- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Honda FR-V

Hondas geniale 6-sæder

Af Søren Clauding - januar 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lige nu lancerer Honda en helt ny bil i Danmark. Et køretøj, der er helt igennem genial for den, der har brug for megen plads. FR-V er navnet og den tilhører kategorien af multibiler.

 

Den umiddelbart karakteristiske forskel på Honda FR-V og andre multibiler er, at Hondaen har tre siddepladser foran og tre siddepladser bagtil. Det har Fiats Multipla dog også. Men bortset fra Hondaens i sig selv uforståelige navn adskiller den sig fra Fiat Multipla og de fleste andre multibiler på stort set alle andre punkter.

 

Det geniale ved Honda FR-V er den total-harmoni, der kendetegner konstruktionen.

 

Hemmeligheden er, at Honda har valgt at lade FR-V være ligeså lang som en almindelig kompakt multibil med mere end fem siddepladser (i modsætning til Multipla som er noget kortere). Det giver en række fordele:

 

Der er god bagageplads og den er oven i købet variabel fordi bagsædernes position kan varieres. Der er højt op til bageste sædekant, hvilket er med til at sikre bagagepladsen.

 

Der er rigtig god benplads ved alle seks siddepladser (på nær førersædet, hvor det kniber lidt for en langbenet chauffør). Benpladsen ved de midterste sæder både for og bag kan optimeres afhængig af passagerernes behov – simpelthen ved at midtersæderne kan skubbes frem og tilbage, begge to. Man må dog ikke være bredskuldret, hvis man skal have plads på midtersæderne i bageste position – men for nogen vil det måske være en bekræftelse af at de ER bredskuldret!

 

Midtersædernes ryglæn kan foldes vandret og sædernes ryglæn kan benyttes som bord eller bekvemme armlæn. Eller den forreste del af det forreste midtersædes sædebund kan vippes 180 grader fremad – så man har adgang til et par mindre opbevaringsrum nede i sædet. Det er et reelt kombisæde.

 

Et helt plant bagagerumsgulv opnås ved at folde bagsæderne ned i gulvet. Det er ikke set tilsvarende i en 2-rækkers 6-personers bil – og sæderne kan desuden foldes ned hver for sig.

 

Ved at lade bilen have en vis længde har man opnået meget fin kørestabilitet. FR-V kører både harmonisk og sporsikkert. Oven i købet er Hondaen bedre omkring hjørner end de aller fleste multibiler fordi den ikke er så høj – og konstruktionen har givet plads til lyddæmpnings materialer, så kørekomforten er i top.

 

Konstruktionen har også tilladt et elegant og aerodynamisk ydre. Sidstnævnte medvirker til at brændstoføkonomien er fin, i hvert fald for en bil med så stor kapacitet: 11,9 km/l for udgaven med 2-liters 150-hestes benzinmotor og 15,9 km/l med en 140-hestes 2,2 liter diesel.

 

Honda FR-V har allerede succes med bilen i udlandet. I Danmark er den lidt vanskeligere at komme i nærheden af: med benzinmotor koster FR-V 350.000 kroner og med diesel er prisen næsten 450.000 kroner. Det er væsentlig mere end eksempelvis Toyota og Opels 7-personers multibiler. Men i FR-V er der benplads til alle passagerer – inklusive bagage og masser af luksusudstyr. Det gør en forskel!

Det er lykkedes Honda at pakke de mange komfortable siddepladser ind i et kompakt og velkørende karrosseri. Foto: Vivi Siiger.

 

Tre forsæder og forkanten på det midterste "kombi-sæde" kan foldes 180 grader fremad, hvorefter man disponerer over flere små rum. Ryglænet kan desuden lægges ned og så har man to gode midterarmlæn og et lille bord til sin rådighed. Foto: Vivi Siiger.


 

Modelnavn:

Honda FR-V

Pris:

Kr. 347.950-kr. 444.950

Motorer:

4 cyl. 2-l benzin (150 hk) og 2,2 l Turbo-diesel (140 hk).

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

Benzin: 10,5 sek/195 km/t/11,9 km/l. Diesel: 10,2 sek/190 km/t/15,9 km/l.

Længde/bredde:

4,29 m/1,81 m

Bagagerum:

439/1036 liter

Diverse:

ESP. 8 airbags. Klimanlæg. Fartpilot. El-soltag. Regnsensor. El-sideruder for og bag.

  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt