- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Jazz 1,4 Comfort Plus

Mere udstyr for de samme penge


Af Søren Clauding – december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda Jazz i Motorradioen >>>


Hvis det alene handler om, at opnå de unikke pladsforhold, som dem Honda Jazz byder på og som ingen konkurrenter i klassen for de lidt større minibiler kan hamle op med, kan man nøjes med at betale 155.000 kroner for bilen. Men erfaringsmæssigt ved man hos Honda, at køberne måske nok synes om den lave pris, men når det kommer til stykket gerne vil betale lidt mere for lidt mere udstyr og lidt flere kræfter.

 

I Honda Jazz Comfort Plus betaler man lidt mere – men man får MEGET mere udstyr for pengene. Hvilket f.eks. kan ses, hvis man sammenligner med den Honda Jazz Trend, som vi prøvekørte i 2011 (læs testen af Honda Jazz 1,4 Trend hér >>>). Anno 2012 – og det rækker også ind i 2013 – kan man erhverve udstyrsvarianten, Honda Jazz 1,4 Comfort Plus endda et par tusinde billigere end prisen for en Trend dengang, men med et markant bedre udstyr. 182.900 kroner er listeprisen. Det skal dog nævnes, at Trend-modellen over tiden er krøbet lidt i pris: 15.000 kroner billigere er den blevet, siden vi prøvede bilen i 2011. Men prisforskellen mellem Trend og Comfort Plus på 13.000 kroner er heller ingen herregård.

 

Lille forskel

Grundlæggende er der tale om identiske biler, også med identiske motorer. Alligevel skal man indstille sig på, at der er en marginal forskel på brændstoføkonomien: Den nye ”tilbuds-model” kører 17,9 km pr. liter benzin versus 18,2 km/l. Det er imidlertid så lille en forskel, at den formentlig slet ikke mærkes i praksis, med mindre man som fører animeres til at køre lidt friskere pga. det udstyr, man nu får med for de samme penge.



En central ting er nemlig 16” alufælge i stedet for vanlige 15”. Det ser frækkere ud og de lidt større hjul er med til at forbedre vejgrebet, dvs. bilen bliver mere kontant, mere direkte i indstyringen i svingene. Men de lidt større hjul påvirker altså benzinøkonomien en anelse.



Omfattende mer-udstyr

Det gør også det merudstyr, man får med for pengene formentlig også. Men det er endnu mere marginalt, for Comfort Plus inkluderer foruden Trend udstyret også tågeforlygter, fartpilot, klimaanlæg, tonede ruder, læderrat og gearknob, sædevarme og armlæn ved førersædet (som undertegnede nu godt kunne undvære), diskanthøjtalere og det giver ikke mange ekstra kg.



Oplevelsen af Honda Jazz Comfort Plus er ikke væsensforskellig fra de billigere modeller, men udstyret er så meget større. Og vi kan ikke lade være med at skamrose bagsædekonstruktionen, som ikke mindst skyldes Hondas patenterede placering af bilens benzintank under forsæderne.

 

Hemmeligheden ligger i benzintanken

Normalt ligger en benzintank under bagsæderne og den plads har Honda så omdannet til det geniale bagsædesystem, hvor sæderne kan foldes op ligesom biografsæder. Og tilsvarende kan de forsvinde ned imod vognbunden og efterlader dermed et helt plant bagagerumsgulv.

 

Dertil kommer en kæmpemæssig bagagerumsåbning, så man også kan benytte den plads, der er til rådighed i bagagerummet.


 


Model:

Honda Jazz 1,4 Comfort Plus

Listepris:

Kr. 182.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l benzinmotor, 99 hk. 5-trins man. Gearkasse.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,6 sek./ 182 km/t/ 17,9 km/l / 129 g/km

Længde:

3,90 m

Bagagerum:

399-883 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. 6 airbags. 16” alufælge. Tågeforlygter. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Mørktonede sideruder. Armlæn på førersædet. Diskant-højtaler. Sædevarme. Isofix. AUX stik.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt