- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Civic 1,8 Sport


Fræk og tidsrigtig

Af Søren Clauding - juli 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda tør og har egentlig altid turde. Men det er lang tid siden, at et design som den nye Civic model har båret Honda emblemet på fronten. Teknikken har været en bærende kraft hidtil og den var ikke altid lige let at få øje. Og udover den 7-sædede yderst kompakte Honda Stream er den nye Civic det mest banebrydende design, Honda har lagt navn til i mange år.

 

Går man under huden på den nye Civic overraskes man af manglen på umiddelbar opfindsomhed. Det er en konventionel undervogn. Ikke noget med dobbelte wishbones og multilink baghjulsophæng. Men ganske almindelig McPherson og en torsionsbagaksel.

 

Velafstemt

Og hvad gør det så? Intet som helst, fordi det virker. Hvis man ikke vidst bedre, havde man ganske andre tanker om undervognen efter nogle dage i Civic’en. Måske er hemmeligheden, at Honda har afstemt køreegenskaberne så godt, at de helt lever op til de krav, skiftende vejforhold til stadighed kræver. Hvad vil man så mere?

 

Fordelen ved de konventionelle konstruktioner er, at de giver plads. Honda Civic er med sine 4,25 meter i længden en mellemting mellem en kompaktbil og en mellemklassebil. Målene siger kompakt, design og indretning siger mellemklasse.

 

En fryd for øjet

Civic er en fryd for øjet. Den vækker opmærksomhed med sin stilistisk kantede linieføring og et hjul plantet i hvert hjørne, sin kileform og hightech udstråling. Selv udstødningsrørene er trekantede. Forbløffende, at det giver kabineplads, men det gør det.

 

Også hér har designerne udfoldet sig. Instrumentbordet ligger i tre niveauer med klare digital-tal i det bageste og øverste niveau. Normalt siger vi nej tak til digital tal, men i disse tider med skarp bevogtning af bilisternes fartlyster er det egentlig rart at vide, at ”nu” kører jeg altså præcis de 60 km/t jeg må. Ved aftentide er instrumenteringen belyst i bedste hightech disco-stil – så man mindes om bilen, selvom man ikke kan se så meget af den.

 

Biografsæde

Geniale funktionelle løsninger følger med i købet. F.eks. kan bagsædernes sæde klappes op som man kender det fra biografsæde. Det giver mulighed for at transportere høje genstande mellem for- og bagsæde som f.eks. en cykel eller en høj potteplante. Eller ungerne kan bruge pladsen til at skifte tøj inden badeturen!

 

Styreegenskaberne er fine og meget direkte, 1,8 liters motoren trækker vel villigt og gearskiftet er suverænt. Et meget let skifte, som suppleres perfekt af motorens variable ventilstyringssystem. Sidstnævnte optimerer ikke bare trækkraften men også benzinforbruget. Den prøvekørte udgave var en sportsvariant. Det kunne mærkes på den faste affjedring, men ikke rigtig på motoren. Specifikationerne fortæller imidlertid en anden historie: 0-100 km/t på 8,9 sekunder og 205 km/t på toppen. Motoren yder ikke mindre end 140 hestekræfter og den går over 15 km på en liter benzin.

 

Bagvingen er for smart

På ét område har designerne fået for stor magt: Den smarte bagvinge (indrømmet) adskiller bagruden, men sidder præcis i synsfeltet og vanskeliggør afstandsvurderingen til bagvedkørende. Når de bagved kørendes lygter forsvinder ind bag bagvingen, forsvinder fornemmelsen af hvor langt de er fra en – og når de så dukker op igen under vingen er det ved at være for sent at reagere!

 


 

Et skarpt og kantet frontparti fanger opmærksomheden hos alle.

Skarpe linier og en markant kileform giver Honda Civic et tidsrigtigt og frækt design.

 

Designet er gennemført i interiøret hvor instrumentpanelet er niveaudelt.

 

Honda kalder det er magisk sæde - men her er ikke tale om hekseri - alene gennemført designkunst: Venstre bagsæde er foldet op ligesom et biografsæde.

 

Mange tror det var Alfa Romeo, som opfandt dørgrebet i sideruden på bagdøren. Men det var faktisk Honda - nu bruger de det igen.


 

Sidst men ikke mindst – prisen: 265.000 kroner for den prøvekørte model. 250.000 kroner for den billigste. Intet under, at der er ventetid på en ny Honda Civic. Den er alle pengene værd og bliver endnu mere værd, når man ser på udstyrslisten. Se selv nedenfor...

 

Link til importøren

 

 

 

Modelnavn

Honda Civic 1,8 Sport

Pris:

Kr. 264.950

Motor:

4 cyl. 1,8 l. 140 hk.

Præstationer

0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

8,9 sek/205 km/t/15,1 km/l

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

415 liter

Div. udstyr:

ABS med EBD. ESP. 8 airbags. 5 justerbare nakkestøtter. Isofix. Klimaanlæg. Cruise-control. Elruder for og bag. Multijusterbart rat. Regnsensor. Forlygtesprinklere. Sædevarme. Antenne i rude. Tempereret handskerum.

 


Bagpartiet er ligeså gennemført som fronten. Men vingen gennem den tve-delte bagrude forstyrrer udsynet bagud.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt