- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest:

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi aut. Premium de luxe

Hyundai skifter liga


Af Søren Clauding – juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai er ikke for ingenting blevet verdens fjerdestørste bilproducent. Den koreanske fabrik satte sig for nogle år siden et mål og strategien var klar: Fra at være et discountmærke ville man mindst være på niveau med de mest sælgende af de velansete konkurrenter. Det mål har man nået og nu vil Hyundai et skridt videre, men vil i top-3. Den nye Santa Fe er et udtryk for dette.

 

Hvor eksempelvis Toyota har etableret luksus-mærket Lexus og VW-koncernen for længst har gjort Audi til det eksklusive alternativ, har Hyundai indtil videre i hvert fald ikke ændret navnestrategi. Men med en Santa Fe, som på danske nummerplader mindst koster 660.000 kroner og dermed prismæssigt placeres på niveau med f.eks. Audi, BMW og til dels også Mercedes’ tilsvarende alternativer, synes strategien klar: Man vil ikke alene have fremgang, man vil også tjene penge. Merudgiften ved at producere en luksusbil er nemlig ikke så stor som merindtjeningen…

 

Kunsstykket

Nøglen til det kunststykke er: biler i god kvalitet, underbygget af markedets bedste garantiordninger (så SKAL de også være af god kvalitet – ellers vil garantiordningerne være en kostbar affære), biler i smart og moderne design med gode funktionelle egenskaber, og køreegenskaber som går lidt på akkord med måske især europæisk tankegang.

 

Det sidste kan de gøre, fordi Hyundai er blevet rigtig god til at håndtere to modstridende egenskaber: En komfortabel affjedring medfører ustabilitet og upræcis styring. Løsningen er en fast affjedring – men det sker da på bekostning af kørekomforten. Blot ikke hos Hyundai. Ikke i så høj grad i hvert fald.

 

Fornemme køreegenskaber

Det er Santa Fe et glimrende eksempel på. Man har valgt at lade små ujævnheder i underlaget opfanges af forholdsvis store dæksider alt imens affjedringen tager sig af de større ujævnheder. Samtidig med at stabiliteten, ikke mindst i hård sidevind (vi har prøvet det) er fremragende. Styrepræcisionen er udmærket, men her fornemmer man måske en lille svaghed, som måske kan tilskrives dækkene.

 

Højhastighedsprøven har vi endnu ikke kunne udsætte Santa Fe for, men vi har netop (det vender vi tilbage til om kort tid) haft anledning til at prøve en Hyundai i40 ved hastigheder på over 200 km/t. Det klarede den fornemt, og den optimerer køreegenskaberne på samme måde som Santa Fe, så der er ingen grund til at tro, at Hyundai ikke har mestret opgaven også for den halvstore SUV.

 

Alle konkurrenterne har med andre ord valgt en mere fast affjedring for at sikre bedre stabilitet. Det har Hyundai ikke haft nødigt.

 

7-sædet rummelig SUV

Hvad bilen i øvrigt angår, er der ikke banebrydende forskelle på en Santa Fe og konkurrenterne.

 

Der er tale om en 7-sædet SUV, der måler 4,69 cm i længden. Pladsforholdende er rigtig gode ved midterste sæderække, de bageste to sæder er ikke skabt til velvoksne nordeuropæere og bagagepladsen er udmærket, men ikke skelsættende.

 

Permanent firehjulstræk og masser af kræfter

Det skal dog ses i lyset af, at Santa Fe også har permanent firehjulstræk og det tager plads i bagagerummet til det bageste differentiale. Frihøjden på 18,5 cm er ikke skabt til regulær off-road-kørsel, men det er egentlig heller ikke idéen med bilen. Den skal have bedre terrænegenskaber end almindelige personbiler og det har den fået. Desuden må den trække en anhænger på 2 tons – da er firehjulstræk et glimrende hjælpemiddel på f.eks. en våd græsmark.


 


Og så har den en kraftfuld dieselmotor i maskinrummet. Den er en 4-cylindret 2,2 liters turbodiesel, der præsterer op til 197 hestekræfter og et overbevisende drejningsmoment på 436 Nm. De to ting i forening gør den til en rigtig slider. Vel at mærke en af de mere luksuøse af slagsen. Automatgearet er velfungerende, men ikke i sig selv en markant og baseret på anderledes teknologi. Det er lidt energikrævende. Med manuelt gear kører Santa Fe 17,5 km/l, hvilket er pænt for en bil med så mange kræfter og firehjulstræk. Automatgearet forringer dette tal til 14,9 km/l. acceptabelt, men heller ikke mere (formentlig også fordi drejningsmomentet for aut.-versionen er forøget fra 421 til 436 Nm). Bilen har tre indstillingsmuligheder for servostyringen.



Tag hele udstyrspakken…

Premium udstyret inkluderer panorama soltag, letlæselig navigation, bakkamera og p-sensorer (dejligt, for udsynet bagud har brug for hjælp ved bakning), 2-zone klimaanlæg, opvarmet forrude og smart-key, som indebærer, at man blot lader nøglen blive i bukselommen. Elegant er det, at de indfældede sidespejle åbner, når radiosenderen er indenfor rækkevidde, og så låser man blot dørene op vha. en lille knap på dørgrebene.

 

Premium de luxe udgaven har yderligere lædersæder, kurvelys og sædevarme også på 2. sæderække. Og sandt at sige: Når man alligevel er oppe i at betale så mange penge for bilen, er der ingen grund til ikke tage topudstyrsvarianten. Den er prissat til 740.000 kroner, altså blot 80.000 mere end udgaven med basisudstyr og med ekstraudstyr løber den prøvekørte bil op i 780.000. Det skal i øvrigt nævnes, at Santa Fe også kan købes som van på papegøje nummerplader, prisen er da kr. 410.000 excl. moms.

 

Unikke egenskaber

Sidst men ikke mindst: Hyundai Santa Fe blev i 2012 af EuroNCAP sikkerhedstesten vurderet som den mest sikre bil i sin klasse. Kombineret med 5 års ubegrænset garanti er det unikke egenskaber, der er mere end blot værd at tage med.

Hyundai Santa Fe i Motorradioen


Læs også: First test af Hyundai Santa Fe >>>


 


Model:

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Aut.

Listepris:

Kr. 740.000 ekskl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

2,2 ltr. turbodiesel. 197 hk. 436 Nm/ 1800-2500 omdr./min. 6-trins aut.gear. Permanent firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,0 sek./ 190 km/t/ 14,7 km/l /175 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

585-1680 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESC. Flex-steer. 19” alufælge. Tagræling. 7 airbags. Kurvelys. Fartpilot med –begrænser. 2-zone klimaanlæg. 7 sæder. Læderkabine. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regn- og p-sensor. Isofix. Reservehjul i fuld størrelse. 5 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt