- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i40 Sedan 1,7 CRDi 115 hk Style

Når mere eller mindre kan gøre det


Af Søren Clauding – november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Hyundai i40 Sedan findes ligesom stationcarudgaverne i mange varianter. (find en række af varianterne hér >>>). Priserne varierer, så vær opmærksom på det, hvis I kaster jeg over en et år gammel test, men bilen på denne side er i hvert fald ny og kan udmærket ses i sammenhæng med såvel den dyrere 136-hestes dieseludgave med Style-udstyr (Hyundai i40 Sedan CRDi test – læs hér >>>) og den mere basale Hyundai i40 Sedan med 135 hestes benzinmotor (Hyundai i40 Sedan GDI test – læs hér >>>).

 

En af mellemvarianterne er netop den hér beskrevne bil, som har Style-udstyr og en 115-hestes diesel under hjelmen. Den er dyrere end benzinbilen og billigere end 136-hestes dieselvarianten. Det første skyldes dels, at en dieselmotor er dyrere end en benzinmotor, det andet at denne dieselmotor savner lidt kræfter. Men bilen har som nævnt samme Style udstyr som den store.

 

Kostbare sekunder

Det hænger egentlig meget godt sammen, hvis man ikke synes, at det er 20.000 kroner værd at få nogle flere hestekræfter og teoretisk i hvert fald have mulighed for at sprinte op til 100 km/t to sekunder hurtigere. Det er nogle kostbare sekunder.



I sammenligning med dieselvarianten er det nemlig næsten den eneste forskel. Brændstofforbruget er en smule lavere (23,3 km/l versus 22,2) men i sammenligning med benzinbilen er brændstoføkonomien markant bedre: Benzinbilen kører kun 16,7 km/l – hvad der nu i øvrigt er en ganske pæn værdi, isoleret betragtet.

 

Man kan jo selv foretage en sammenligning, men hvad tal har svært ved at beskrive er køreoplevelsen:

 

Lille forskel i køreoplevelsen

Dieselbilerne kører stort set ens. Men fordi 115-hestes versionen har et rigtig flot drejningsmoment, der topper i hele omdrejningsområdet fra 1250 til 2750 omdr./min, mærker man først forskellene i kræfter, når man kommer godt op i fart. Faktisk er netop 115-hestes udgaven særdeles velegnet, hvis man ofte kører bykørsel, brændstoføkonomien er god også i bytrafik og den er let at dosere.

 

Benzinbilens fartpræstationer er ikke så langt fra 115-hestes dieselen, man glæder sig over momentet ved de lave hastigheder i dieselbilen, men den støjer og vibrerer lidt mere end benzinbilen.

 

Kompensation i hjulophæng og styring

Dieselvarianterne er imidlertid omkring 120 kg tungere end benzinbilen. Det indebærer, at de er lidt tungere igennem kurverne, men det kompenseres der til dels for, så vidt vi kan iagttage, ved lidt kraftigere servovirkning i styretøjet. Og en lidt strammere affjedring sikrer, at ujævnheder ikke omformes til gyngende bevægelser.

 

Hvis man prismæssigt har behov for at lande imellem de to alternativer, er 115-hestes Style dieselen et rigtig godt bud. Den har dieselfordelene ved lav fart, den bedste brændstoføkonomi og et super udstyrsniveau: 2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet, elektrisk justerbart førersæde, el-varme på bagsæderne, regnsensor, de-icer af vinduesviskerne, så de ikke fryser fast i forruden (eller i hvert fald hurtigt kan tøs op igen). Og køreegenskaberne er ikke væsensforskellig.


 

Bakkamera i bakspejlet er et godt stykke udstyr, fordi udsynet bagud grundet det store bagagerum ikke er verdens bedste.

Hyundai i40 Sedan CRDi i Motorradioen >>>





Model:

Hyundai i40 Sedan 1,7 CRDi 115 hk Style

Listepris:

Kr. 334.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,7 l. 115 hk. 260 Nm/1250-2750 omdr./min. 6 gear. Stop&Start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 192 km/t/ 23,3 km/l /113 g/km

Længde:

4,74 m

Bagagerum:

525 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. 9 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg – handskerum med køl. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-justerbart førersæde. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. Regnsensor og de-icer. Bakkamera i bakspejl. 2 X Isofix. AUX, ipod og Bluetooth.


Link til importøren


 

 

Sædevarme og klimaregulering på bagsædet ses normalt kun i langt dyrere biler.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt