- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Ford Focus 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium

Passer godt til os i Danmark


Af Søren Clauding – november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er der noget, danske bilkøbere er blevet gode til, er det at købe økonomisk. Mere end halvdelen af de biler, der for tiden sælges i Danmark, er de ganske små biler. Hér passer en Ford Focus ikke ind, heller ikke hvis den er udrustet med en så lille motor, at den kan køre næsten ligeså langt på literen som de små. Men der er god økonomi i at anskaffe en større bil – og med størrelsen vokser ikke bare rummelighed men også kørekomfort.

 

Den gode økonomi skaber Ford selv bl.a. ved at være med på markedet med attraktive priser. Den allerbilligste Focus koster 200.000 kroner, og Focus 1,0 med den lille 1-liters turbo benzinmotor, som der her sættes focus (undskyld, fokus) på, koster 220.000 kroner. Den pris er mere end 30.000 kroner under introduktionsprisen, da bilen kom på markedet i foråret.

 

100 hk passer til flade Danmark

Vi var med ved de første globale prøvekørsler af Ford Focus 1,0 EcoBoost, som det rettelig hedder (læs den første globale test af Ford 1,0 EcoBoost hér >>>) og skal derfor ikke hér fortabe os i tekniske detaljer. Men kan til gengæld konstatere, at hvor vi dengang var mest tilbøjelig til at foretrække udgaven med 125 hestekræfter, pga. af det kuperede terræn i området omkring Barcelona, er 100-hestes versionen ganske velegnet til det flade danske landskab.



Focus’en kan også leveres med de 125 heste, det giver en smule ringere benzinøkonomi og en merpris på 13.000 kroner – men trods beskedne forskelle er det ikke noget, der huer mange danske bilkøbere for tiden. Så 100 hestekræfter kan udmærket gøre det.

 

21 km/l benzin

Med 100 hestekræfter under motorhjelmen kører man officielt små 21 km/l. Den prøvekørte udgave var ikke basis versionen ”Trend”, men derimod top-udstyrsversionen ”Titanium” (som i dag er prissat til stort set den samme pris som Trend var i introduktionsfasen). Top udstyret inkluderer bl.a. 2-zone klimaanlæg, opvarmet forrude og 16” alufælge. Med det hele i gang var forbrugstallet i praksis omkring 19 km på en liter benzin. Det er stadig ret overbevisende for en mellemklassebil, der bruger kortere tid på at nå de 100 km/t end f.eks. en VW up!.

 

Anskaffelsesprisen for en Focus 1,0 EcoBoost er cirka det dobbelte af en up!, eller en Seat Mii, eller en Skoda Citigo, eller en Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, eller Kia Picanto eller en af de andre ganske små biler. Og hvad man får for bilerne, når de måske skal sælges igen som brugt, er svært at spå om.

 

Meget mere for pengene

Men prisen for at køre i bilen er den samme. I Ford Focus får man mere udstyr og en naturligt nok mere velkørende bil. Ford Focus kører utrolig godt – og selvom den lille benzinturbomotor er noget lettere end f.eks. udgaven med 1,6-liters 115 hestes dieselmotor (læs testen af Ford Focus 1,6 TDCi hér >>>), er forskellen i kørefærdigheder næsten umærkelige. Ved bykørsel er forskellen mellem småbilerne mest markant, når underlaget er ujævnt og Focus’en har fordel af den længere akselafstand, der hør kørslen mere komfortabel. Ved hurtig kørsel er forskellen endnu mere udtalt gennem bedre retningsstabilitet, større styrepræcision, en mere komfortabel affjedring og et lavere støjniveau.

 

Og så får man meget mere plads…

 

Da en ny bil på danske nummerplader er dyr, er en bil som Ford Focus el.lign. vel i virkeligheden det bedste valg for i hvert fald en almindelig dansk familie på mere end 1-2 personer, for man får utrolig meget anvendelse, komfort og også køresikkerhed for pengene. Og økonomien med et sådant brændstofforbrug hænger nu i praksis ret godt sammen, også hér.


Varmetråde i forruden er Ford næsten ene om at levere

 

Ford Focus EcoBoost i Motorradioen >>>



Model:

Ford Focus 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium

Listepris:

Kr. 246.580

Motor og transmission:

3 cyl. turbobenzin 1,0 l. 100 hk. 170 Nm/1400 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,5 sek./ 185 km/t/ 20,8 km/l /109 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

363 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Varmetråde i frontruden. 2 X Isofix.


Link til importøren

 

 

En mekanisk beskyttelse af dørkanterne, der skyder frem, når døren åbnes. Ekstraudstyr til 1350 kroner der skåner lakken på Focus'en og bilen ved siden af!

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt