- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Dodge Nitro SXT 2,8 CRD aut.

Opsigtsvækkende amerikaner


Tekst: Søren Clauding – februar 2008

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man vil vække opsigt i trafikken, kan man f.eks. investere et par millioner i en smart sportsvogn. Men man kan også bruge en halv million på en Dodge Nitro. Effekten er ens – men der er mere anerkendelse og nysgerrighed i blikkene, når det gælder Nitro’en og ikke en smule misundelse. Sagt i Jantelovens hjemland.

 

Dodge Nitro vækker behørig opsigt på grund af dens udseende men også fordi der ikke findes mange af dem i Danmark. Dodge er en del af Chrysler koncernen og fabrikken har intet gjort for, at man ikke skulle få øje på Nitro. Den er Dodge’s første mellem-størrelse SUV (og havde verdenspremiere i Chicago for under to år siden). Alligevel ligner den forfra en af de store amerikanske trucks. Bagtil har den udprægede Chrysler retro-træk fra 50’erne (som også ses i de moderne Chrysler modeller) og i profil minder den lidt om… Land Rover Discovery.

 

Regulær SUV

Ikke, at den bare tilnærmelsesvis har terræn egenskaber, der svarer til Discovery’en. Dodge Nitro er en regulær SUV, og den snyder ikke. Den lever stort set op til det, man forventer af den ved at se på den. Og det er nu egentlig en ret god egenskab.

 

Den er en buldrebasse. Under den store motorhjelm, klemt inde mellem de bastante forskærme, ligger en 2,8 liters række 4’er. Dvs. en 4-cylindret turbo-dieselmotor, der på mirakuløs vis er kommet til at lyde som en V6 benziner. Måske ikke helt, men den nærmer sig. Den lyder i hvert fald ikke som en typisk europæisk dieselmotor har for vane.



Ret kompakt

Så den ikke bare ser godt ud, den lyder også godt og det er en vigtig del af dens US-herkomst. Selvom den ser stor ud, måler den blot 4,6 meter i længden, så den er absolut til at have med at gøre på de danske veje – og i de danske byer. Eneste problem er udsynet bagud pga. de små vinduer, der oven i købet i det prøvekørte eksemplar var kraftigt sort tonede.

 

Nitro koster under en halv million i standard-udførsel på hvide nummerplader og med 2-hjuls træk. Den prøvekørte variant havde også firehjulstræk, når man drejede på en knap i midterkonsollen plus SXT udstyr, automatgearkasse og yderligere en stribe udstyr, så totalprisen løb op i 750.000 kroner. Udstyret fik den jo ikke lige præcis til at se mindre anmassende ud: Bl.a. store 20 tommer alufælge og lavprofildæk. Noget som også havde en vis indflydelse på køreegenskaberne.

 

Kører godt

Dodge Nitro kører nemlig overraskende godt på almindelig plan asfalt og hjulene gjorde deres til at gøre køreoplevelsen endnu bedre. Fast og samtidig komfortabel. Vil man hurtigt omkring hjørnerne, hvad det høje tyngdepunkt (som i virkeligheden ikke er så højt endda) ikke umiddelbart lægger op til, går det forbavsende godt. Især hvis man benytter firehjultrækket til at hindre baghjulsudskridning! Det er sjældent, at firehjulstræk på en SUV direkte har en sådan direkte indflydelse, men det skyldes formentlig, at fordelingen af kræfterne er permanent og altså ikke styres af elektronikken. Det fungerer rigtig godt.



 

I terræn’et har Nitro fordel af forholdsvis stor frihøjde og firehjulstræk, men bestemt ikke af lavprofil asfalt dæk. Der skal dog reelle terrænmæssige udfordringer til, før Nitro giver op. På grusveje, ujævnt underlag og i moderat mudder klarer den sig – og under alle omstændigheder langt bedre end ”den opsigtsvækkende sportsvogn” ville gøre det!

 


 


Load’n go og masser af plads

Indvendig svarer designet til de ydre træk. Funktionsmæssigt er Nitro helt på niveau med konkurrenterne og SXT-udgaven har en særlig udtræksplade i bagagerummet (kaldet load’n go), som kan trækkes små 50 cm ud under bagklappen og læsses med næsten 200 kg. Derpå skydes den på plads igen. Det er en meget bekvem måde at læsse bagagerummet på, man pladen tager naturligvis lidt plads. Bagklappen kunne godt klappe en anelse højere op for med 180 cm i højden kan man let få en bule i panden.


 


Plads er der rigeligt af, især benpladsen på bagsædet. Inden man køber, er det dog klogt lige at sikre sig, at forsædepladsen er tilstrækkelig. Har man lange ben, skal man tjekke, og så er pladsen til fødderne i førersiden heller ikke overvældende, men det er nok blot en vanesag. Man skal også være opmærksom på, at instrumenterne i mørke spejler sig i venstre siderude og kan distrahere, når man skal se gennem sidespejlet, men det er formentlig også blot en vanesag. Desuden er rattet alene justerbart i højden.



De detaljer rører dog ikke ved indtrykket af en ret gennembearbejdet bil til en yderst fornuftig pris. Kan man klare sig uden bagsæder, falder prisen til 300.000 kroner for basis udgaven – og den vækker med garanti ikke mindre opsigt end ”personbilen”!

 


Modelnavn:

Dodge Nitro SXT 2,8 CRD aut.

Listepris:

Kr. 627.191 (excl. ekstraudstyr)

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,8-l turbo-diesel, (177 hk, 410 Nm/2000-2800 omdr./ min). Dieselpartikelfilter. 2WD/Permanent 4WD. 5 trins aut. gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

10,5 sek/ 182 km/t/ 10,6 km/l 250 g/km

Længde/ bredde/ højde:

4,58 m/ 1,86 m/ 176 m

Diverse:

ABS. ESP. 17” alufælge. 4 airbags. Aircondition. Dæktryksdisplay. El-justerbare sidespejle med varme. 6-vejs el-justerbart førersæde. El-sideruder. Fartpilot. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart læderrat. Isofix. Load’n go bagagerumsgulv. Parkeringssensorer bag. Tagræling.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt