- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Accord 2,4 Sedan Executive aut.

Gedigen og komplet


Tekst: Søren Clauding - august 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hondas næste Accord generation kommer til Danmark næste sommer. Derved rinder tiden snart ud for en af de mest komplette og gedigne Honda Accord generationer i mange år. Den nuværende model er ikke bare fri for børnesygdomme, den er også spækket med så megen elektronik, at var det ikke af hensyn til den almindelige udvikling, kunne Honda godt være fortsat endnu et par år med Accord’en.

 

Ikke bare er designet tidløst elegant og bilen velsamlet og i rigtig god kvalitet. Honda har forstået at være på forkant i mange henseende og det lukrerer man på endnu.

 

Civiliseret og kraftfuld

Den kraftige 2,4 liters 4-cylindrede VTEC motor, der yder 190 hestekræfter, kombineret med en 5-trins automatgearkasse i den prøvekørte modelvariant, er hjertet i Accord’en og det bedste udtryk for, hvor langt man er. Maskineriet er utrolig smidigt, lydløst og civiliseret – samtidig med at det leverer de forventede ydelser som eksempelvis en accelerationstid til 100 km/t på bare 9 sekunder (7,9 sekunder for den manuelle udgave). Men også automatgearkassen er forbilledlig med ekstremt hurtige og præcise skift, uanset man skal op i gear eller nedad.



På forbrugssiden er tallet 11,1 km/l – et tal der holder i praksis og som direkte er et resultat af den variable ventilstyring. Det er det, VETC står for.

 

Touch screen

Man har samme oplevelse bilen igennem. En touch screen styrer ikke bare navigationsanlægget, men også klimaanlæg og mange andre ting. 2-zone klimaanlæg, naturligvis. Og listen over udstyr er præcis så lang som man forventer i en bil til de godt 500.000 kroner, Accord’en koster i denne variant.



Læderindtræk, multijusterbart læderrat, sædevarme, antenne i ruden og ikke mindst et elektrisk skydetag – noget som mange biler i samme prisklasse kun tilbydes som ekstraudstyr.

 

Træk i øjet

Regnsensor, automatisk justerbare forlygter, elektrisk sædejustering. Listen fortsætter og det eneste vi egentlig kunne anke over var, at det gav træk i venstre øje, når klimaanlægget var indstillet på forrudedefroster. Det kan man jo bare lade være med i længere tid ad gangen, hvis man er så følsom…

 

Men det er køreegenskaberne, der overbeviser eventuelle tvivlere. Honda Accord har dobbelte wishbone hjulophæng både for og bag. Det er præcis som man bygger racerbiler og finessen er, at sporvidden ikke ændrer sig nævneværdigt, når bilen affjedres. Derved opnår man meget fine kurveegenskaber, en meget stor styrepræcision og en komfortabel glidende ligeudkørsel, fordi man kan tillade sig ikke at stramme undervognen så meget op som mange af konkurrenterne, der bl.a. gør det for at reducere ændringerne i sporvidden.

 

Fin aerodynamik

Den fine kørekomfort genspejles ikke kun i den lydløse motorgang men også i den lave vindstøj, som givetvis er et resultat af en yderst lav luftmodstand (cW=0,26). Den lave luftmodstand er med til at bevare stabiliteten ved høj fart og dermed går Honda Accord hen og bliver en af de mest komplette bil konstruktioner på markedet.

 

I funktionen ses det også i kraft af et rummeligt bagagerum,

 

 


 

hvor ”bagageknuserne” – altså de kraftige bøjler, som bagagerumsklappen er hængt op i – er pakket pænt ind, så bagagen netop ikke bliver knust. Det giver ikke bare en større stivhed i bagvognen, det medfører også, at man kan lukke bagagerumsklappen med en lillefinger. Det er på almindelig dansk: Et godt stykke arbejde. Lad os håbe at næste års model lever op til forgængeren.



Model:

Honda Accord 2,4 Executive Sedan aut. (med læder og navigation)

Listepris:

Kr. 507.076 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2,4 l. benzinmotor. 190 hk – 223 Nm ved 4500 o/min. 5 trins aut.gear med sekventielt skifte

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

9,0 sek/227 km/t/

11,1 km/l

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

459 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Touch Screen navigation. Læderkabine. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme. Cruise Control. Regnsensor.



Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt