- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i10 1,2:

Lille, rummelig og meget LIDT forslugen


Tekst: Søren Clauding – maj 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ret skal være ret. Vi har tidligere fastslået, at Hyundai i10 med 1,1 liters motor er lidt forslugen, for nu at sige det mildt (læs hér>>>). Nu kan vi fastslå, at det holder ikke med den helt nye 1,25 liters motor.

 

For blot 5000 kroner oven i prisen får man ikke bare 12 flere hestekræfter, man får også en motor, der kører markant længere på literen. I praksis kan man med den større benzinmotor forvente en gennemsnitlig benzinøkonomi på 16-17 km/l, til trods for at det officielle tal er præcis det samme som for den mindre og i praksis langt mere forslugne 1,1 liters benzin’er, nemlig 20 km/l.

 

Mere harmoni

Selvom forskellen på det officielle forbrugstal og det praktiserede stadig er ret stor, er det mere i harmoni med de præstationer, som flere af konkurrenterne kan fremvise. Det giver i10 1,2 et stort plus, fordi 1,25 liters motoren er 4-cylindret og både smidig, vibrations- og støjsvag samt ret underholdende.

 

Det sidste er ikke uden betydning, for i10 bliver næsten en helt anden bil. I alle tilfælde er køreoplevelsen mere positiv og det er absolut værd at betale 5000 kroner for.

 

Glem 1,1'eren

Man når de 100 km/t på næsten 3 sekunder kortere tid end med 1,1’eren, topfarten er 166 km/t kontra 151. Resten af bilen er præcis den samme som vi tidligere har testet og der er ingen grund til at gentage os selv hér. Blot at konstatere, at enhver Hyundai i10 køber bør glemme alt om den mindre 1,1’er og i stedet for tage imod 1,25’eren med kyshånd. Den er bare så meget bedre.


Modelnavn:

Hyundai i10 1,2 Comfort

Listepris:

Kr. 117.995

Motor:

4 cyl. 1,25-l benzinmotor. 78 hk, 117 Nm/4000 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

12,8 sek/163 km/t/ 20,0/l. 119 g/km

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt