- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Transit SportVan

Sportsvogn i magnumstørrelse


Tekst: Søren Clauding – april 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvem har sagt, at det behøver at være kedeligt at gå på arbejde? Kedeligt er det i hvert fald ikke, hvis ens arbejde indebærer, at man skal tilbringe timer hver dag i en varevogn – og varevognen vel at mærke er en Ford Transit SportVan.

 

Sportsvan’en er selvsagt ikke det, man normalt forstår ved en sportsvogn. Men den har mange af de elementer, der findes i en traditionel sportsvogn. Den er næsten 2 meter bred og som de gamle Matra sportsvogne fra 70’erne er der plads til tre up-front. Den har læderrat, lædergearknob placeret på en gearstang, som sidder tæt ved rattet og læner man sig frem, kan man se de brede hvide racer-bånd, som markerer fronten på Transit’en. Det ser godt nok vakst ud…



Potent udseende

Visuelt har Transit SportVan en markant frontspoiler, som følges op af tofarvede sidespoilere og et bagparti, der følger op på de forventninger, fronten efterlader. Dobbelt udstødning understreger fartpotentialet og hvis ikke den prøvekørte bil stadig var forsynet med vinterhjul, ville alufælge og lavprofildæk have gjort deres til at understrege det gejl, som Ford har tilført den specielle Transit version.

 

Et eller andet sted er der tale om gejl. Det er da muligt, at fronten har en aerodynamisk funktion, men den er beskeden. Den udtrykker imidlertid en slags livsholdning og selv i jantelovens hjemland må der være plads til, at lade andre opleve, at føreren ikke føler sig helt som de andre.

 

Komfortudstyr

I kabinen underbygges oplevelsen af aircondition, sædevarme og ikke mindst den opvarmede forrude, som Ford vel stort set er den eneste bilproducent, der kan levere. Mange funktionelle egenskaber følger med enhver Transit som f.eks. en bred holder til arkivmapper over midterkonsollen og gode fralægningsrum ovenpå instrumentbordet. Et godt audioanlæg hører med til fornøjelsen, det samme gør programmer opvarmning af kabinen, så bilen er lun og arbejdsklar, når man møder på job’et en kold morgen.

 


 


Bag kabinen og et ikke særlig godt udsyn gennem centerbagruden (modsvares af gode udsigtsforhold gennem sidespejlene) findes i den mindste Transit plads til ikke mindre end 6,5 kubikmeter læs. Store fløjdøre bagtil gør læsningen nem og en eller to (to er ekstraudstyr) skydedøre i vognsiden – skydedører, der åbner mere end én meter – maksimerer muligheden for at udnytte pladsen optimalt.

 

Kræfter på forhjulene

Støjniveauet i en Transit SportVan er moderat, men maskineriet kan høres, når de 140 hestekræfter assisteret af et moment på 350 Nm slippes løs på forhjulene. Man kører 12-13 km pr. liter dieselolie – vel at mærke, når bilen alene bruges til persontransport og ikke lever op til det, den er skabt til: At transportere 1 ton, placeret i det store varerum.


 

Frontklappen åbnes først vha. tændingsnøglen.

 

 

 

 

 

 


Køreegenskaberne afhænger af læs og test turen gav ikke mulighed for at gå i dybde hermed. Læssets tyngde, dets placering, muligheden for at sænke tyngdepunktet osv. har stor indflydelse på bilens stabilitet og vejbeliggenhed. Oven i købet med vinterdæk på og ingen alufælge bliver vurderingen noget subjektiv.


Model:

Ford Transit 260S SportVan 2,4 TDCi

Listepris:

Kr. 230.000 excl. Moms

Motor:

4 cyl. 2,2 l. turbodiesel. 140 hk /350 Nm v 1800-2400 omdr./min.

Brændstoføk:

13,5 km/l

Længde:

4,86 m

Varerum:

6,45 kubikmeter. Lasteevne: 1056 kg.

Diverse

ABS med EBD. ESP. 18” aluflælge. 4 airbags. Fartpilot. Højdejusterbart læderrat. Kabinevarmer. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. E-justerbare sidespejle m. varme. Sædevarme. Forrudevarme.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt