- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Hyundai Getz 1,5 CRDi 5d


Pigebil eller økobil for alle

Af Søren Clauding - august 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er mange piger, der kører Hyundai Getz. Måske fordi den er en fornuftsbil, måske fordi mændene er længere tid om at acceptere at koreanske biler – også i småbilskategorien – kan være værd at gå efter.

 

Efter vores opfattelse er det i hvert fald ikke en udpræget pigebil. Alene den lidt kedelige grå metalfarve, den prøvekørte model var pakket ind i, underbygger ikke det faktum, at farver betyder meget for piger, når de skal vælge bil.

 

Populær i Danmark

Men pigebil eller ej. Hyndai Getz er populær i Danmark, fordi den er til at komme i nærheden af for penge. I hvert fald når det handler om den billigste version til 120.000 kroner. De små 180.000 kroner, dieseludgaven koster, er måske nok på niveau med konkurrenterne, men det er en klækkelig merpris i forhold til de 120.000.

 

På den anden side: Hvis man har brug for en driftsøkonomisk dieselmotor, går man ikke galt i byen med en Getz. Den kører 22,2 kilometer på hver liter dieselolie og det holder endda nogenlunde i praksis – fordi motoren med sine 88 hestekræfter og store moment på 215 Nm samtidig er ret kraftig og slet ikke animerer til at træde speederen ud af bunden.

 

Kører udmærket

En Getz er nemlig ingen racerbil. Den har såmænd udmærkede køreegenskaber og er trods sin længde på 3,83 meter ret stabil, men den lægger ikke op til race. Måske falder pigerne for den af den grund.

 

I bytrafikken er den suveræn. Let at parkere og i øvrigt ret lydløs. Den byder på god anvendelighed i kraft af asymetrisk delelige nedfældelige bagsæder, som efterlader et udmærket forvokset bagagerum. Med bagsæderne i brug er bagagekapaciteten 312 liter – det er næsten enestående, de ydre mål taget i betragtning og benpladsen på bagsæderne er OK.

 

Regulerbare bagsæderyglæn

Bagsæderyglænenes hældning kan reguleres – på bekostning af eller til fordel for bagagepladsen. Men under alle omstændigheder giver det mulighed for et mere bekvemt ophold i bilens bageste regioner. Tre justerbare nakkestøtter på bagsædet er standard.

 

Hattehylden under bagklappen er fast – det kan vi godt lide – og får man brug for endnu mere kabineplads, kan man lægge småting under forruden på det store bakkeformede instrumentpanel. Det sidste er nu ikke så anbefalelsesværdigt, for løsgående genstande i kabinen er ikke smart – men valget er der.

 

God plads i skuldehøjde

Kabinepladsen er fin og der er god plads i skulderhøjde. Siddekomforten er god og det samme er kørekomforten. Dels på grund af en komfortabel affjedring, men også på grund af et ret lavt støjniveau.

 

Med til at holde driftsudgifterne nede er et tilsyneladende let tilgængeligt motorrum. Trods dieselmotorens størrelse er der plads omkring den. Hvor pladsen kommer fra ved kun Hyundai!

 

Fire stjerner men ingen ESP

Der er i hvert fald ikke gået meget på kompromis med sikkerheden. Hyundai Getz scorer fire stjerner i EuroNCAP crashtesten – det samme som f.eks. Citroën C3, Kia Rio og Mitsubishi Colt – så det kan man godt være bekendt. Og fire stjerner er uddelt for børnesikkerheden – det er ikke overgået af andre.

 

Til gengæld må man selv sørge for at styre bilen, for ESP hører ikke med, og får man det for varmt, er der kun én løsning: Ned med sideruderne, for aircondition hører ikke med i en Hyundai Getz.

Hyundai Getz hører med sine 3,82 meter i længden til blandt småbilerne

 

Kabinen er pæn og venlig - og instrumentpanelet kan bruges til fralægning af småting på ægte fransk manér.

 

Bagklappen åbner højt og bagagerummet særdeles rummeligt med en kapacitet på ikke mindre end 312 liter.

 

Diesel motoren er økonomisk, stærk og fylder ikke meget i motorrummet.

 

Bagpartiet er med til at give Getz'en sin egen karakter.


Model:

Hyundai Getz 1,5 CRDi 5d

Pris:

Kr. 176.995

Motor:

4 cyl. 2 l. commonrail turbodiesel. 88 hk – 210 Nm ved 1900-2500 o/min.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

12,1 sek/173 km/t/

22,2 km/l

Længde:

3,83 m

Bagagerum:

312 liter

Div. udstyr:

ABS med EBD. 4 airbags. Højdejusterbart rat. Centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt