- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Focus 1,6 TDCi (115 hk) Titanium

Hightech i smart design


Af Søren Clauding – november 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford har været hurtig til at adoptere hightech på højt niveau, pakke det ind i et smart design og lancere det i kategorien for kompakte familiebiler. Bilmodellen hedder såmænd Ford Focus!

 

Den nye Focus er den anden modelserie, fremstillet på Fords nye globale ”C-platform”, der blev lanceret sidste efterår som basis for Ford C-Max (First World Testdrive af Ford C-Max >>>). Den sikrer fine dynamiske køreegenskaber og er dermed blevet præcis, hvad Ford ønskede, en teknisk platform, som er tilstrækkelig fleksibel til at kunne håndtere flere forskellige modeller.

 

Køredynamik og miljø

Brugen af Torque Vectoring Control spiller en stor rolle for en bils køredynamik, især hvis man ønsker en køredynamisk bil skabt på forholdsvis beskeden effekt, som tilfældet er med den prøvekørte 1,6 TDCi med 115 dieselheste under motorhjelmen. Accelerationen er glimrende, men det er især, når man skal hurtigt ud af kurverne, at man oplever den brede momentkurve, som præsterer 270 Nm, når den er på sit højeste, men ellers først og fremmest er skabt – formoder vi – til at være det miljørigtige alternativ til de kraftigere maskiner, som Focus’en også kan købes med.



Ford har dermed formået at få en fin brændstoføkonomi (23,8 km/l) og dermed også et lavt CO2 tal (109 g/km) til at gå hånd i hånd med en dynamisk køreoplevelse. Det er ganske godt gjort og en del af forklaringen ligger i, at kræfterne ikke går til spilde. Torque Vectoring Control er et elektronisk system, der hindrer at motorkræfterne via det mekaniske differentiale føres over til det hjul, som har lettest ved at slippe af med dem (dvs. har det dårligste vejgreb) og i stedet overfører dem til hjulet med bedst vejgreb, som er det yderste hjul i en kurve.

 

Masser af udstyr

Teknikken er med andre ord helt i top – og endnu er det ikke mange af konkurrenterne, der har forstået værdien af Torque Vectoring Control, men det varer næppe længe. Og så er basisteknikken parret med et utal af udstyrsoptioner, både i form af udstyrspakker, der følger med udstyrsbetegnelserne (den prøvekørte model havde topudstyret Titanium) og i form af ekstraudstyr. Der er typisk tale om hightech, der sjældent findes i Focus’ens bilkategori, og som er med til at presse hele niveau’et i vejret – inklusive prisniveauet.

 

Den billigste Focus har benzinmotor og basisudstyret ”Trend”. Den koster godt 250.000 kroner. Den prøvekørte variant koster knap 315.000 og det begynder så småt at blive mange penge for en bil, der trods alt ikke har bevæget sig op i luksusklassen.

 

Sporty design

Men den gør nu sit bedste. Et yderst smart og sporty design, som på den ene side bevarer slægtskabet til de tidligere Focus generationer og på den anden side bryder grænser som f.eks. det næsten brutale baglygte parti og på den prøvekørte bil også den iøjefaldende grøn/gule farve. Ford Focus vækker opsigt.

 

Kabinepladsen er OK, men heller ikke mere. Der er en vis hulefølelse, og vælger man at sidde på bagsædet, skal passagererne foran ikke være for langbenede. Hulrum i forsædernes ryglæn øger bagsædebenpladsen, men indstigningen er ikke den letteste.

 

Flycockpit

Fortil går det en del lettere. Man mødes af et batteri af knapper, lamper og instrumenter, så det er lige før man tror, at trækker man i rattet, letter Focus’en for enden af tilkørselsrampen. Det sker heldigvis ikke, for den klæber sig ganske udmærket til vejen, om end sidevindspåvirkningen ved dansk motorvejsfart er mærkbar. Måske skyldes det forventningerne og måske kan det klares med lavprofildæk. Vi husker i hvert fald ikke den samme uro hos C-Max på de lavprofildæk, der var monteret under de første testkørsler i Sydfrankrig.



Usædvanligt udstyr

Udstyrsniveauet er som antydet helt i top. 2-zone klimaanlæg, Lane Departure Warning (som vibrerer rattet, hvis man skifter bane på motorvejen), Anti-kollisionshjælp (advarer og i sidste instans reducerer konsekvenserne af påkørsel), aflæsning af færdselstavler og visning af disse på instrumentpanelet, parkeringshjælp ved parallelparkering, Driver-alert (som holder øje med at man ikke falder i søvn bag rattet), adaptiv fartpilot (som holder afstanden til bilen foran ved kolonnekørsel) osv., osv. Noget indgår i udstyrsniveauet, andet er ekstraudstyr, men alt sammen er udmærkede hjælpemidler, som man nok skal få glæde af, hvis man vælger af tilkøbe dem.



Model:

Ford Focus 1,6 TDCi Titanium

Listepris:

Kr. 313.700

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 115 hk. 270 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 193 km/t/ 23,8 km/l /109 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

363 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Varmetråde i frontruden. 2 X Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt