- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat 500 TwinAir MTA ”By Abarth”

Et passende setup

 


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat 500 så første gang dagens lys i 2007. I hvert fald i nyere tid. For den originale Fiat 500 kørte ud på de italienske landeveje i 1957. Den var en succes dengang. Og retro-udgaven fra 2007 har også været – og er fortsat – en stor succes. Det skyldes ikke mindst, at Fiat til stadighed udvikler på den lille søde bil.

 

I fjor kom den nye 2-cylindrede 900 ccm turbo benzinmotor, der yder imponerende 85 hestekræfter og præsterede en benzinøkonomi på 24,4 km/l. Den er siden blevet forbedret, så det officielle tal nu er 25 km/l – og man har også skabt en manuel gearkasse med automatisk gearskift. MTA kaldes den på Fiat sprog.

 

Længere på literen

En sådan gearkasse er eminent for dem, der har brug for et automatgear. Det er ikke så hurtigt som et traditionelt automatgear, men det fylder mindre og bruger ingen energi. I praksis er det endda sådan, at man formentlig vil opleve at køre længere på literen, fordi en computer styrer gearskiftet og hvornår der skal skiftes.

 

Normalt er den type af gearkasser ikke lige vores kop te. Men i Fiat 500 retfærdiggøres det, dels pga. den vigtige indflydelse på benzinøkonomien, dels fordi det egentlig passer ret godt til bilen. Måske især til en bil, der er stylet lidt op med den såkaldte ”By Abarth” sportspakke.

 

Indflydelse på gearskiftet

Gearskiftet er i sig selv forholdsvis hurtigt, det skifter ikke altid når man forventer det, men en smart detalje er, at man kan bevare det i automatik-indstillingen, selvom man skifter vha. f.eks. palerne på bagsiden af rattet (det gør det også lidt mere sportsligt…). Man kan med andre ord f.eks. geare ned inden indgangen til et sving, ved at vippe til palen og når man så accelerere igen, skifter gearkassen automatisk igen. Med mindre man altså har valgt den hel-manuelle indstilling.

 

Fra stilstand skal man blot vippe en enkelt gang til gearvælgeren, så er bilen køreklar. Meget, meget let at betjene. Og kobling er der naturligvis intet af – blot lige sagt for en ordens skyld.

 

By Abarth

”By Abarth” pakken omfatter 16” sorte alufælge i stedet for standardfælge. Sideskørter hører med og en stor sort hækspoiler. Der er også lidt Abarth-skorpion symboler hist og her (bl.a. på bremsepedalen) og nogle, nu i øvrigt ikke særlig kønne sorte stafferinger på fronthjelmen. Sorte spejlhætter hører også med. Og hele pakken koster kun 7.500 kroner. De penge er ganske godt givet ud.

 

Der er i det hele taget mange fornuftige og sjove ting, man kan bruge penge på, når man vælger en Fiat 500. Et sort tag er næste et ”must”, hvis man har valgt By Abarth pakken, fordi hækspoileren er så markant (og så sort). Det koster 3000 kroner.


 

 

Alting har sin pris

Xenonforlygter er heller ingen dårlig idé, for småbiler har sjældent en super lygteføring og Fiat 500 er ingen undtagelse. Det koster dog 16.000 kroner, men inkluderer så også forlygtespulere, så man kan få lidt mere ud af sine Xenon-lys.

 

Og så var der MTA-gearkassen. 19.000 kroner koster den, altså en pris, der ikke er langt fra det tillæg, der normalt opkræves, når man køber en bil med et traditionelt automatgear. Men sandt at sige er det pengene værd, fordi gearkassen er udmærket, den har førnævnte gode muligheder for at føreren blander sig i gearskiftet, når han synes han vil, og så fordi det egentlig passer ret godt til bilens setup og faste affjedring.

 

Men alting har sin pris. Og fra en basis listepris for en Fiat 500 Twin Air 85 på under 170.000 kroner er prisen på det prøvekørte eksemplar krøbet op på 215.000. Man får meget for pengene, men betales skal de jo…

Læs også Fiat 500C TwinAir 85 2011 >>>

Læs også Fiat 500 TwinAir 2011 >>>


 


Modelnavn:

Fiat 500 TwinAir MTA “By Abarth”

Listepris:

Kr. 168.990

Motor:

2 cyl. 0,9 l turbobenzinmotor. 85 hk. 145 Nm/1900 omdr./min. 

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

11,0 sek/173 km/t/ 25,0/l. 95 g/km

Længde

3,55 m

Bagagerum

185 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. Justerbare forlygter. 7 airbags. Aircondition. 4 justerbare nakkestøtter. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt