- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Bravo 1,6 Multijet Eco Dynamic

Bravo brager derud af på øko niveau


Tekst: Vivi Siiger og Søren Clauding – december 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat har bragende succes med den nye Fiat Bravo. Vi har tidligere testet en version med 1,4 liters turbobenzinmotor (læs hér>>>) og allerede dengang indikerede vi, at designet ville gøre Bravo til en vinder. Men hvad sker der med bilen, når man i stedet for en 150 hestes benzinmotor lægger en miljørigtig brændstoføkonomisk dieselmotor ud foran.

 

Vi sendte Fiat Bravo med 1,6 liters Multijet Dynamic på langtur. Kørte et godt stykker over 1000 kilometer for virkelig at forstå, hvad det er Fiat har gjort og hvad de har opnået.

 

Men først lidt data:

Motoren er en 1,6 liters 4 cylindret common-rail turbodiesel. Den yder 105 hestekræfter, som ikke lyder af så meget (den findes i øvrigt også i en kraftigere udgave med 120 heste), men et kolossalt drejningsmoment på 290 Nm ved sensationelt lave 1500 omdr./min. kompenserer helt og aldeles for den moderate effekt.

 

Fiat har indbygget det såkaldte multijet system i motoren. I stedet for at sprøjte dieselolie ind i motorens forbrændingskammer én gang i forbindelse med hver tændingstakt, sprøjtes brændstoffet ind i flere tempi – helt afhængig af omdrejningstal og belastning.



Super økonomisk

Derved optimerer man forbrændingen og med optimal forbrænding får man mest muligt ud af brændstoffet. På samme tid får man mere styrke og bruger mindre brændstof. Derfor er bilen i stand til at køre 22,2 kilometer pr. liter dieselolie – til trods for at resten af konstruktionen på ingen måde gør den til en økobil. F.eks. er dækkene 205 mm brede og man har altså vejgreb fuldstændig som i enhver anden Bravo.

 

22,2 km/l i det officielle tal. Langturs testen viste, at 16-18 km/l er et realistisk tal. Men det kan komme endnu højere op, hvis man kører bevidst økokørsel og prioriterer sjette gearet højt. På testturen blæste en kraftig sidevind, der blev til tider kørt i stærkt kuperet terræn, der blev benyttet aircondition og el-bagrude – det påvirker også brændstoføkonomien, så konklusionen er, at Fiat kommer meget tæt på de officielle tal i praksis. Det er et godt stykke arbejde, man har gjort.

 

Større vægt

Køreegenskaberne er en anden faktor der ændres, når man i dette tilfælde øger egenvægten med omkring 100 kg. Størstedelen skyldes motoren, en del transmissionen (som skal være kraftigere for at håndtere det store moment), seks gear osv. Det meste af vægten er placeret over forhjulene og derfor har Fiat formentlig (sådan føles det) strammet forhjulsaffjedringen en anelse op.

 

Det har fastholdt stor styrepræcision og den større vægt på forhjulene giver


større stabilitet – hvilket især var godt i den kraftige sidevind. Vi turde ikke have tænkt på, hvordan det havde været at køre så lang en tur i en sidevindsfølsom bil…

 

Langturen afslørede i øvrigt – hvad der intet har med motoren at gøre – at Bravoens sæder ikke er velegnet til lange ben. Så er det sagt!

 

Støjsvag

Kørekomforten er generelt ret god, især bilens størrelse taget i betragtning. Desuden har Fiat reduceret støjniveauet i forhold til tidligere dieselmotorer – det er mærkbart, både udenfor bilen og i kabinen, hvor man sandt at sige ikke hører meget til maskineriet.

 

Prisen på 240.000 kroner gør ikke Bravo’en til en udpræget billig bil. Selvom en del af beløbet også skyldes Dynamic udstyret er virkeligheden, at man skal have et stort kørselsbehov før det økonomisk er en fordel at anskaffe en Bravo med den nye dieselmotor. Det ændrer ikke på det faktum, at den nye motor er rigtig, rigtig god og et godt eksempel på, hvor langt man kan komme i miljøsammenhæng, uden at gå på kompromis med bilens grundliggende egenskaber.


Model:

Fiat Bravo 1,6 Multijet Eco Dynamic

Listepris:

Kr. 239.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l common-rail turbodiesel. DPF. 105 hk – 290 Nm ved 1500 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udl:

11,3 sek/ 187 km/t/

22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

400 liter

Diverse:

ABS m EBD. ESP med ASR. Hill holder. 205/55-16 dæk. 6 airbags. Justerbar forlygtehøjde. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for. 2 X Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt