- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Fiat 500X 1.4 MAIR 140 Popstar

Tro mod sit ophav


Af Søren Clauding – september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Fiat for tre år siden lancerede Fiat 500L som det rummelige alternativ til de bilejere, for hvem den ”almindelige” Fiat 500 var for lille, var det største handikap nok, at 500L ikke var helt tro imod sit ophav. Der var nok, hvad det angår i hvert fald, skelet lidt for meget til f.eks. MINI Countryman. Det er anderledes med den nye Fiat 500X, den er i højere grad tro mod det, den er opstået af.

 

Det er ingen dårlig idé, for de, der køber en Fiat 500, køber den med hjertet. I den moderne bilverden går sådan en bil imod ethvert krav om især rummelighed, men også mange funktioner er set bedre i den klasse, selvom Fiat med den nye 500 har taget kvantespring på ikke mindst infotainmentområdet.

 

Appellerer til hjertet

Men en Fiat 500 købes med hjertet, fordi den er nuttet, fordi den ser ud som den gør, fordi den kategoriserer ejerens identitet (og det vil vi ikke uddybe nærmere…), fordi den appellerer til andre instinkter end en moderne fornuftsbil – og det gør Fiat 500X i det store hele også.

 

Naturligvis lægger størrelsen en dæmper på oplevelsen af en nuttet bil. Det er ikke det rette ord, at sætte på, men 500X er en langt mere iøjefaldende og appellerende bil end 500L. Mere vellykket, kan man også sige.

 

Tidens trend

Og så ramler den lige ind i tidens trend. Europæere, og også mange danskere, vil have SUV’er og CrossOvere – og helst de mere kompakte af slagsen. Sådan en er Fiat 500X og det alene gør den interessant for væsentlig flere bilkøbere. At den også har noget, at have sig selv i, gør det ikke ringere. Den har ganske enkelt mere egen identitet.

 

Fiat 500X er til dels baseret på teknik hentet fra Grande Punto, 500L og Jeep Renegade. Fornuftigt, for det ser ud som om at man har taget det bedste fra hver af disse. Visuelt sidder den godt i øjet, køreegenskaberne er udmærkede (især hvis man holder sig væk fra store fælge med lavprofildæk – efter vores opfattelse, i hvert fald), rummeligheden er acceptabel. Prisen er måske lidt vel moden, men sammenligner man med de større MINI’er som f.eks. Countryman, er 500X placeret i forhold til den på samme måde som 500 er det i forhold til MINI.

 

Kompakt SUV

Den er højere end en almindelig flad personbil – 1,60 meter måler den (hvilket dog er 5 cm lavere end 500L) – og den har også en frihøjde på 16 cm. Sidstnævnte hører sig til blandt de kompakte SUV’er, og vælger man den i udgaven med trækmulighed på alle fire hjul (AWD) er frihøjden 18 cm (og bilen tilsvarende 2 cm højere). Den vender vi tilbage til.

 

Den her prøvekørte version hedder 500X 1,4 MAir 140 Popstar. 1,4 betyder 1,4 liter og 140 er effekten på 140 potentente hestekræfter. MAir er en forkortelse af MultiAir, som betegner Fiats indsprøjtningssystem til benzinturbomotorerne og Popstar er et mellemudstyr – en overbygning på Pop-niveauet. X’et? Tja, mon ikke det både kan relateres til ”Cross” i Crossover eller muligheden for lidt semi-offroadkørsel?

 

Hurtig

Maskineriet er velfungerende, benzinmotoren gør det muligt at nå 100 km/t på 9,3 sekunder, og benzinøkonomien er moderate 16,7 km/l. 6-trins gearkassen er glimrende, gearskiftene nemme.



500X måler 4,25 meter i længden. Der er rimelig plads i kabinen, men den karakteristiske 500-form har snuppet lidt af bagagepladsen. Den rummer 350 liter i bagagerummet og kapaciteten kan øges til 1 kubikmeter. Det er OK, fordi der også er plads til hjerterum i den bil. Og så har den i øvrigt to handskerum, så er der plads til alle familiens handsker…



Udstyr og hjerterum

Det med hjerterum er vigtigt, også når man ser på indretning og udstyr i det hele taget. For Popstar-udgaven med den nævnte motor koster nemlig 270.000 kroner. Men det inkluderer dog også 17” alufælge som gør affjedringen kontant men harmonisk i forhold til bilens potentiale i enhver henseende. Læderrat, fartpilot, el-ruder for og bag, tågeforlygter med kurvefunktion, p-sensorer bag og det udmærkede infotainmentsystem ”uConnect” er inkluderet.



Det samme er muligheden for at ændre på drivelinens konfiguration. Man kan vælge mellem en automatindstilling, en mere sportslig indstilling og den mere tilgivende AllWeather indstilling.

 

Ekstraudstyr presser prisen opad

Den prøvekørte version var desuden udstyret med forskelligt ekstraudstyr, som f.eks. klimaanlæg i stedet for aircondition (med køl i handskerum), nøgleløs entre, navigation via en 5” skærm (de tre dele sælges samlet til 10.000 kroner). Bakkamera, Forward Collision Warning, vognbaneassistent og Blind Spot Alert koster tilsammen yderligere 15.000 kroner. Sædevarme skal ligeledes tilkøbes og den flotte blå metallak koster 7000 kroner oveni.


Andre Fiat prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

Fiat 500X 1.4 MAIR 140 Popstar

Listepris:

Kr. 194.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 ltr. turboenzinmotor. 140 hk. 230 Nm/ 1750 omdr./min. 6-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,3 sek./ 194 km/t/ 16,7 km/l / 139 g/km

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

350/1000 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 3 køreprogrammer. 17” alufælge. Tågeforlygter med kurvefunktion. P-sensor bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. 6 airbags. Aircondition med køl i handskerum. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Fartpilot. uConnect infotainment. Isofix.


Bagagerummet har flexbund, der kan tages ud, når man ikke benytter den.

 

Bagsædepladsen er som den skal være i en Crossover i den størrelse.

 

Der kan vælges mellem tre køreindstillinger.

 

Bakkameraets billede vises på 5" skærmen - den er ikke så stor, men billedet er tydeligt.

 

Et stort sidespejl gør udsynet bagud lettere.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt