- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Klik på billedet og se det større

Biltest: Hyundai i20 1,25 Comfort 5d

Moderne design og unik garanti


Af Søren Clauding – januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har ekspanderet både internationalt og i Danmark. Det er der mange og gode grunde til, ikke mindst et moderne design og en enestående garantiordning – samt en attraktiv prissætning. Kompaktbilen i20 er én af de biler, der har fået en kraftig opstrammer for nylig, en opstrammer, som bestemt vil gøre den endnu stærkere i den lidt større del af småbilsklassen.

 

Der er nemlig blevet købt rigtig mange af de helt små biler i de forløbne år. Måske endda lidt for mange, hvad køberne først opdager, når de begynder at savne den plads, som de blot en smule større biler tilbyder. Men det handler foruden plads også om køreegenskaber og udstyr, som ER bedre i de lidt større biler. Brændstoføkonomien, som er en vigtig faktor bag valget af mini-bilerne, er ved at være med i klassen lige over. Også det er Hyundai i20 et godt eksempel på.

Driftsøkonomisk

Den prøvekørte model var udstyret med en 4-cylindret 1,25 liters benzinmotor. Den yder 85 hestekræfter og gør det muligt at køre over 20 km/l – et tal der næsten holdt i praksis, hvad der i sig selv er flot. Dermed er i20 også placeret i den laveste afgiftsklasse, så man slipper med at betale blot 580 kroner om året i ejerafgift.



Listeprisen er 120.000 kroner for den billigste variant, 140.000 for den prøvekørte Comfort udstyrs-udgave. En rigtig god pris, fordi man får meget godt udstyr for pengene. Udstyret inkluderer eksempelvis aircondition med køl i handskerummet, nødreservehjul, sædevarme, tågelygter (både for og bag), foldbare sidespejle og energibesparende LED forlygter. Det supplerer standardudstyret, der bl.a. omfatter fjernbetjent centrallås, el-sidespejle, elektriske sideruder foran, multijusterbart rat, splitbagsæde, AUX- og Bluetooth forbindelsesmuligheder og meget mere.

 

Mere plads og bedre udseende

Men frem for alt får man et stort bagagerum, der trods bilens længde på blot 4 meter, rummer næsten 300 liter, har ekstraplads under bagagerumsbunden samt forbavsende god benplads ved bagsædet.



Visuelt er i20 blevet langt mere moderne. Den nye designlinje, der også kendes fra andre modeller i Hyundai programmet, giver bilen et regulært løft, den er nu desuden mere kraftfuld og selvbevidst i sit ydre, hvad mange måske især yngre bilkøbere givet vis vil sætte pris på.

 

Stram og komfortabel

Det harmonerer godt med bilens køreegenskaber. Hyundai har fravalgt den typiske sydkoreanske lidt bløde affjedring og i stedet givet den en lidt fastere undervogn, uden at den i øvrigt er blevet ukomfortabel. Den elektriske servostyring er også strammet op og giver derigennem bedre føling med kørebanen.

 

Kørekomforten underbygges af et lavt støjniveau, som ikke mindst skyldes at benzinmotoren både er ganske lydløs og også godt lydisoleret. Når man lige er kommet op i fart, er det ikke meget, man hører til den. Samtidig vibrerer den heller ikke meget og sammenlignet med de 3-cylindrede alternativer, som markedet byder på, er den en sand drøm.

 

Blid speederfod

Til gengæld er fart præstationsniveauet beskedent. 12,7 sekunder til 100 km/t rækker, fordi motorens moment og omdrejningsvillighed giver en god acceleration ved lav fart. 168 km/t på toppen gør den heller ikke til en hurtigløber, men det er den i sagens natur heller i skabt som. Til gengæld er det let at, holde benzinforbruget nede, om end det dog kræver en blid speederfod. Kører man ubevidst, kommer man ikke meget over 15 km/l ved bykørsel. Tager man sig sammen, er 20 km/l i byen et opnåeligt tal.

 

En prøvekørsel af en sydkoreansk bil i dansk frostvinter er især interessant, fordi bilen ikke falder igennem – hvad der ikke ville have været utænkeligt, for det er set før. Sædevarmen er hurtigt oppe i temperatur, det samme gælder kabinevarmen. Og såvel ESP som de øvrige elektroniske hjælpemidler fungerede problemfrit.

 

Enestående garanti

En Hyundai køber man ikke uden bevidsthed om garantordningen. Hyundai giver 5 års mekanisk garanti, uanset hvor mange kilometer man kører i bilen. Den garanti er unik på markedet og er vel egentlig etableret for at fjerne de fordomme, visse europæiske bilkøbere kunne have overfor et forholdsvist ungt bilmærke.

 

Med garantiforpligtelsen sender Hyundai et klart signal: Fabrikken tør stå ved sine produkter, kvaliteten skal være i orden – ellers bliver det en kostbar affære for fabrikken – heldigvis ikke for kunden. Det er måske lige præcis det salgsargument, der afgør valget af en i20 fremfor en af konkurrenterne, hvis ligger på vippen mellem to modeller.

  Hyundai i20 i Motorradioen





Model:

Hyundai i20 1,25 Comfort 5d

Listepris:

Kr. 139.995

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 1,25 l. 85 hk. 121 Nm/4000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,7 sek./ 168 km/t/ 20,4 km/l /114 g/km

Længde:

4,00 m

Bagagerum:

295 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Tågelygter for og bag. LED forlygter. 6 airbags. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart rat. Aircondition med køl i handskerum. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. AUX og Bluetooth.


Link til importøren




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt