- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Hyundai i30 CRDi "U2" 90 hk Classic Comfort:

Økobil beviser sig selv


Tekst: Søren Clauding – januar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi fornemmer, at Hyundai har været lidt overset i al snakken om miljø-rigtige brændstofbesparende biler. Og det vil i givet fald være helt uden grund, hvad specialisten i økokørsel, dansk-australieren Hans Tholstrup, dokumenterede sidst i 2009, hvor han kørte Danmark rundt i en Hyundai i30 med en brændstoføkonomi på 29,8 km/l (læs hér>>>). Vi kender Hans Tolstrup og kan stå inde for hans præstation og har også prøvet den kompakte miljøbil…

 

Officielt kan en i30 med 90-hestes dieselmotor køre 22,2 km/l og man skal nok være Hans Tholstrup for at kunne køre så langt, som han har gjort. Men selvom vi ikke kom helt så langt på en tankfuld, kom vi langt nok til at fastslå, at Hyundai bestemt er fremme i front, når det gælder om at optimere velkendt teknologi, så man er mest mulig miljø-rigtig (og sparer mest muligt på brændstofkontoen).

 

U2

Hemmeligheden ligger ikke i, at i30’eren er øko-tilrettet som flere andre gør sig i for tiden. Den største del af forklaringen ligger i en helt ny dieselmotor, kaldet ”U2”, som er super-optimeret på motorstyringen. I teknisk forstand breder det maksimale drejningsmoment på 240 Nm sig over et omdrejningsinterval fra 1750 til 2500 omdrejninger i minuttet. Det giver en ultra smidig motorgang og virkelig mulighed for at omsætte de officielle forbrugstal til praktisk anvendelse.



Desuden benytter man en 6-trins gearkasse, hvor 6. gearet nu ikke er særlig brugbart til bykørsel. Det er 5. gearet heller ikke og som sådan er det mest på de længere strækninger, at man kan opnå de unikke forbrugstal.

 

Lav fart

Ved bykørsel oplever man en fin acceleration ved lave hastigheder. 0-100 km/t på 14 sekunder og 172 km/t på toppen er reelle tal, men ikke præstationsforløb, man oplever særlig meget, netop fordi i30’eren er hurtigt ude af starthullerne ved de lave hastigheder.

 

Vi har tidligere prøvekørt Hyundai i30 (læs hér>>>) og de øvrige konklusioner kan glimrende overføres på den økonomiske dieselvariant. Men lige nu er i30 på tilbud, så man får det såkaldte Classic Plus udstyr med uden at betale en krone ekstra for det. Dermed koster i30 CRDi Classic Plus (A/C) 90 hk 200.000 kroner – og det er en ret god pris.

 

Flere heste

I øvrigt findes i30 med U2 motoren også i en variant med 128 hestekræfter. Den giver væsentlig bedre fartpræstationer og officielt er brændstofforbruget det samme. Vi har ikke afprøvet, hvordan det fungerer i praksis, men da det er samme motor og merprisen blot er 15.000 kroner er det slet ikke en dum løsning, hvis man gerne vil have lidt mere skud bagi.

 

A/C betyder i øvrigt, at aircondition er inkluderet – men det er det nu også i Classic varianten. Ekstra er sædevarme, læderrat, 16” alufælge etc. og det for alle i30 ikke uvæsentlige i 5 års total garanti samt 12 års garanti imod rustgennemtæring.



Fin – især til prisen

Køreoplevelsen er identisk med det, vi tidligere har beskrevet. Motoren er dog ikke udpræget støjsvag, under acceleration – men til en købspris på 200.000 kroner er det egentlig OK, og ved konstant fart hører man ikke meget til den.

 

Dertil kommer de nye muligheder for leasing, f.eks. erhvervsleasing til 1300 kroner om måneden (30.000 kroner i udbetaling) excl. moms – eller privatleasing til 2000 om måneden.


Modelnavn:

Hyundai i30cw 1,6 CRDi  Classic Plus 90 hk

Listepris:

Kr. 199.995

Motor:

4 cyl. 1,6-l common-rail dieselmotor. DPF. 90 hk. 240 Nm v. 1750-2500 omdr./min.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

14 sek/ 172 km/t/ 22,2 km/l/ 119 g/km.

Længde

4,25 m

Bagagerum:

340 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Tripcomputer. Aircondition med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. El-sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med audiobetjening. Sædevarme. Multijusterbart førersæde. Isofix. USB/AUX tilslutning til audio.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt