- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Qubo 1,3 16v Multijet Dynamic

Plads miraklet


Tekst: Søren Clauding – juli 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så meget plads på så lille plads. Det er næsten et mirakel. Men nej, ikke når det er Fiat, der står bag. De kan nemlig det der med at bygge småbiler.

 

Fiat Qubo er bare 3,96 meter lang. Alligevel disponerer man over 329 liter bagagerumsplads og rigelig plads til fem personer. Hemmeligheden ligger i bilens basisdesign. Den hedder ikke ”Qubo” for ingen ting – kubeformen er ikke langt væk.

 

Højt tyngdepunkt

Det har da også konsekvenser for køreegenskaberne. Tyngdepunktet er højt – men det skal med det samme tilføjes, at Fiat har opnået forbavsende god stabilitet i Qubo’en, uden at gå på kompromis med affjedringskomforten. Så meget som det nu er muligt inden for de fysiske love.

 

Som sådan er Fiat Qubo et rigtig godt kompromis, hvor hovedvægten er lagt på rummelighed, vel at mærke af den kompakte slags.

 

Praktiske skydedøre

Udgangspunktet er i princippet samme design, som er blevet benyttet til biler som Fiat Fiorino, altså regulære varebiler. Qubo har da også skydedøre i begge sider, som betyder at indstigningen til bagsæderne er let og ubesværet. Har man parkeret på en vinkelparkeringsplads tæt ved andre biler vil enhver bagsædepassager glæde sig over at det faktisk er muligt at komme ud af bilen – her er det kun forsædepassagererne, der skal kante sig uden om en dør, der ikke kan åbnes særlig meget.



Skydedørene er nemme at betjene, de åbner meget og eneste handikap er faktisk, at de naturligt nok ikke kan indeholde bagruder, der kan rulles ned. Men det er til at leve med fordi aircondition er standard – i hvert fald på den prøvekørte Dynamic udstyrs version.

 

Bagageforholdende er ikke bare gode, det er også nemt at komme til bagagen, fordi bagklappen er meget bred og slår højt op. Læssehøjden er beskeden, der er fast hattehylde og på et øjeblik kan bagagekapaciteten udvides, helt op til 2,5 kubikmeter. Det er virkelig overvældende.



Variationsmuligheder

Bagsæderne kan i øvrigt varieres på adskillige måder, så bagagepladsens udnyttelse optimeres i forhold til behovet. Men bagsæderne skjuler også en del af hemmeligheden bag den formidable rumudnyttelse: Man sidder temmelig opret, men bestemt ikke ubekvemt. Til en familie med behov for plads til 4-5 personer, hvoraf halvdelen hører til den yngre generation, går det nok.

 

På forsæderne disponerer man over gode fralægningsmuligheder: Den velkendte sydenlandske hylde under forruden, som nu ofte vil bevirke generende reflekser, hvis man altså benytter den, et lodret åbnende handskerum, som gør at tingene bliver dernede indtil man selv tager dem ud og så er det hele ret pænt designet. Gearstangen er placeret tæt ved rattet og betjeningsgrebene er logisk anbragt og lette at anvende.


 


God pris

Ikke mindst sat i forhold til prisen: 195.000 kroner for Dynamic versionen og blot 170.000 for den knap så udstyrsrige Active-variant.

 

Ude foran ligger der nemlig en dieselmotor og dieselbiler er traditionelt dyrere end benzindrevne biler, simpelthen fordi en dieselmotor er en mere kostbar konstruktion. Fiat har formentlig hentet en del af omkostningerne ind på kun at tilbyde Qubo med én motortype: En 1,3 liters 75-hestes diesel som i øvrigt er overraskende støjsvag, men bestemt ikke gør Qubo til en racerbil.



Langt på literen

Til gengæld går den langt på literen. 22,2 kilometer er meget pænt for en bil med den kasse-facon, som kendetegner Qubo. Forklaringen ligger antageligt i at aerodynamikken er god pga. det markante kileformede frontparti.

 

Udstyrsniveauet er til prisen ligeså forbavsende som resten af bilen. Aircondition er som nævnt inkluderet. Det samme er tagræling, multijusterbart rat, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle plus kørehjælpemidler som ESP med Hill Holder.


Modelnavn:

Fiat Qubo 1,3 16v Multijet Dynamic

Listepris:

Kr. 194.990

Motor/ transmission:

4 cyl. 1,3-l common rail turbo-diesel Multi-jet, (75 hk, 190 Nm/ 1750 omdr./min). 5 gear.

Præstationer: topfart/ 0-100 km/t/ brændstoføk/ CO2:

155 km/t/ 16,5 sek. 22,2 km/l 119 g/km

Længde

3,96 m

Bagagerum

329 l/ 2,5 kubikmeter.

Diverse:

ESP, ABS med EBD. 4 airbags. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Justerbare forlygter. Armlæn ved førersæde. Multijusterbart rat. Skydedør i begge sider. Isofix.


Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt