- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Insight 1,3 Comfort

Indsigt i fremtiden


Tekst: Søren Clauding – oktober 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 12 år har Toyota været ene om at serieproducere en hybridbil. Nu er Honda sprunget med på vognen, men filosofien er anderledes.

 

Fordi bilerne begge er hybridbiler – altså biler, som drives frem af både en el-motor og en benzinmotor – er det nærliggende at sammenligne, men hér bliver sammenligningen ganske kort. For de to biler har udover teknikken ikke så forfærdelig mange fællestræk. Og også på det tekniske område, forvaltes mulighederne forskelligt.

 

Men vigtigst er måske spørgsmålet om, prismæssigt at gøre bilen tilstrækkelig attraktiv. Honda Insight, som fabrikkens hybrid er døbt, markedsføres derfor kun i én variant, som så koster 300.000 kroner. Den er forsynet med en 1,3 liters benzin-motor, som udvikler 88 hk, suppleret af en 14 hestes elektromotor. 98 heste i alt, men med en momentkurve, hvor elmotorens anderledes karakteristika ikke er uden betydning. Til trods for, at egenvægten er 1300 kg, kan man nå de 100 km/t på 12,5 sekunder topfarten er over 180 km/t.



Traditionelle målepunkter

Ved som her, at opsætte traditionelle målepunkter, gør man præcis det, som Honda har ønsket med Insight. Hvor Toyota naturligt nok, fordi man for mange år siden havde mere brug for at vise køberne, hvad det var, de havde investeret i, gør et stort nummer ud af at synliggøre hybridteknikken (man kan f.eks. på et stort farvedisplay følge med i kræfternes vandren i systemet) er det i Insight’en minimeret til et lille display, som egentlig blot eksisterer som en option, for dem, der trigges af teknikken.

 

Hos Honda får man derimod ”blomster”, hvis man kører økonomisk. Et lille panel uddeler små grafiske blomster, som indikerer, hvor god man har været til at udnytte bilens evne til, at spare på brændstoffet.

 

Almindelig og miljørigtig

Men ellers er Honda Insight skabt som en almindelig bil, hvor man ”blot” har gjort lidt ekstra ud af, at få den til at køre miljørigtigt. Det aflæses også på forbrugstallene. En Toyota Prius kan køre over 25 km pr. liter benzin, Honda Insight nøjes med 22,7. Forskellen er ikke stor, men når Honda’en ikke kan fremvise så god en benzinøkonomi, hænger det nok sammen med, at man har stræbt efter at bygge en bil, hvor man egentlig kun, fordi man får det fortalt, lægger mærke til, at den også har en elmotor.

 

I praksis kører en Honda Insight kun helt undtagelsesvis på elektricitet alene. Elmotoren har til formål, at supplere benzinmotoren med lidt ekstra saft og kraft, når der er brug for det. Og så handler det egentlig mest om, at opsamle og genbruge noget af den energi, som udvikles ved motorbremse, opbremsning osv. og som ellers ville forsvinde op i den blå luft.

 

Tidsrigtig og moderne

Visuelt er Honda Insight tidsrigtig med en moderne kombination af kantede og bløde linjer. Den er bygget som en hatchback og tilbyder god bagageplads såvel som fornuftig kabineplads. Interiøret er lige så sofistikeret som det opleves i f.eks. Civic modellen.


 

 


Køreegenskaberne minder ret meget om dem, man finder hos Honda Accord (læs hér>>>), dvs. en ret flot kombination af høj styrepræcision og god affjedringskomfort. Støjniveauet er moderat og køreoplevelsen ikke helt så spændende som i Accord’en – men prismæssigt er Insight også noget bedre stillet end Accord.

 

Det er nemlig som nævnt en helt central ting hos Honda. Man ville skabe en hightech bil med miljørigtig teknik, som var til at købe for penge. Det er på det bestemteste lykkedes. 300.000 kroner er 80.000 under den billigste Prius, 35.000 under den billigste Accord og med den gode benzinøkonomi sparer man også penge, både når der skal tankes op og når der skal betales ejerafgift (520 kroner om året).

 


Model:

Honda Insight 1,3 Comfort

Listepris:

Kr. 299.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 benzin. 88 hk – 121 Nm v. 4500 omdr./min. Elmotor, 14 hk 78,5 Nm.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

12,5 sek/ 182 km/t/

22,7 km/l/ 101 g/km

Længde:

4,40m

Bagagerum:

408 l

Diverse.

ABS. ESP. EBD. ASR. 15” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Klimaanlæg. Isofix. 8 års garanti på batteri (eller 160.000 km).


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt