- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat 500 1,4 16v Sport

Hårdhændet behandling


Tekst: Søren Clauding – juni 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for nylig prøvede den lille nuttede Fiat 500 for første gang, sprang den stramme undervogn med det samme i øjnene (læs her>>>). Man er fra Fiats side gået lidt på kompromis med kørekomforten for at tilgodese gode styreegenskaber og høj stabilitet – men samtidig lægger den stramme undervogn op til flere kræfter. Det har Fiat 500 1,4  16v Sport fået.

 

Cirka en tredjedel flere hestekræfter, 100 i alt, og dermed har den lille retrobil fået al den effekt, køreegenskaberne lagde op til. Men samtidig har man strammet undervognen endnu mere op – og det var vel ikke helt nødvendigt, en lidt hårdhændet behandling, synes vi.



Det vildeste

Fiat 500 bliver formentlig først en rigtig sportsvogn, når Abarth-versionen er klar. I mellemtiden er 500 Sport det vildeste, man kan byde på, og det rækker fint til hverdagen, hvor man godt vil have fyret lidt mere op under det nuttede look. Men undervognen gør oplevelsen lidt hård.

 

Fiat har ellers taget skridtet fuldt ud og bl.a. udstyret 500 1,4 16v Sport med en særlig Sports-knap. Det er ikke en turbo-knap, som giver den 16-ventilede 1,4 liters maskine flere hestekræfter, men derimod en knap, der ændrer på speeder responsen. Hatten af for det det system, for selvom det ikke går hurtigere, målt på stopuret, er følelsen helt anderledes.

 

Wauw

Den første oplevelse af Fiat 500 Sport er: Tjah, det er jo meget godt med lidt flere hestekræfter. Når man har trykket på Sport-knappen: Wauw, nu er der kommet skub i den lille sag! En enkelt knap og lidt elektronik. Så lidt skal der til, det går slet ikke hurtigere, mennesket vil bedrages – men det gør ikke noget, når det føles sådan!

 

Sport udgaven med 1,4 liters motor koster lige under 200.000 kroner og er dermed den dyreste af 500’erne. Foruden flere hestekræfter, som man for øvrigt også kan få i både Lounge og Pop versionerne, er der også et mere sportsligt (naturligt nok) udstyr.

 

Spoilere og krom

Ekstra tonede ruder bagtil, sportssæder, hækspoiler, kromindlæg i dørtrin og rørhale i krom. 15” alufælge,


 

Der Herbie-agtige 5-tal på fronten er ekstra"udstyr".


aircondition og bluetoth oveni udstyrslisten, der er fælles for de tre modelvarianter.

 

Farveflimmer

Farver er sjældent noget vi går højt op i under en biltest. Det er individuelt hvordan man oplever farver, men for Fiat 500 gør vi en undtagelse. Den første 500, vi prøvede, var perlemors-hvid. Det passede perfekt til det nuttede indtryk, men havde lyst til at mærke bilen.

 

500 Sport’en var rød og fælgene nærmest sorte. Det giver et helt andet og mere tungt udseende. Det nuttede er væk og dermed også en stor del af incitamentet for at køre Fiat 500. Perlemors-hvid er nuttet, gul, lyseblå og orange er smart og trendy, rød og grå passer bedst til Fiat Punto og opefter. At I bare ved det…

 



Modelnavn:

Fiat 500 1,4 16v Sport

Listepris:

Kr. 195.990

Motor:

4 cyl. 1,4-l benzinmotor. 100 hk

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

10,5 sek/182 km/t/ 15,9/l. 145 g/km

Længde

3,55 m

Bagagerum

185 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. 15" Alufælge. Justerbare forlygter. 7 airbags. Aircondition. Sportssæder. 4 justerbare nakkestøtter. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for og bag. Deleligt bagsæde.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt