- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Kuga er ikke kun god i terrænet - den er også en udmærket langtursbil (Scandlines Færgehavnen i Rostock)

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Ford Kuga 2,0 TDCi 4X4 Powershift Titanium

Scorer gennem svingene


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Kuga i Motorradioen


Ford Kuga er Ford mellemstore SUV. Den er bygget på samme tekniske platform som Ford Focus og allerede dér lægges der op til suveræn køredynamik. Det er da også i svingene, at Kuga’en gør sig bedst. På motorvej og ved ligeud kørsel ved lav fart er den lidt for tilbøjelig til at følge sporrillerne i vejen – hvis der altså er nogen. Den er på ingen måde ustabil, den har bare mest lyst til at køre i sving – og det får man så automatisk også som fører.

 

Det er da også en ting, som man givet vis vænner sig til. Men bemærkelsesværdig, fordi de øvrige Ford personbiler kører så forbilledligt. Sandt at sige er det også lidt vel rigelig meget at forvente, at en SUV kører som en personbil, men iblandt er man jo lidt forvænt – og forventningerne netop til køredynamik er altid store, når det gælder Ford.

 

Lagt op til skæg og ballade

Den prøvekørte udgave af Ford Kuga var desuden udrustet, så der virkelig var lagt op til skæg og ballade. Bilen har firehjulstræk efter behov – og på en længere tur i fugtigt vejr var det ikke af vejen. Desuden havde den Fords glimrende Powershift gearkasse – dvs. en dobbeltkoblingsgearkasse – til at sikre præcis aflevering af de 140 hestekræfter assisteret af et moment på 320 Nm. Plus Titanium udstyr. Dermed var prisen også krøbet fra 370.000 kroner op på 515.500 og til den pris har man vel lov til at have forventninger.



Det unikke ved Kuga firehjulstrækket er, at kræfterne fordeles uafhængigt til bilens fire hjul, helt afhængig af behovet. Derved er man sikret godt træk, uanset om man kører on-road eller off-road med bilen. Det sidste er den slet ikke dårlig til, godt hjulpet i øvrigt af, at Ford ikke leverer bilen med irriterende kæmpefælge og lavprofildæk. 17” alufælge hører med og dæk med god affjedring i dæksiderne er også standard. Det gør sig godt både i lettere terræn og på plan asfalt. Det er også med til at sikre god affjedringskomfort.

 

Rumskib

Kabineindretningen fører tankerne hen på et rumskib. I hvert fald instrumentbordet og midterkonsollen. Det ser godt ud og man finder hurtigt de forskellige funktioner og siden kan man jo bare fornøje sig over designet. Opholder man sig på bagsædet fornøjes med garanti også over den gode plads. Der er rigtig meget benplads og skulle man få en mistanke om, at pladsen måske er overført fra bagagerummet, må man tro om igen.

 

Ude bagtil disponerer man over 456 liter bagageplads. Det er et udmærket bagagerum, og sættes det i forhold til, at bilen måler 4,5 meter i længden og der nede under gemmer sig et differentiale til baghjulstrækket, kan det bestemt kaldes stort. En herlig ting er Fords sparke-åbner-system (redaktørens terminologi), hvor et let, men velrettet spark i luften under bilen under bag-kofangeren, får bagklappen til at åbne sig – fuldt elektrisk.


 

Det er praktisk, hvis man kommer hen til bilen med begge hænder fulde og gerne vil af med tingene i bagagerummet – men hører dog kun med, hvis man tilkøber den såkaldte ”Nøglefri pakke” til 12.500 kroner. Men så får man også nøglefri betjening af bilens øvrige døre med i købet.

 

1,7 kubikmeter

Hvis man lægger bagsæderyglænene ned, kan man øge bagagerumskapaciteten til op imod 1,7 kubikmeter. En af hemmelighederne bag den mulighed for pladsforøgelse er udnyttelsen af hver en centimeter. Det indebærer dog, at man ikke får et helt plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene er lagt ned. I øvrigt kan bagagerumsdækkenet ikke helt dække af for indsyn til bagagerummet, når bagsæderne er i brug til at sidde på. Derved hindres ikke nysgerrigt indkik.



Titanium udstyret er fint. Opvarmet forrude er fortsat noget, som Ford gør det i som en af de få på markedet. En kæmpe fordel på en fugtig og kølig vinterdag, hvor det tager tid før motorvarmen kan gøre kål på duggen. 2-zone klimaanlæg inklusive ventilationskanaler til bagsædet følger med, regnsensor og meget mere. Mange gode detaljer inkluderer f.eks. kontakter til kabinebelysningen ved B-stolperne. Og så er en Kuga temmelig sikker. I EuroNCAP sikkerhedstesten opnår den ikke bare fem stjerner men 88 procent af de mulige points – det gær den til den bedste i klassen, oplyser Ford.

 

 

 

 


Model:

Ford Kuga 2,0 TDCi 4X4 Powershift Titanium

Listepris:

Kr. 515.500

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 2,0 l. 140 hk. 320 Nm

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,2 sek./ 187 km/t/ 16,1 km/l /162 g/km

Længde:

4,52 m

Bagagerum:

380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med Trailer Stability Control. Roll Stability Control. 7 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Opvarmet forrude. Dellæder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. Ford Sync med automatisk nødopkald.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt