- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Fiat Stilo 1,4 Ciao


Stilren Fiat til gode priser

Af Søren Clauding - februar 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er fokus på Fiat Grande Punto dette forår, men den ældre bror Stilo må ikke overses. Stilo lever nemlig op til sit navn og er en stilfuld, stilren og god bil, ikke mindst til den pris, Fiat forlanger.

 

Den billigste Stilo koster 170.000 kroner og vil man have egen indgang til bagsædepassagererne er merprisen sølle 6.000 kroner. Dvs. 176.000 kroner for en bil, næsten på størrelse med Ford Focus og Peugeot 307, der koster noget mere.

 

Eget look

Men det handler om andet end pris. Stilos markerede front kileformede linieføring giver den sit helt eget look. Mange vil givet vis finde den elegant og vælge den netop på grund af dens udseende. Fiat har imidlertid altid bygget biler, der kørte godt, og Stilo er ingen undtagelse.

 

Den italienske fabrik har undgået den faste affjedring, som kendetegner konkurrenterne, der bygges nord for Alperne. Det er sket uden at køreegenskaberne har lidt derunder. Den har brede lavprofildæk selv i basisudgaven og styrer præcist – og har samtidig en formidabel evne til klare ujævnt terræn og de hastighedsbegrænsende vejbump, der er stadig mere almindelige.

 

City-styring

Den slags findes jo mest i byerne og Fiat har også haft byboerne i tankerne, da man konstruerede det variable servostyringssystem. Som den eneste kan man simpelthen vælge en særlig ”City-indstilling”, hvor ratbevægelserne bliver så lette, at førerens overarme må trænes et andet sted end bag rattet af en Stilo. Det er en fryd under parkering – og da systemet er fartafhængigt behøver man ikke være bange for at huske at slå det fra, når hastigheden går i vejret.

 

En Fiat ser anderledes ud i kabinen end andre biler og det gælder også Stilo. Bagsæderne er delt op i tre, men bagsæderyglænet er dog kun asymetrisk deleligt. Nakkestøtter er der til alle tre på bagsædet, elegant nedfældede i ryglænene, når de ikke er i brug.

 

Valg

Hvis man ønsker det, kan man mod merpris få et højre forsæderyglæn, som kan lægges helt ned, så man kan have lange genstande med igennem kabinen. I det hele taget handler køb af Fiat Stilo meget om at vælge til eller vælge fra. Til gengæld får man en bil, som passer til ens ønsker og/eller bankkonto.

 

Panoramavindue i taget er en af mulighederne, cruise control og ekstra airbags to andre. Fiat Stilo har i grundmodellen ”Ciao” blot fire airbags, de større modeller har seks og to ekstra kan tilvælges, men så stiger prisen også. ESP kan til gengæld ikke tilvælges grundmodellen – da skal man et trin højere op, og så er man nødt til også at tage en større motor med. På dette område er Fiat Stilo nok et spejlbillede af sydeuropæisk mentalitet, hvor sikkerhedsfaktoren ikke spiller så stor en rolle som i Danmark.

 

Basis modellen Ciao leveres med 1,4 liters motor, der yder 95 hk og den er en behagelig oplevelse. Effekten giver bilen udmærkede præstationer og en brændstoføkonomi på 14,9 km/l er på niveau med mange af konkurrenterne. Der findes en række motor-alternativer til Fiat Stilo og vil man have det helt vilde kan man få anbragt en 2,4 liters maskine, der yder 231 hestekræfter under motorhjelmen. Men da er prisen også 300.000 kroner.

Basismodel:

Fiat Stilo 1,4 Ciao 5 d.

Pris:

Kr. 175.990

Motor:

4 cyl. 1,4 l. 95 hk.

Præstationer

0-100 km/t/topfart

/benzinøk:

12 sek/180 km/t/14,9 km/l

Længde:

4,23 m

Bagagerum:

305 liter

Div. udstyr:

ABS med EBD. 4 airbags. 5 justerbare nakkestøtter. Stereoradio med CD-spiller og 6 højtalere. Elruder for. City-servostyring. Multijusterbart rat.

Fiat Stilo er har sine helt egne linier og er elegant trods længden på 4,23 meter.

 

Frontpartiet er mere kantet - helt efter tidens stil.

 

Bagfra er Fiat Stilo knap så iøjefaldende.

 

Fiat har sit helt eget interiør design - det gælder også Stilo.

 

Bagagrummet er regulært uden særlige egenskaber.

 

Nakkestøtterne på bagsædet kan skubbes helt ned.

Et tryk på City knappen og styringenbliver let som en fjer.

 

Link til importøren>>> 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt