placeret i bakspejlet og det er ikke nødvendigvis den bedste løsning, især i mørke, fordi det lille skærmbillede blænder og på det nærmeste umuliggør brug af resten af bakspejlet. På den anden side: Hvad skal man også med det, når man har bakkameraet.



Komfortabel affjedring

En i40 Sedan kører fuldstændig som en i40 Stationcar. Undervognen er blødere end eksempelvis tyske biler normalt byder på. Den er tilpasset vægten af dieselmotoren ude på forhjulene og er både stabil og komfortabel.

 

Style udstyret er ret omfattende – man får virkelig noget for merprisen, hvoraf en del også går til at betale for den større motor. Standardudstyret i alle i40 Sedans inkluderer ikke færre end 9 airbags, aircondition, førnævnte splitbagsæde, fartpilot, multijusterbart læderrat, hillstart assistance, Bluetooth, AUX og ipod-indgange, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle med varme, sædevarme på forsæderne og meget mere.

 

Style udstyret

Oven i det byder Style udstyret bl.a. på 2-zone klimaanlæg i stedet for manuelt betjent aircondition – og der er køl i handskerummet. Bilen er udrustet med 16” alufælge, førersædet kan indstilles elektrisk, regnsensor regulerer vinduesviskerne og en de-icer sikrer at viskerne hurtigt tøs op i frostvejr, bagsædepassagererne har også sædevarme.

 

Og så giver Hyundai 5 års garanti, uden kilometerbegrænsning.

 

Om man skal vælge sedan frem for stationcar er mest et spørgsmål om behov og temperament. Køreoplevelsen er ikke mærkbart forskellig og det vil være forkert at udnævne den ene af modellerne til at se bedre ud end den anden.


Hyundai i40 Stationcar 1,7 CRDi test - læs mere >>>


Hyundai i40 Sedan test i Motorradioen >>>

 

 

 


Model:

Hyundai i40 Sedan 1,7 CRDi 136 hk Style

Listepris:

Kr. 354.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,7 l. 136 hk. 325 Nm/2000-2500 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./ 201 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,74 m

Bagagerum:

525 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. 9 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg – handskerum med køl. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-justerbart førersæde. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. Regnsensor og de-icer. Bakkamera i bakspejl. 2 X Isofix. AUX, ipod og Bluetooth.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt