- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Fiorino 1,3 JTD Elegance

Maxiplads i minibil


Tekst: Søren Clauding – november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plads til en en Europalle og 2,5 liter foruden, pakket sammen på bare 3,86 meter. Det lyder som utopi men er ikke desto mindre tilfældet i Fiats nye lille varevogn, Fiat Fiorino.

 

Fiat har altid været god til småbiler og Fiorino er ingen undtagelse. Den er smart at se på, funktionel og gennemtænkt. Måske ikke det mest sexede køretøj i denne verden – men det kommer vel ret beset an på, hvad man putter indenfor i det store varerum!

 

Det er nemlig stort. De 2,5 kubikmeter er reelle og med skydedør i siden (Elegant varianten) og den kolossale bagklap bagtil er mulighederne store.



Top fleksibilitet

Dertil kommer lav læssehøjde og en vendediameter på under 10 meter, som gør det muligt at manøvrere bilen ikke bare omkring snævre hjørner i små gader men også ind på parkeringspladser, hvor de større ”kolleger” ikke har en chance. Fløjdørene bagtil giver ikke meget læ i tilfælde af regn, men de kræver til gengæld ikke megen plads bag bilen og derfor kan man læsse af ved kantstensparkering uden at have meget andet end en god halv meters plads bag bilen. Det er top-fleksibilitet i dagligdagen.



Visuelt er Fiat Fiorino OK. Fronten giver bilen sin egen karakter. Nogen vil måske mene at den er for anmassende og ude af proportioner med bilens størrelse. Vi ser den mest som iøjefaldende og ikke mindst ret praktisk, fordi den er skabt i plastmateriale som ikke lider skade, hvis man kommer i nærkontakt med – hvad det nu måtte være – derude fortil!



 

Billig

Økonomi har stor betydning for valget af Fiat Fiorino. Den er billig i anskaffelse – den findes basalt set i to varianter, som begge har samme motorbestykning: 1,3 JTD Basic og Elegant. Basic udgaven koster 102.000 excl. moms, Elegant 10.000 kroner oveni.

 

For merprisen får man el-sidespejle (pænt store, i øvrigt) og ikke mindst skydedør i højre side plus en hel stribe komfort- og sikkerhedsudstyr: Automatisk låsning af dørene ved hastigheder over 5 km/t, højdejusterbart førersæde, højdejusterbart rat, fjernbetjent centrallås, el-ruder foran, aircondition og meget andet. Begge tilbyder et righoldigt udvalg af ekstraudstyr, så man kan skræddersy bilen efter eget ønske, men ingen tvivl om at Elegance udgaven er at foretrække.

 

22,2 kilometer/liter

Og driftsøkonomien er også unik: 22,2 kilometer på en liter dieselolie – uden læs, godt nok, men fordi maskineriet, der yder 75 hestekræfter på sit højeste, præsterer et pænt moment på 190 Nm allerede ved 1750 omdr./min,

 


kan man forvente en fornuftig driftsøkonomi med fuldt læs. For godt nok disponerer man over 2,5 kubikmeter rumindhold i varerummet, men det skal ikke fyldes op med en kæmpe vandtank. Nyttelasten er 610 kg inklusive føreren.

 

Køreegenskaberne er tilpasset behovet for at kunne læsse end del. Affjedringen er relativt stram og på grund af den korte akselafstand oplever man vippebevægelser ved hurtig kørsel. Ikke voldsomt, men de bemærkes. Det elimineres imidlertid, når der kommer læs på og da glider bilen henover ujævnhederne. Det væsentligste er, at styrestabiliteten er intakt i begge situationer.

 

Kabineadskillelse

Den prøvekørte version havde fuld adskillelse mellem personafsnit og varerum. Det hindrer udsyn bagud gennem bakspejl (som derfor er afmonteret), men har den store fordel, at kabinen hurtigt varmes op og under kørslen er støjniveauet meget lavere. Designet i personkabinen er pænt og moderne. Man kan lægge ting fra sig under forruden (hvad vi nu ikke er meget for at anbefale – i hvert fald ikke at de ligger der under kørslen) og der er overraskende god benplads.


 


Modelnavn:

Fiat Fiorino 1,3 JTD Elegant

Listepris:

Kr. 111.990 excl. moms

Motor/ transmission:

4 cyl. 1,3-l common rail turbo-diesel Multi-jet, (75 hk, 190 Nm/ 1750 omdr./min). 5 gear.

Præstationer topfart/ brændstoføk/ CO2:

157 km/t/ 22,2 km/l 119 g/km

Længde

3,86 m

Varerum: Rumindhold/ Længde/ Bredde/ Højde/ Læssehøjde

2,5 kubikmeter/ 152,3 cm/ 147,3 cm/ 120,6 cm/ 52,7 cm

Diverse:

ABS med EBD. 1 airbag. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart rat og førersæde. El-sidespejle. Varerumsadskillelse. Skydedør i højre side. Uafhængig åbning af varerum.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt