- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Fiat 500L 1,6 MJT Trekking

Fremkommelig familiebil


Af Søren Clauding – november 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat 500L Trekking i Motorradioen


Fiat 500L er den store Fiat 500 for dem, for hvem den lille er blevet for lille. I Trekking udgaven kan den desuden komme frem, hvor den almindelige giver op.

 

Når den tildeles Trekking navnet stiger højden med 1,4 cm til 1,68 meter. Det lyder ikke af meget, men da også et særligt off-road tractionsystem er inkluderet i merprisen på 15.000 kroner, er man faktisk i stand til at komme frem med den rummelige og kompakte familiebil, hvor normalversionen giver op.

 

Unik teknik

Teknologien gør den ikke til en off-roader, men hvis man kunne finde på at bevæge sig væk fra den plane asfalt, er det herligt at slippe for at skulle udføre diverse hundekunster for at opnå en tilsvarende effekt. I praksis kan det slet ikke lade sig gøre, fordi traction-systemet med stor præcision leder motorkræfterne til de to trækkende forhjul i præcis den mængde, som er nødvendig for at sikre maksimalt vejgreb. Det kan man som fører ikke kopiere.

 

Vi har prøvet systemet steder, hvor almindelige biler ville give op, bl.a. i et opkørt mudderhul. Det virker fortræffeligt, og den forøgede frihøjde på 13 mm betyder, at man iblandt lige kan slippe henover ujævnhederne, hvor andre biler ville komme til korte. M&S Dæk (mud and snow) er også standard. Det understreger det helt centrale: Øget fremkommelighed opnås ofte med firehjulstræk, men frihøjde og ikke mindst nogle til formålet gode dæk, har ligeså stor betydning.



Systemet virker i øvrigt op til 30 km/t, men hvem ønsker også at køre i terræn med hastigheder over?

 

Mere med i prisen

Basalt set er en 500L trekking en 500L. Sådan en har vi tidligere prøvet i flere tempi og alle de funktionelle egenskaber er fortsat gyldige (læs vores prøvekørsel af Fiat 500 L Popstar hér >>>). Men det er klart, at de 342.000 kroner, man skal betale for Trekking udgaven inkluderer andet end et traction-system, en forøget frihøjde og lidt bedre hjul – som vi jo har afsløret står i beskedne 15.000 kroner (og det ER virkelig en beskeden merpris).

 

Udstyrslisten er lang og tæller bl.a. 17” alufælge, el-justerbare sideruder både for og bag, længdejustering af hvert enkelt splitbagsæde, fuldt integreret såkaldt Uconnect berørings-radio med medieplayer, multijusterbart læderrat, fartpilot med begrænser, tågeforlygter med kurvefunktion, mørkt tonede ruder bag og et flexbagagerum med justerbar bagagerumsbund samt "off-road" paneler for og bag.


 

 


Yderligere var den prøvekørte bil som ekstraudstyr bl.a. udrustet med 2-zone klimaanlæg til 8000 kroner og City Brake Control til bare 3000 kroner. Sædevarme manglede imidlertid – det var lidt tarveligt, til den pris.

 

Trækvillig 1,6’er

Udover testen i mudderhullet er der ikke nævneværdig forskel på bilens køreegenskaber på plan asfalt, sammenlignet med en almindelig 500 L. Motoren var en trækvillig 1,6 liters turbodiesel, som præsterer op til 105 hestekræfter men vigtigere: 320 Nm allerede ved 1750 omdr./min.



Fartpræstationerne er så som så, men en 500L Trekking er heller ikke beregnet til race. Til gengæld går den over 21 km/l og det er en udmærket brændstoføkonomi, bilens størrelse taget i betragtning.


Modelnavn:

Fiat 500L 1,6 MJT Trekking

Listepris:

Kr. 341.990

Motor:

4 cyl. 1,6 l turbodieselmotor. 105 hk. 320 Nm/1750 omdr./min.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

12,0 sek/175 km/t/ 21,3/l. 122 g/km

Længde

4,15 m

Bagagerum

455-1375 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESC. Hill-holder. 17” alufælge. Justerbare forlygter. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aircondition. 5 justerbare nakkestøtter. Isofix. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-ruder for og bag. Fartpilot med -begrænser.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt