- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Croma 2,2 Active

Luksusbil på sin egen måde


Tekst: Søren Clauding – april 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat er ekspert i småbiler, men de kan også det der med de store – og det er ikke Ferrari eller Alfa Romeo, vi hentyder til. Fiat Croma er blevet genoplivet og ikke bare har man formstøbt Croma’en i henhold til den nye designlinie, som så succesfuldt er introduceret med Fiat Grand Punto (den har været den mest solgte bilmodel i Europa i de sidste 12 måneder), man har også skabt en luksusbil, der er helt sin egen.

 

På en måde er Fiat Croma en multibil. Designet gør den højere end andre biler i samme kategori som f.eks. Toyota Avensis. Men en multibil er den alligevel ikke, for den har ikke alle de variationsmuligheder, som kendetegner (eller burde kendetegne) en MPV og som Fiats alternativet af den slags så righoldigt byder på.

 

Højt til loftet

Croma er bare usædvanlig rummelig. Det er højt til loftet – og det giver en stor frihedsfølelse. Samtidig er der god plads på alle 4-5 siddepladser og bagagerummet er rummeligt og let tilgængeligt. Hvad kan man så ønske sig mere…



Måske lidt prestige. For Fiat Croma er ingen prale-bil. Til en pris på 350.000 kroner, som den prøvekørte Active model er listesat til, ville der normalt følge prestige med i købet. Det gør der ikke, det ved Fiat godt og måske derfor har man turde tage springet til at bygge en luksus bil med masser af funktionalitet i.

 

Så det er funktionalitet i stedet for prestige. Og det er vel egentlig ikke så dårlig et bytte.

 

Dobbeltbund

I bagagerummet er der foruden god plads også mulighed for at variere den. Bunden i bagagerummet kan skydes nedad, så man får endnu mere plads (ekstraudstyr på basisudgaven). Eller man kan benytte pladsen under bunden som et skjult ekstra rum. Og der ER blevet plads til et reservehjul – under bagagerummet.



Lægges bagsæderyglænene ned, er bagagerummet et regulært varerum med plan bund. Dertil kommer, at højre forsæderyglæn også kan lægges vandret og i øvrigt fungere som bord. Derfor kan man transportere lange genstande i Croma’en – uden at skulle åbne bagklappen.

 

Pæn bil

Lysforholdene i kabinen er rigtig gode. Og selvom naboen ikke ved det – men måske godt kan se det og alligevel ikke helt forstå det, så er Croma en rigtig pæn bil. Det genspejles i kabinedesignet – til trods for, at det også er funktionelt. Kun er placeringen af tændingsnøglen mellem forsæderne – en reminiscens fra samarbejdet med Saab – unødvendig og trods tilvænning irriterende.

 

Udstyrsniveauet er helt på niveau med forventningerne i den prisklasse

Fiat Croma er en rigtig pæn bil - men den er meget anderledes end traditionelle luksusbiler.

 

Der er separat klimaregulering til bagsædepassagererne.

 

Førerpladsen er pæn og overskuelig.


 

og indeholder selv i basisversionen el-ruder for og bag, aircondition, multijusterbart rat og Fiats unikke FPS brand forbyggelses system, der bl.a. indebærer, at tændingen slås fra i tilfælde af kollision. Med i købet får man 5 stjerner fra EuroNCAP kollisionstesten.

Billigt ekstraudstyr

Ekstraudstyrslisten er lang og prisniveauet er fornuftigt. Hvis man vil have 2-zone klimaanlæg på sin basismodel, koster det 10.000 kroner. Læderinteriør koster 22.000, cruise-control 3000 og den nævnte dobbeltbund i bagagerummet koster 3.200 kroner.

 

Men komfortable køreegenskaber er standard i alle udstyrsvarianter. Fiat har altid sat bilerne lidt blødere op end eksempelvis konkurrenterne nord for Alperne gør det. Det er ingen dårlig ting, for at svæve på en sky er en fornøjelse i en luksusbil. Men som det formentlig er at befinde sig på en sky i blæsevejr, kan kraftig sidevind også godt rykke lidt i Croma’en. Den er på ingen måde ustyrlig og kan sagtens holde kursen. Føreren skal blot lige være lidt ekstra opmærksom.

 

Og motoren er en civiliseret, 2,2-liters velkørende 147-hestes benzinmaskine, der får Croma’en til at køre 11,6 kilometer på hver liter benzin.


 

Model:

Fiat Croma 2,2 Active

Listepris:

Kr. 348.286

Motor og transmission:

4 cyl. 2,2 l. 147 hk – 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

10,1 sek/210 km/t/

11,6 km/l

Længde:

4,76 m

Bagagerum:

500 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 7 airbags. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder for og bag. Brand forebyggelsessystem.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt