- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Ford Focus ST


Rallybil til hverdagsbrug

Af Søren Clauding - oktober 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford har erklæret krig: Det sportslige image skal tilbageerobres. Ikke bare gennem halvgjorte, halvhurtige serieproducerede biler, eller over dyre specialmodeller – men gennem en helhjertet indsats.

 

Det handler om at vinde Verdensmesterskabet i Rally. Og verdensmesterskabet skal – eller er allerede blevet – omsættes til hverdagsbrug for dem, der ikke bare køber bil med fornuften men også med hjertet.

 

Et hurtigt slående hjerte, vel at mærke. For det klare signal til landevejsbrug sendes via Focus ST. noget af det nærmeste man kan komme en WRC-bil (WRC=World Rally Championship).

 

Den lille forskel

Der er forskel. Naturligvis, for en WRC bil kan ikke køre meget mere end 1000 kilometer, så skal den have fornyet kræfterne under motorhjelmen. En Focus ST kan formentlig køre hundrede tusindvis af kilometer, hvis man er lidt nænsom iblandt. Desuden er en WRC-bil total uegnet til landevejsbrug. Selv når den er opsat til rallykørsel på asfaltvej, vil WRC-bilen ryste, larme og regere, så man efter få timers kørsel ønsker sig fri af det fart-apparat. For det eneste, WRC-bilen kan, er at køre stærkt.

 

Focus ST kan også køre komfortabelt. OK, effekten er ikke helt den samme og kørekomforten er heller ikke helt som i en ordinær Focus. Men den kan gå rigtig stærkt, sådan en ST. Stærkere end de fleste kan magte og stærkere end de fleste har lyst til.

 

Specifikationerne taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 6,8 sekunder, over 240 km/t på toppen og ikke mindst en formidabel evne til at suge sig til asfalten – både i snævre sving, der mest af alt hører til i Alperne, som gennem lange hurtige autobahn-kurver, hvor den sunde fornuft sætter grænserne før teknikken gør det.

 

Snævre danske grusveje og hurtige svenske dito er heller intet problem. Men lad være med at køre dér, hvor rallybilerne ofte boltre sig. Det egner den sig ikke til. Trods alt.

 

Velafstemt

En stram og yderst velafstemt undervogn, 225 mm brede 40 procent lavprofildæk monteret på 18” alufælge og en meget fin balance gør flere bilister i stand til at køre stærkt end mange af dem måske selv troede. Om de så bør gøre det alligevel er en anden sag, men Ford har gjort deres.

 

Har man fart i blodet, er man solgt til Focus ST. Den dybe buldren fra den 5-cylindrede 2,5 liters turbomotor, der yder 225 hestekræfter, kombineret med et enestående drejningsmoment, der får én til at tro, at mange flere heste sparker løs i maskinrummet. Og ikke mindst prisen. For en Focus ST kan handles omkring 400.000 kroner afhængig af modelvariant og handelstalent.


Focus ST er fremragende omkring skarpe hjørner - også hpå snævre danske grusveje.

Maskinrummet i Focus ST er godt fyldt op af en 2,5-liters 5-benet rækkemotor med turbo. 225 hestekræfter og en kolossal momentbredde.

 

Førerpladsen er mere komfortabel end i en WRC-bil - men oplevelsen er en helt anden en i en ordinær Ford Focus.


Forhandlingerne på en eventuel hjemmefront kan let gå hen at blive de vanskeligste. Men også hér har Focus ST mulighed for at blive en vinder. Ikke bare sælges den i en vifte af rappe farver – den er også tilstrækkelig rummelig til, at pladsforholdene ikke er et problem. Et bagagerum på små 400 liter og så det der med prisen – én gang til. Listeprisen gør nemlig Focus ST billigere end flere af de jævnbyrdige konkurrenter.

 

Plus Fords commitment. Virksomheden er en af verdens største. Når de går ind for noget, mener de det. Derfor står fabrikken også bagved, når den lader et køretøj som Focus ST blive menigmands eje. Der går næppe lang tid før end man også vinder verdensmesterskabet i Rally.


Model:

Ford Focus ST 5d

Listepris:

Kr. 414.000

Motor og transmission:

5 cyl. 2,5 l. Turbo. 225 hk – 320 Nm ved 1600-4000 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,8 sek/245 km/t/

10,8 km/l

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

385 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 4 airbags og airbaggardiner.  Sportsundervogn. Sportsstyling. 18” alufælge. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder for. Cruise Control. Recaro sportssæder.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt