- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i40 2,0 GDi Premium: Hatten af for koreanernes mod


Af Søren Clauding – december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har sat sig et mål: De vil være blandt de helt store bilfabrikker inden for det næste årti. Måske ikke nr. 1 eller 2, men i hvert fald nr. 3. Med i planen indgår en aggressiv design politik og det er præcis genspejlet i det mod, der ligger bag skabelsen af Hyundai i40.

 

Den billigste i40 koster 300.000 kroner. Den er udrustet med en 135 hestes benzinmotor. Den prøvekørte model, i40 2,0 GDi Premium med 177 benzinhestekræfter er topmodellen til 410.000 kroner. Den fås kun dyrere, hvis man vil have dieselmotor og/eller automatgearkasse.

 

Stylistisk og sporty

For de penge får man en ultra moderne stylistisk, aerodynamisk, elegant og sporty stationcar. Og ja, det er rigtigt: i40 er en stationcar, den findes ikke i andre versioner endnu. Klog tænkning fra Hyundais side, for stationcars er den biltype, der sælges flest af i Europa – og i Danmark.

 

Ser man på profilen minder den umiskendeligt om Peugeot 508 SW (læs vores test af Peugeot 508 SW hér >>>), men designmæssige finesser i linjeføringen giver i40 et mere fremadstræbende og iøjefaldende udseende. Spoiler over bagklappen fører nærmest tankerne over på highclass motorbåde.


 


Fine pladsforhold

Hyundai i40 er dog nogle centimeter kortere end 508 SW. Det er ikke gået ud over bagsædepassagererne, som har oceaner af benplads, uden at være tvunget til at sidde totalt opret, men bagagerumskapaciteten er officielt lidt mindre. Med 553 liter under bagagerumsdækkenet – der kan øges til 1,7 kubikmeter ved at lægge bagsæderyglænene ned – er i40 bedre end de fleste. På bagsædet oplever man i øvrigt lidt af en ”hule-fornemmelse”, fordi den aerodynamiske form skråner taget lidt ned imod bagpartiet og sideruderne smalles til bagud. Der er dog udmærket loftshøjde og da loftet er lyst, føler man sig på ingen måde trykket dernede på bagperronen. Oven i købet er der varme i bagsæderne.

 

Hyundai har lejet med detaljerne i bilen. Det bemærker man både indvendig og udvendig. Fortil komplementerer LED-forlygter den dynamiske front, bagtil findes en tværgående forkromet liste, som sammenholder de to markante baglygter, indvendig er et panoramaglastag en option for 25.000 kroner oven i købsprisen. Det er pengene værd, ikke mindst fordi det kan åbnes som et ægte soltag og skabt sådan, at når det er åbent kommer der stadig en vis mængde lys ind til bagsædepassagererne.

 

Sød lille velkomst

Når man åbner fordøren mødes man af en sød lille lyd – ligesom når en computer startes op (lyt til lyden hér >>>) – der fortæller, at nøglen til den nøglefri betjening nu er inde i bilen. Interiørdesignet skaber associationer til StarWars i god kombination med markante svungne linjer. I bagagerummet findes et skinnesystem, som variabelt kan ruminddele bagagerummet, så mindre genstande ligger fast, også selvom rummet ikke er fyldt op. Eneste minus derude bagtil er en temmelig tung bagklap.



Hvad udstyret generelt angår, er der det, man forventer i en Premium udgave, på dette punkt er Hyundai ikke banebrydende, men man halter dog heller ikke bagefter. Og varme i læderrattet såvel som varme i bagsæderne er stadig ikke standard hos konkurrenterne.

 

18” fælge en fordel

Affjedringen i en i40 er ikke så hård som eksempelvis tyske producenter har for vane at gøre deres biler. Derved er der blevet plads til i det konkrete tilfælde at udstyre i40 med 18” alufælge(+ 12.000 kroner) i stedet for de standardmonterede 16” fælge. Det er en god idé, for derved øges styrepræcisionen uden at kørekomforten tager skade. Stabiliteten er god, kurveegenskaberne glimrende og med de 177 lydløse hestekræfter under motorhjelmen har man fint træk ud af kurverne.

 

Fartpræstationerne er overbevisende: 0-100 km/t på 9,7 sekunder og man kan køre over 210 km/t – samtidig med, og det er ikke uvæsentligt i den moderne verden, at det officielle forbrugstal er 14,7 km/l og 17,9 km/l ved landevejskørsel.



På ét punkt falder Hyundai i40 lidt igennem: Fjernlyset er ikke så godt, som det burde være. Den kan formentlig klares ved at tilkøbe Xenon lys, men det gælder alene Premium-udgaven.

 

5 års garanti

Oven i det alt sammen følger der 5 års garanti med i købet, et årligt ”sundhedstjek” samt 5 års komplet vejhjælp i Danmark uden beregning. Hyundai omdefinerer grænserne i disse år – spørgsmålet er om europæerne er modne til at springe med på vognen, det vil de kommende år vise.


Model:

Hyundai i40 2,0 GDi Premium

Listepris:

Kr. 409.995

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l benzinmotor. 177 hk. 213 Nm/4700 omdr./min. 6-trins manuelt gearskifte. Start/stop.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,7 sek./ 212 km/t/ 14,7 km/l /159 g/km

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

553 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hill-start. 6 airbags. 16” alufælge (standard). Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg med køl i handskrum. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. 2 X Isofix. Regnsensor. Tagræling. AUX og USB.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt