- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltests:

Hyundai Santa Fe 2,2 GLS CRDi 4WD Van


En stærk fornyelse

Tekst: Søren Clauding - Foto: Vivi Siiger - maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der kører en del Hyundai Santa Fe på de danske landeveje. Man får nemlig meget bil for pengene. Men med al respekt for den hidtidige model og ikke mindst de mange Santa Fe ejere: Den nye udgave er langt mere elegant end den hidtidige – som mildest talt var lidt tung i designet!

 

Uanset holdningen til den tidligere model kan de fleste sikkert enes om at den nye er pæn. Men hvad der er mindst ligeså vigtigt: Den nye Santa Fe kører også markant bedre end forgængeren. Den kører så godt, at den er helt på niveau med mange af de dyrere konkurrenter som f.eks. Honda CRV og Kia Sorento.

 

Multilink

Hemmeligheden ligger antagelig i hjulophænget. Hyundai benytter multi-link ophæng, som er en slags racerbils ophæng, der sikrer konstante styreegenskaber ved krængning og store ujævnheder. Om det så hører sig til på en bil, der også er skabt til at klare sig i terræn’et? Ja, bestemt, for størstedelen af tiden vil den befinde sig på tør plan asfalt – og her kører den som en drøm.

 

De gode hjulophæng har nemlig givet mulighed for, at Santa Fe kan affjedres ganske blødt. Det er naturligvis en temperaments sag om man kan lide det, men komfortabelt er det – og styreegenskaberne, retningsstabiliteten og kurveegenskaberne lider ikke derved.

 

God i grus

På grusveje er den bløde affjedring en absolut fordel – det er først ude i det rigtige terræn, den formentlig kommer til korte. ”Formentlig”, fordi vejrguderne ikke forsynede os med opkørt mudder, så Santa Fe kunne testes helt igennem – det må vi og den have til gode!

 

Firehjulstrækket er af den automatisk/permanente type, som dirigerer kræfterne derhen, hvor der er brug for dem. Forhjulstræk ved normal kørsel (som giver størst stabilitet) og firehjulstræk i krævende situationer og på fedtet underlag. Er man ude i uvejsomme områder kan firehjulstrækket låses, så kræfterne fordeles lige på for- og bagaksel. Desuden er ESP standard – men det kan naturligvis deaktiveres, hvis man har brug for det.

 

Lydløs diesel 

Den prøvekørte udgave var udstyret med manuelt gear og Hyundais 150-hestes dieselmotor. Motoren er MEGET lydløs. Den er trækvillig og giver fine præstationer med et drejningsmoment, der topper så lavt som 1800 omdr./min. Momentet er på ikke mindre end 235 Nm og det er nok til at drive den næsten 2 tons tunge bil til 100 km/t på 11,6 sekunder – uden at brændstoføkonomien lyder derunder. Den kører 13,7 km på en liter dieselolie – det kan Hyundai godt være bekendt!

 

Eneste minus: Moment og effekt falder drastisk i det øjeblik, man passerer 4000 motoromdrejninger. Det kan tilskrives, at motoren ikke er den aller seneste generation af europæiske dieselmotorer. Det kræver en smule tilvænning, men forstyrrer ikke helhedsbilledet.

 

Varerummet

Det udvendige design er sportsligt, elegant, enkelt og stilrent. Indvendigt er Santa Fe knap så banebrydende og Hyundai har ikke fundet nogen mirakelkur, hvad pladsen angår. Den rummer 1,5 kubikmeter bag forsæderne – det er det samme som flere store stationcars og det samme som tilsvarende biler i samme størrelse. Bagklappen lukker op, så en velvoksen dansker let kan stå inden under og heldigvis har Hyundai fra den tidligere generation Santa Fe bibeholdt det rigtig gode udvendige håndgreb, som er let at betjene og ikke findes ligeså godt hos en eneste af konkurrenterne.

Hyundai Santa Fe rummer 1,5 kubikmeter bag forsæderne.

 

150-hestes dieselmotoren er ikke bare meget trækvillig men også yderst lydløs.

 

Håndgrebet på bagklappen er en super idé som er videreført fra den hidtidige idé. Utrolig let at betjene.

 

Interiøret er pænt og funktionsrigtigt, men traditionelt.


Udstyrsniveauet er rigtig pænt, men bageste sideruder kan ikke åbnes. Så glæder man sig over 2-zone klimaanlæg, så temperaturen i hver vognside kan reguleres individuelt. Listen over standardudstyr er næsten uendelig: Afiser til forrude vaskere, afkølet rum i midterkonsollen, frakobling af passagerairbag, læderrat, sædevarme og en avanceret tagræling hører til det, man ikke så ofte ser på andre biler.

 

Model:

Hyundai Santa Fe 2,2 GLS CRDi 4WD Van

Pris:

Kr. 261.443 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2,2 l. turbodiesel. 150 hk./335 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

11,7 sek/179 km/t/

13,7 km/l

Længde:

4,65 m

Varerum:

Ca. 1,6 kubikmeter

Div. udstyr:

ABS med EBD. ESP. 6 airbags. Fartpilot. Multijusterbart førersæde. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. E-justerbare sidespejle m. varme. Sædevarme. Tonede ruder bagtil. Tagræling.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt