- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat 500C 1,2 Lounge:

Lille og luftig

 


Tekst: Søren Clauding – september 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat 500 er blevet danskernes kæledække. Den til dato mest solgte i 2010. Populær, fordi den virkelig er en sød lille bil, men bestemt også fordi privatleasing har gjort det muligt, at komme i nærheden af den lille charmetrold på en ubesværet og overkommelig måde.

 

Vi har tidligere prøvet Fiat 500 i et par varianter (læs bl.a. hér>>>) og når det gælder friluftsudgaven med kanvastag/kaleche, der på ægte nostalgisk vis (nogenlunde som originalen fra 1960’erne) skydes bagud og sirligt foldes sammen ovenpå bagagerummet (der i originalen jo var motorrummet), kan alle basiskonklusionerne overføres på 500C, hvor C’et indikerer cabriolet.

 

45.000 kroner

Som cabriolet er en Fiat 500C ikke billig. 215.000 kroner for den prøvekørte Lounge version er 45.000 kroner mere end for den tilsvarende udstyrsvariant med fast tag. Men det skal i samme moment tilføjes, at man kan få en Fiat 500C for 190.000 kroner med det mere spartanske ”Pop” udstyr. Men det er stadig 45.000 kroner dyrere end for Pop med fast tag. Så kanvastaget koster med andre ord 45.000 kroner – men husk, at det inkluderer omkring 30.000 til statskassen, så prisen er ud fra den synsvinkel ret fair.

 

Og 190.000 respektive 215.000 kroner gør også 500C til at komme i nærheden af. Der er ingen konkurrenter på markedet, der kan tilbyde luft i hårtoppene til den pris, så egentlig står 500C ret godt. Ikke mindst fordi kanvastaget er godt lavet.

 

Vælg selv

Man trykker på en knap oppe over forruden og så glider taget bagud. Det kan fastholdes i forskellige positioner undervejs ned imod bagagerumsklappen. Derved kan man fuldstændig selv regulere hvor meget sus, man vil have i cockpittet. Og vælger man at køre taget helt tilbage, dækker man godt nok for adgangen til bagagerummet, men det er der råd for.



For det første optager taget ikke plads i bagagerummet, fordi det forbliver udenpå bilen. For det andet: Når man forsøger at åbne bagagerumsklappen, sker der ingen ting. Jo, taget begynder at glide fremad og når det har nået en position, så bagklappen er fri, åbnes den elektriske lås og så har man adgang til rummet indeni – der, netop fordi kalechen bliver uden på, kan bruges i sin fulde volumen på 182 liter, stort set det samme som i den lukkede version.

 

Betjenes under kørslen

I øvrigt kan taget åbnes og lukkes op til hastigheder på omkring 60 km/t, hvilket er perfekt i det danske sommervejr, hvor ændringen fra tropesol til regntid kan ske på få sekunder – har august måned vist os… Og det er også rart, at man inden et besøg på landevejen eller endnu mere skræmmende en motorvej, kan lukkes uden at standse. Skræmmende fordi taget er til brug ved lav fart – ved landevejsfart og derover er der simpelthen for meget vind-uro og støj i cockpittet.

 

Et klart minus er det dårlige udsyn bagud, når taget er foldet ned. Det kompenseres der dog til en vis grad for gennem store sidespejle.

 

Køreegenskaberne er ikke nævneværdigt forskellige fra den lukkede udgave og fordi hele rammen omkring taget ikke forsvinder, når taget er væk, er stabiliteten intakt. Ingen vibrerende frontruder eller ultra fleksibel undervogn.


 

 

Model:

Fiat 500C 1,2 Lounge

Listepris:

Kr. 214.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l. benzinmotor, 69 hk. 102 Nm v. 3000 omdr./min. Start-stop teknologi.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 160 km/t/ 21,3 km/l /110 g/km

Længde:

3,55 m

Bagagerum:

182 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Flex bagagerum.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt