- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Dodge Caliber 2,0 CRD SXT Van

Fest i gaden


Tekst: Søren Clauding – februar 2007

Foto: Vivi Siiger - fotos er på vej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amerikanerbiler er for mange europæere ensbetydende med fest i gaden. Hvad angår Dodge Caliber med den uendelig lange modelbetegnelse 2,0 CRD SXT Van er det fest i gaden i bogstaveligste forstand. I hvert fald har man muligheden. For når bagklappen er åben, kan man udløse et panel med to kraftige højtalere. De sender lyden direkte bagud og hvis ikke lige det gælder om, at supplere motorlyden med NASCAR bulder på CD, har man grundlaget for et ”Real Street Party”, som man kun kan opleve det ”Over There”.



Måske var NASCAR lyden en idé. For der er ikke meget amerikanerbil over maskineriet. Det er en dieselmotor baseret på VW-teknik. Som sådan virker det fremragende – men associationerne til en amerikansk buldrende V8 er slettet fra oplevelsessfæren. Til gengæld kan man køre ligeså billigt på dansk indkøbt dieselolie som en V8-flyder vil gøre det på amerikansk stort set skattefri ”Petrol”. 16,4 km pr. liter dieselolie – ret godt for en bil i Dodgens størrelse og ikke mindst af dens art.

 

Krydsning

Dodge Caliber er en såkaldt cross-over. Den er dog mere en cross-over mellem en amerikanerbil og en europæer-dito, for sædvanligvis er en cross-over en sportslig SUV. Men det eneste sportslige ved Dodge Caliber er den hældende taglinie og det eneste SUV er de store 18” alufælge (standard er endda kun 17”). Det skulle da lige være præstationerne, for selvom det endnu ikke er specielt eksotisk med diesel-power ”up front” så rykker det, når speederen jokkes i bund. 100 km/t på 9,3 sekunder og næsten 200 km/t på toppen. Godt gået af en bil, hvor frontpartiet i højere grad skal tilgodese ønsket om en bil, der ligner en Dodge end optimere aerodynamikkens love.

 

Eksotisk er det heller ikke med gule nummerplader – men det skal nu engang til, hvis man vil ned i pris, hvad der slet ikke er dumt i en Dodge Caliber. 350.000 kroner er prisen med hvide plader og siddepladser bagi. 225.000 slipper man for med gule plader og et bagagerum, hvor man kan have al det med, der skal til for at skabe en fed fest.

 

Trendy signalværdi

Foruden lydeffekten er en Dodge Caliber mest et signal. Et signal om at ejeren tænker anderledes. For nogle er det trendy at kører en amerikaner. Men anderledes skal man tænke, for til samme penge kan man let få en europæer med mange flere brugsmuligheder.

 

Man skal ikke tænke på Dodge Caliber som på en bil i traditionel forstand. Men på visse punkter holder man dog fanen højt, givet vis under intensiv inspiration fra moderfirmaet, DaimlerChrysler: Flertrins airbags, airbaggardiner, ESP og ikke mindst Isofix barnestolsbeslag er standard.


 

Kølige drinks

Standard er også aircondition med ”ChillZone” i handskerummet med en indsats, der hindrer drikkevarerne i at støde ind i hinanden. Fartpilot, naturligvis, og en elegant detalje som ”illumineret kopholder” – det bestyder i al sin enkelhed, at der er lys i kanten på kopholderen, så man kan ramme den også når man cruiser ud gennem nattemørket.

 

Om det er særlig smart at udsynet bagud er ret dårligt, at rattet ikke kan justeres i længden, om rumudnyttelsen bag førerkabinen slet ikke står mål med bilens udvendige mål kan man jo diskutere. Men den slags detaljer sætter man sig sikkert ud over, hvis man vil køre på amerikansk.

 

Og a-pro-pos køre: Caliberen kører faktisk ret godt, dens store hjul og formodede høje tyngdepunkt taget i betragtning. Det skyldes nok, at bagvognen styres af et moderne multilinkophæng som supplerer den mere traditionelle forvogn på forbilledlig vis. Også hér har amerikanerne læst lektien og en ægte US-europæer er skabt.


 

Model:

Dodge Caliber 2,0 CRD SXT Van

Listepris:

Kr. 224.159 (incl. moms)

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. diesel. 140 hk, 310 Nm v. 2500 omdr./min. manuel 6-trins gearkasse.

Præstationer topfart/

brændstoføk:

196 km/t/ 16,4 km/l

Længde:

4,42 m

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 4 airbags. Højdejusterbart rat. Aircondition og nedkølet handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Cruisecontrol. Testbil udstyret med Premium Soundsystem til kr. 4.868 inkl. nedfældelige højtalere i bagklap.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt