- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Punto 0,9 TwinAir Turbo S&S

Rummelig, komfortabel og benzinøkonomisk


Af Søren Clauding – januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I skrivende stund har Fiat tilbud på Fiat Punto med 69-hestes 1,2 liters benzin motor. Listeprisen er kun 120.000 kroner og det er et rigtig godt alternativ til de mange helt små biler, der byder på mindre plads og ikke helt så gode køreegenskaber. Den her prøvekørte version er den noget dyrere, men benzin-økonomisk langt bedre 85-hestes TwinAir motor.

 

Det er vigtigt at nævne tilbudsprisen, især fordi prisforskellen er så stor. 180.000 kroner for TwinAir modellen er i den sammenligning mange penge, omend man også får noget mere udstyr for pengene. Men er prisen den afgørende faktor, er den billige version ikke at foragte.

 

23,8 kilometer pr. liter benzin

Fiat Punto er nemlig en bil med mange gode egenskaber. Den ser godt ud, den er rummelig, den kører komfortabelt og med den lille men turbo-kraftfulde 85 hestes benzinmotor opnår man rimelige fartpræstationer og ikke mindst en enestående benzinøkonomi.

 

Fiat Punto 0,9 TwinAir Turbo kan køre 23,8 kilometer på en liter benzin!



Det er ligeså godt som den langt mindre Volkswagen up!. Det er bedre end salgssucces’en, Toyota Aygo. Det er langt bedre end Fiats egen Panda med førnævnte 69-hestes benzinmotor. Det er med andre et ekstremt fint forbrugstal. Husk, at det er benzin, vi taler om, ikke diesel. Og dermed slipper man også med godt 500 kroner om året i ejerafgift.

 

Så når bilen er købt, er den rigtig billig at eje og bruge.

 

Det får man for pengene

Men man betaler 60.000 kroner mere end for tilbudsmodellen til 120.000. Spørgsmålet er, hvad man får for de penge, udover at to tredjedele af beløbet opsluges af den danske statskasse.

 

For det første får man flere kræfter. Det er mærkbart, giver større smidighed i trafikken og er sjovere, simpelthen fordi den lille 2-cylindrede turbomotor er mere direkte og sprælsk end den lidt halvkedelige 1,2’er.

 

For det andet får man mere udstyr og det er nu ikke at foragte: Aircondition er her standard. Elektriske opvarmede sidespejle er det også. Og læderrat (samt gearknop) og tripcomputer. 15” alufælge hører med i købet.  Men så er det stort set også sagt.

 

Muligheder for tilkøb

Den største forskel er derudover, at man kan tilkøbe ekstraudstyr som f.eks. elektriske sideruder i bagdørene til 4000 kroner (el-sideruder i fordørene er standard i alle Punto varianter ligesom højdejusterbart førersæde, 40/60 splitbagsæde, fjernbetjent centrallås, multijusterbart rat og det særlige dual-drive system, som ændrer servovirkningen i rattet). Andre tilkøbsmuligheder er fartpilot (kr. 2000), p-sensor (kr. 4500) og ikke mindst en sænket undervogn (kr. 2000), som måske engang i mellem nok kunne være tiltrængt.

 

Tilkøbspriserne er egentlig ikke høje, men de reducerer jo ikke lige præcis købsprisen.

 

Fiat Punto TwinAir er en fin bil. Motoren harmonerer udmærket med bilens køreegenskaber og de funktionelle egenskaber er ikke meget forskellige fra den Punto 1,4 vi testede for et par år siden (læs test af Fiat Punto 1,4 Evo hér >>>). Benzinøkonomien er forbilledlig og vi havde intet besvær med at køre over 20 kilometer pr. liter benzin i bytrafikken. Men den er dyr. Måske lidt for dyr i sammenligning med f.eks. tilbudsmodellen til 120.000 kroner.


Punto'en vinder på bagagepladsen mere end på bagsædepladsen.

Fiat Punto TwinAir i Motorradioen >>>


 


Model:

Fiat Punto Evo 0,9 TwinAir Turbo 5d start/stop

Listepris:

Kr. 179.990

Motor og transmission:

2 cyl. 0,875 l. 85 hk. g gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udl:

12,7 sek/ 172 km/t/

23,8 km/l /98 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

275-1030 liter

Diverse:

ABS m EBD. ESP med ASR. Hill-holder. 15” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for. 2 X Isofix.



En fin detalje er småtingsnet på på midterkonsollen.




Fiat Punto er veldesignet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt