- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Galaxy Van 1,8 TDCi Trend:

Luksus varebil


Tekst: Søren Clauding - januar 2007

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Galaxy navnet var tilbage i tiden ensbetydende med store amerikanske flydere. Nu om dage genbruges navnet, men i dag er der tale om en multibil hvoraf den seneste generation for kort tid siden er sendt ud på det danske marked.

 

Galaxy er en slags søstermodel til Ford S-Max. Men hvor S-Max primært er tiltænkt de, der har behov for persontransport, er Galaxy mere end eksklusiv Van – i hvert fald i Danmark. For som Van kan eksempelvis den prøvekørte Trend-model med 1,8 liters Turbodieselmotor erhverves for godt 260.000 kroner (inkl. afgifter).

 

Prisen

Prisen er ikke udpræget lav – det skyldes til dels dieselmotoren. Man kan da også købe en Galaxy Van til blot 212.000 kroner med en 2-liters benzinmotor – men det er stadig mange penge for en gulpladebil.

 

Man får dog bestemt noget for pengene. Først og fremmest et meget moderne design og en lang række luksus-elementer på udstyrssiden.

 

Designet er skarpt, kantet og kileformet. Interiøret er kendetegnet ved børstet krom og elegante detaljer som eksempelvis det tværgående håndbremsegreb, der måske nok ikke ligefrem er ergonomisk korrekt.

 

Meget plads

Det overraskende, så meget plads der findes bag førerkabinen. Regulær plads, pænt pakket ind i tæpper og paneler. Adgangen til de bageste gemakker fås lettest gennem den store bagklap, der slår højt op men er temmelig tung at lukke igen. Som sådan vil Galaxy være ideel som erhvervsbil, hvor det eksempelvis handler om at transportere tøj kollektioner, lettere IT-udstyr o.lign. utvivlsomt en bil, der vil blive valgt af mange mindre erhvervsdrivende med stort kørselsbehov (her savnes dog cruise-control, der dog kan leveres som ekstraudstyr).

 

Det sidste understreges af dieselmotorens brændstoføkonomi. En Galaxy kører små 16 kilometer på en liter dieselolie – det er rigtig pænt, taget i betragtning, at bilen vejer 1,7 ton. I det lys er køregenskaberne også ganske glimrende. Bagvognen er udstyret med en multilink aksel og trods de store næsten lodrette sideflader er Galaxy svær at blæse af sporet. Ved hurtig kurvekørsel opleves en vis krængning og selvom bilen må læsse 800 kg, er de personbilsagtige køreegenskaber bedre i harmoni med lettere anvendelsesformål.

 

Det stemmer også med, at udstyret ikke omfatter sædevarme (selvom det af brochuren fremgår at sædevarme er


 

Det kantede bagparti er med til at give Ford Galaxy karakter.

Det kileformede karrosseri har en skarp og kantet linieføring.

 

Varerummet kan indeholde op til 2,3 kubikmeter men bilen egner sig bedre til lettere transport.

 

Interiøret er udført i børstet krom - bemærk den tværgående håndbremsebøjle.


inkluderet). Behovet for at få varmet rygstykkerne er trods alt ikke så stort, hvis man ikke lige har læsset en halv ton ind bagi!

Motoren er ikke bare økonomisk, den er også temmelig potent. 125 hestekræfter lyder ikke af så meget (og de høres da heller ikke voldsomt), men kombineret med et drejningsmoment på 320 Nm, som topper allerede ved 1750 omdr./min., opnår man fuld tilstrækkelig trækkraft som især opleves ved kraftige stigninger. Accelerationen til 100 km/t klares på små 12 sekunder og det tager ikke meget længere tid med nogle hundrede kg i varerummet.


 

 

Model:

Ford Galaxy Van 1,8 TDCi Trend

Listepris:

Kr. 261.253 (incl. moms)

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. 125 hk 320 Nm/ 1750 o./min.

Præstationer topfart/

brændstoføk:

187 km/t/ 15,9 km/l

Længde:

4,82 m

Bagagerum:

Ca. 2300 liter

Div. udstyr:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Opvarmet forrude. Multijusterbart rat. Klimaanlæg med afkølet handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt