- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Hyundai i40 Sedan 1,6 GDI 135 hk Comfort

Når økonomien er afgørende


Af Søren Clauding – november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt Hyundai i40 Sedan i en mellem-version, med 136 hestes dieselmotor og mellemudstyret ”Style” (læs test af Hyundai i40 Sedan CRDi 136 hk hér >>>). Det var en bil til 355.000 kroner. Men den findes billigere, og er økonomien afgørende, er basisversionen med 135-hestes benzinmotor og ”Comfort-udstyr” ikke et dårligt alternativ.

 

For det første er listeprisen på 275.000 kroner altså en klækkelig besparelse i anskaffelsessituationen. For det andet kører man på benzin og dermed spares over 1000 kroner i årlig afgift. Hvis man ikke har et meget stort kørselsbehov, er det ingen dårlig forretning, for med stort set samme effekt og ikke meget forskellige fartpræstationer har i40 Sedan 1,6 GDI, som den er døbt, endda en benzinøkonomi på 16,7 km/l – noget under dieselmodellens 22,2 km/l. Men kører man blot 10-15.000 kilometer om året, er det økonomisk betragtet det mest attraktive tilbud.



Larmer mindre

Fordelen ved at køre en benzinbil med ”sugemotor” er en mere civiliseret motorgang. Vibrationsniveauet er lavere, støjniveauet er markant lavere og smidigheden er ligeså stor som med dieselmotoren. Men man får naturligvis ikke det karakteristiske ”diesel-kick” fra turboladeren, når den i dieselmotoren kommer op i omdrejninger.



En anden forskellighed er en lettere front. Benzinmodellen med Comfortudstyr er 130 kg lettere end dieselbilen, den vægt er fortrinsvis taget fra forenden af bilen og derved bliver den lettere og sjovere at få omkring hjørnerne. Det kan have en effekt på retningsstabiliteten, men den opleves som meget ringe. Til gengæld parerer benzinbilen ikke større ujævnheder i underlaget så godt som dieselmodellen.

 

Ringere anhængervægt

Et minus retter sig især imod campingfolket. Hvor dieselvarianten må trække op til 1800 kg, er tallet for GDI’eren kun 1300. Det kan meget vel hænge sammen med den ringere vægt på forvognen plus naturligvis benzinmotorens mindre drejningsmoment.

 

På udstyrssiden er forskellen iøjefaldende, men ret beset er det mere på detaljerne at Comfort-udstyret er ringere end Style.

 

Comfort-udstyret

Comfort-udstyret inkluderer f.eks. samme 9 airbags, splitbagsæde, Bluetooth, AUX og i-pod forbindelser til audioanlægget, fjernbetjent centrallås, fartpilot, hill-start assistent og sædevarme på forsæderne. Egentlig et ret godt udstyr af en basis-version at være.

 

Det man ikke får, er f.eks. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet, 16” alufælge (men hjulene har samme størrelse på de to varianter), el-justerbart førersæde, regnsensor og sædevarme på bagsædet.

 

Forskellen er ens

Hvad angår de øvrige funktionelle egenskaber er de to biler ens, der er lidt designmæssige forskelle, Comfort-udgaven er lidt mere kedelig indvendig, men det er stadig samme bil og derfor er kabineplads, bagagerumsplads og køreegenskaberne i bred forstand stort set de samme.

 

Med andre ord: Når økonomien er afgørende er man endda ret godt kørende i en i40 Sedan Comfort. Og så gælder Hyundais 5 års garanti, uden kilometerbegrænsning, naturligvis også for basisversionen.


 

 

 

Hyundai i40 Sedan GDI i Motorradioen >>>

Model:

Hyundai i40 Sedan 1,6 GDI 135 hk Comfort

Listepris:

Kr. 274.995

Motor og transmission:

4 cyl. Benzinmotor, 1,6 l. 135 hk. 164 Nm/4850 omdr./min. 6 gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,3 sek./ 197 km/t/ 16,7 km/l /140 g/km

Længde:

4,74 m

Bagagerum:

525 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. 9 airbags. Multijusterbart læderrat. Man. aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-justerbart førersæde. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for. 2 X Isofix. AUX, ipod og Bluetooth.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt