- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium

Nøglen til en god familieoplevelse


Af Søren Clauding – oktober 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Fiesta i Motorradioen


Begrebet ”familiebil” inkluderer typisk meget plads, gode beskæftigelsesmuligheder for børnene på bagsædet og praktiske funktionelle løsninger. Ofte er disse ”familieakvarier” ikke præcis kendetegnet ved ultra attraktiv formgivning, for nu at sige det mildt. Hvis familiebegrebet derimod udvides til, at omfatte familier med voksne børn (eller i hvert fald børn på mindst 18 år…) melder der sig nye spillere på banen. En af dem er Ford Fiesta.

 

Én af en række egenskaber ved den nye frækt designede Fiesta er den såkaldte ”My Key”. Baseret på enhver nybagt 18-årig bilists drøm om, at kunne praktisere sine nye færdigheder bag rattet i sin egen bil. Den største hindring er som regel økonomien og er man som ung derefter forfalden til at kaste sig over det familieejede køretøj, er hindringen ofte mor og fars måske begrundede tro på, at et førerbevis ikke automatisk er udtryk for moden og sikker kørsel i trafikken.

 

My Key

Nøglen til en god familieoplevelse hedder måske ”My Key”. Det er i hvert fald intensionen med Fords kodede tændingsnøgle. Den unge bilist får sin egen nøgle til familiens nye Fiesta, men nøglen er kodet, så bilen ikke kan køre mere end 110, 120, 130 eller 140 km/t, afhængig af hvad man vælger. Det rækker jo fint til danske kørselsforhold og er en udmærket sikkerhed for, at den unge bilist ikke i kådhed eller presset af kammeraterne, eller i et uigennemtænkt udlån til en af vennerne bringer sig ud, hvor kørerutinen ikke kan bære. Fart er ofte en medvirkende faktor, når det er gået galt i trafikken. Jo hurtigere der køres, jo større er risikoen især for den urutinerede bilist for at det går galt.

 

Undervejs op i hastighed, får fører og passagerer også lige en venlig påmindelse om, at man måske lige burde tænke over sikkerheden: Et lille lydsignal og et prik på skulderen fra det lille display i midterkonsollen. My Key kan desuden kodes, så stereoanlægget ikke spiller højere end man stadig kan høre lyde udenfor bilen.



Problematikken er ikke løst alene ved hjælp af My Key, men idéen er god, og den går hånd i hånd med andre sikkerhedsfeatures, som dog skal tilkøbes. My Key følger i Danmark med i enhver ny Fiesta og tilkøbet er ikke så rasende dyrt: 9000 kroner for Active City Stop (der bremser bilen, når den er for tæt på en forankørende måske nedbremsende bil, hvis føreren f.eks. i uagtsomhed ikke lige får det gjort), varme i forruden (så man ikke uagtsomt vælger at køre med delvist dugget/tiliset forrude), p-sensor (så man ikke bakker ind i noget, man ikke lige har set, fordi det befinder sig bag bilen – for udsynet bagud kunne være bedre), og foldbare sidespejle med indstigningslys, så man hjælpes til ikke at stå på næsen på vej ind i kabinen.

 

Hjælp til downsizing

De mange hjælpemidler underbygger også den nye Fiesta i forsøget på at tilgodese de mange bilkøbere, som for tiden vælger at down-size fra de lidt større mellemklassebiler. Det er prisværdige egenskaber, men det skal tilføjes, at selvom Ford Fiesta kører godt og komfortabelt, kan den ikke helt erstatte de lidt større bilers mere komfortable køreegenskaber. Træerne er ikke vokset ind i himlen.

 

Hvad køreegenskaberne angår, er den nye Fiesta dog i forhold til sin størrelse bemærkelsesværdigt komfortabelt affjedret og samtidig er den både stabil og velstyrende. Ofte vil en blød absorbering af ujævnheder i kørebanen, kombineret med relativt kort akselafstand, give ustabil kørsel og nedsat styrepræcision. Det er blot ikke tilfældet i en Fiesta, som virkelig gør det muligt at praktisere begrebet køreglæde.

 

Appellerende design

Det sidste underbygges så af det smarte, moderne design, som givet vis appellerer mere til den nybagte bilist end familieakvariet. Måske er det ikke det allerbedste argument for, at gøre en Fiesta til familiens nye familiebil – hvis mor og far har den skjulte dagsorden, helst at ville have bilen stående derhjemme. Men det må det enkelte familiemønster lægge rammerne for…

 

En Fiesta køber man ikke desto mindre bl.a. af designmæssige grunde. Og man kan som nævnt også købe den, fordi den kører godt. Fiesta er noget mere støjende end typiske mellemklassebiler, men den er også både billigere at anskaffe og mere driftsøkonomisk.

 

Lige langt på literen

Den billigste Ford Fiesta på det danske marked er 1,0 ”Trend”, prissat til 120.000 kroner. Den genererer op til beskedne 65 hestekræfter (og her vil behovet for en My Key nok være mindst – bilen lægger ligesom sine egne begrænsninger).

 

Den prøvekørte udgave havde 100 hestekræfter, frembragte af en anden 1-liters motor - med turbolader. Den er baseret på det ofte roste EcoBoost princip, som gør det muligt at køre ligeså langt på en liter benzin, som man kan med 65-hestes maskinen. 23,3 km/l siger det officielle tal. Den koster små 140.000 kroner og for 20.000 kroner oven i får man den Titanium udgave, vi hér har prøvekørt.



Titanium udstyret inkluderer 15” alufælge, som er en medvirkende faktor bag god styrepræcision, læderrat og aircondition – det er absolut merprisen værd. Og 1-liters EcoBoost motoren findes også i en 125-hestes udgave, imponerende nok med samme benzinforbrug, den koster i øvrigt blot 6000 kroner mere end 100-hestes udgaven.

 

Også en Sports-variant er på programmet med anderledes udstyr og Trend-udgaven kan desuden leveres med 95-hestes dieselmaskineri, der får Fiesta’en til at køre over 30 km/l.

 


Model:

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium

Listepris:

Kr. 163.400

Motor og transmission:

3 cyl. turbobenzin 1,0 l. 100 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,2 sek./ 180 km/t/ 23,3 km/l /99 g/km

Længde:

3,97 m

Bagagerum:

290-960 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 7 airbags. 15” alufælge. Hillholder. Tændingsnøgle med kodning. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt