- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Mondeo Stationcar Titanium 2,0 TDCi 180 hk Powershift

 

Helstøbt og komfortabel firmabil


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er så småt ved at lande hos de danske forhandlere og i begyndelsen af januar 2015 er der officiel premiere på en bil, der allerede har taget forretningsbranchen med storm. Den nye Ford Mondeo har været længe ventet, den er godt gennemprøvet og resultatet er en usædvanlig helstøbt bil på kanten mellem premium-segmentet og den store mellemklasse.

 

At den lander direkte i firmabilssegmentet er der mange årsager til. Men sagt i en fart: Det udelukker ikke privatkunder i at kaste sig over den fine store bil. De ender blot op med et økonomisk regnestykke, der ikke er helt så attraktivt. Men det gør sig gældende for ethvert køb i denne kategori, sådan er beskatningsreglerne og det kan man så forholde sig til eller lade være.

 

Lav beskatningspris

Bliver Mondeo’en stillet til rådighed af firmaet, forholder man sig med garanti til det spørgsmål, for da skal man betale skat af den fordel, man har af fri bil. Og da er det i hvert fald ret attraktivt, at en bil som den prøvekørte, hvor listeprisen er 533.000 kroner, kun udløser beskatning af 393.645 kroner. Især fordi der er tale om så god en bil.

 

Ford Mondeo har som sagt nogle år på bagen. I USA har den nemlig kørt et stykke tid, og derved er der tale om en gennemprøvet produkt. Det kunne friste nogle til at mene, at der så er tale om en lidt halvgammel bil, men skudt forbi. Udover at karrosseriet er væsensforskelligt (i USA er bilerne traditionelle sedans med fire døre og udvendigt bagagerum – i Europa er der tale om 5-dørs biler og stationcars), er også undervognen blevet udviklet, det er andre motorer, vi ser i Mondeo’en på de europæiske markeder (i USA har man ikke dieselmotorer) og derfor er den amerikanske fortid fortrinsvis en fordel derigennem, at bilen er godt gennemprøvet.

 

Europæisk undervogn

Og så kører den anderledes. Undervognen er nemlig afstemt efter europæiske præferencer. Det booster det svært definerlige begreb ”køreglæde” og resultatet er en velkørende, underholdende og komfortable bil. Man oplever god føling med vejbanen og i en kritisk situation bliver man ikke snydt.

 

Den prøvekørte Mondeo var stationcarudgaven med topudstyret, Titanium, en 180-hestes turbodiesel i maskinrummet hjulpet på vej af en udmærket dobbeltkoblings automatgearkasse. Den kan køre 20,4 km/l, det er standarden i den klasse og med manuel transmission kan man endda komme helt op på 22,2 km/l – officielt, i hvert fald, i praksis kniber det lidt. Men det er pæne tal for en stor bil.

 

Rummelig og velindrettet

Og stor er den, Mondeo’en, med en længde på 4,87 meter. Den er rummelig og bagagerummet på 488 liter (525 liter med lappekit i stedet for reservehjul) lever op til standarden i klassen. Sammenligner man f.eks. med Opel Isignia i stationcarudgaven har Insignia’en med stort samme udvendige mål lidt mere bagageplads, men lægges bagsæderyglænene ned, er det Mondeo’en, der kommer bedst i mål. Og den lidt kortere Mazda6 Stationcar har også en smule mere bagageplads. Men et eller andet sted er det af mindre betydning, for der er plads nok i alle tre.


 

Bagsædepladsen er også udmærket, men spørgsmålet er, om ikke de forhold er mindre vigtige, fordi det netop i en bil i denne kategori handler om noget ganske andet…

 

Pompøs og helstøbt

For Mondeo er helstøbt. Den er også lidt pompøs. Den er en helt igennem ægte Ford, og har man tidligere ejet en Mondeo, vil den nye sidde lige i øjet. Virkeligheden er, at det er svært at komme med egentlige kritikpunkter. Selv balancen mellem 10” tablet-skærmen i midterkonsollen og betjeningsknapper er efter vores opfattelse optimal. De funktioner, man skal have hurtig tilgang til, er der knapper til. Og resten kan man så håndtere via skærmen. Let, overskueligt og effektivt.

 

Man kan sige det på den måde: Det er ikke fordi Mondeo kan så meget mere end konkurrenterne, den kan det blot på en bekvem og komfortabel måde på et niveau, som konkurrenterne har svært ved at hamle op med. Man læner sig tilbage i sædet, nyder at være der og nyder at køre. Det er vel ret beset ret godt. Og så er interiøret i øvrigt allergi testet og godkendt af det tyske TÜV, ikke uvæsentligt hvis man skal tilbringe mange timer i bilen og lider af allergi.

 

180-heste dieselmotoren er med til at understrege den gode oplevelse. Den er vibrationssvag, den støjer ikke meget, støj er der heller ikke fra hjulophængene og vindstøjen er også beskeden. Alt sammen elementer, der underbygger en komfortabel køreoplevelse.



Glimrende udstyrsniveauer

Udstyret er allerede i Trend versionen glimrende. I Titanium udgaven bliver det naturligt nok endnu bedre og inkluderer genkendelse af trafikskilte, automatisk op- og nedblænding, vejbaneassistent, sportssæder, 17” alufælge og meget mere. Modeludvalget er imidlertid sådan sammensat, at 180-dieselhestes udgaven kun findes med Titanium udstyr – med eller uden automatgear. Så vil man rykke en udstyrsklasse ned og dermed spare små 60.000 kroner, mister man også 30 hestekræfter.

 

Billigste Mondeo variant er i øvrigt 5-dørsudgaven med Trend udstyr og 160 benzinheste. Den er prissat til 397.600 kroner – men det er listeprisen. Beskatningsværdien er for netop den bil blot 295.518 kroner.


Forlygternes lyskegle reguleres automatisk og blænder automatisk op og ned.

 

Full-circle LED baglygter.

Ford Mondeo i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Ford Mondeo.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 

 

 


Model:

Ford Mondeo Stationcar Titanium 2,0 TDCi 180 hk Powershift

Listepris:

Kr. 533.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbodiesel, 180 hk. 400 Nm/ 2000-2500 omdr./min. Aut.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,7 sek./ 218 km/t/ 20,4 km/l / 128 g/km

Længde:

4,87 m

Bagagerum:

488/1630 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Active City Stop. 17” alufælge. Tågeforlygter med drejelys. Opvarmet forrude. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. 2-zone klimaanlæg med luftkvalitetssensor. Nøglefri start. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Udsynspakke. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt