- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford S-Max 2,0 Titanium:

"S" for Sport og "Max" giver næsten sig selv


Tekst: Søren Clauding - februar 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford S-Max er skåret over samme læst som Galaxy – men den er alligevel en helt anden bil. ”S” stor for ”Sport” og hvordan kan det så hænge sammen med ”Max”. For Max betyder ikke maksimal sport, men derimod at bilen er STOR.

 

For det er den. Den prøvekørte version havde godt nok kun fem siddepladser, men der er plads til en tredje sæderække – alternativt et kæmpe bagagerum på ikke mindre end 1 kubikmeter, hvis man bruger det fuldt ud.

 

Det er jo i sig selv udmærket, men amputerer det ikke det sportslige snit?

 

Pudsig fornemmelse

Svaret er både ja og nej. Fornemmelsen af S-Max er egentlig ret pudsig. Udstyret inkluderer nemlig sporsæder, der i forening med det sportslige design og en rimelig stram undervogn efterlader en sportslig følelse – der blot står i kontrast til den høje siddeposition og de ikke udprægede sportslige fartressourcer.

 

Ikke at underkende den smidige 145-hestes 2-liters maskine. Men S-Max er en stor bil og den er svær at rykke. 100 km/t nås på små 11 sekunder – det er fint nok, men det er ikke sportsligt. At den så i øvrigt går næsten 200 km/t er imponerende, men en ringe kompensation. Desuden er motoren virkelig lydløs og køreoplevelsen også. Dejlig komfortabelt – men ikke i sig selv sportslig. Benzinøkonomien er i øvrigt ret god, bilens størrelse taget i betragtning. 12 km/l kører den – også i praksis.

 

Kører godt

Køreegenskaberne er glimrende. S-Max føles mere aerodynamisk korrekt end Galaxy og sammenlignet med konkurrenterne klarer den sig godt. Men glem det der med ”sport”.

 

S-Max har nemlig bedst af at blive taget for det, den er: En stor, rummelig, elegant og også ret praktisk, komfortabel multibil, hvis pris på 400.000 kroner harmonerer ganske godt med det, man får for pengene.

 

S-Max’ elegance er bl.a. opnået ved at lade bagpartiet skråne nedad. Det går ikke voldsomt udover rummeligheden – men udsynet bagud lider hårdt (hvilket der dog kompenseres for i kraft af store sidespejle). Funktionsmæssigt er der ingen problemer, bagklappen er lidt tung, men adgangen til ”balsalen” bag bagsæderne er meget fin. En del af pladsen kan tilskrives manglen på reservehjul. Ikke en farbar vej af gå efter vores mening, for selvom dæk sjældent punkterer nu om dage, hænder det og lappegrej rækker bestemt ikke altid langt nok.

 

Individuelle bagsæder

Balsalen kan i øvrigt gøres dobbelt så stor ved at bagsæderne vippes fremad. Der er tre identiske bagsæder, som kan betjenes individuelt. De kan lægges helt vandret på et øjeblik – meget let – men ikke i plan med bagagerumsgulvet. Når de er i brug er benpladsen enestående – selv når de skubbes frem i forreste position.

 

Kabinedesignet er på mange måder identisk med det, man finder i Galaxy. Det gælder i hvert fald førerkabinen og inkluderer det smarte men ikke særlig ergonomisk hensigtsmæssige tværgående håndbremsegreb. Sædevarme hører sig til og det er rart, for klimaanlægget bruger lidt vel rigelig lang tid på at varme kabinen op.

 

Foretræk Platinium

Udstyrsniveauet er i øvrigt pænt især i den prøvekørte Titanium udgaven. Og den er klart at foretrække frem for den billigste ”Ambiente” version, der godt nok er 35.000 kroner billigere, men ikke byder på fordele som klimaanlæg,


Bagpartiet understreger S-Max'ens elegante snit.

Ford S-Max er på én gang elegant og rummelig. Fine detaljer som gællerne bag de store 17" alufælge understreger det sportslige snit.

 

Med bagsæderne i brug rummer bagagerummet 1 kubikmeter. Hvert bagsæde betjenes individuelt.

 

Instrumenteringen er fælles med Galaxy og inkluderer det tværgående håndbremsegreb - elegant men ikke så bekvemt.


el-sideruder bag, opvarmet forrude, vinduesvisker med regnsensor, elektrisk højdejusterbart førersæde med justerbar lændestøtte, læderrat,17 tommer alufælge og flere andre fordele.


Model:

Ford S-Max 2,0Titanium

Listepris:

Kr. 401.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. 145 hk

Præstationer acceleration/ topfart/

brændstoføk:

10,9 sek./ 197 km/t/ 15,9 km/l

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

1051liter

Div. udstyr:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Opvarmet forrude. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg med afkølet handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Vinduesvisker med varme. 17” alufælge.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt