- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: DS3 THP Sport

Dynamisk supermini


Af Søren Clauding – juli 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Internationalt opererer man i bilverdenen med begrebet ”supermini”. Det står groft set for mini biler, der er lidt større og også lidt noget særligt. Sådan en er DS3. DS-modellinjen skabte Citroën tilbage i 2010, det skulle være den nye eksklusiv-linje i PSA-koncernen og det blev den. Succesen var så stor – man har siden solgt en halv million DS’ere – at PSA besluttede, at gøre DS til et selvstændigt bilmærke, og sådan er det er det blevet med officiel start for et års tid siden.

 

Alligevel står der Citroën på bagklappen af den DS3 Sport vi hér sætter fokus på. Simpelthen fordi det ville være meningsløst, at etablere DS som selvstændigt bilmærke over en nat. Der sker en glidende overgang, organisationen er etableret, DS-logoet lanceret (det blev det for alvor i forbindelse med Genève motorshow i år) og stille og roligt vil DS-mærket tage over og forvandle Citroën DS til DS.

 

Regulær DS – men mere er i vente

Som sådan er den prøvekørte DS3 nu en regulær DS – uanset navn på bagsmækken. Den mangler dog endnu at få den nye DS-front, men der kommer vel en slags facelift på et eller andet tidspunkt. Som led i den naturlige udvikling er der foretaget ændringer, hvoraf mange ikke kan ses. Sportsudgaven er eksempelvis udstyret med en opdateret 165-hestes THP benzinmotor – det kan mærkes – og ser man godt efter, bemærker man også den nye lysprofil, som bliver en del af DS udtrykket i de kommende år.

 

Sidstnævnte ser man især, når blinklyset aktiveres. Hos DS kalder man det ”rullende blinklys”, fordi lyset starter i den ene ende og ruller gennem kæden af LED-pærer for siden at begynde forfra, når hele lyskæden er tændt. En underholdende gimick, som understreger det eksklusive i en DS.

 

Stort kørepotentiale

Da DS3 blev sat i produktion, var sigtet klart at udfordre MINI. Det har man gjort og også med succes. Med 165-hestes Sportsudgaven befinder vi os i MINI Cooper S klassen, og hér står DS3 måske særlig stærkt, fordi dens fartpræstationer ikke alene er udtryk for dens evner til at komme hurtigt fremad, men også gør det muligt for alvor at dokumentere hvor gode køreegenskaber, sådan en DS3 helt grundliggende er skabt med.

 

En DS3 Sport kører nemlig rigtig godt, den styrer præcist, den giver god køredynamik i enhver henseende, affjedringen er rimeligt tilgivende og lavprofildækkene sikrer nærkontakt til kørebanen. Det relativt lille rat underbygger køreoplevelsen, gearskiftet er forbilledligt og i kabinen har man al den sportslige luksus, som et spejl af, at DS3 kun på udvalgte områder deler teknik med Citroën C3 (ligesom f.eks. Audi eksempelvis deler teknik med VW).

 

Meget bil for pengene

Den billigste DS3 koster 187.000 kroner. DS3 Sport er steget til knap 300.000 kroner og de penge er rigtig godt givet ud. 165-hestes benzinmotoren er opgraderet på en række områder. Den overholder naturligvis de nye Euro 6 miljønormer, der træder i kraft dette efterår, men inkluderer også f.eks. en optimeret turbolader. Indsprøjtningssystemet tilfører nu forbrændingskamrene den kostbare benzin med et tryk på 200 bar i stedet for 120 som hidtil, hvilket giver en mere effektiv forbrænding, og den indre friktion er stærkt reduceret.



Det gør det muligt for den knap 4 meter lange kompaktbil at nå de 100 km/t på 8,1 sekunder og hvis man kører med en mere moderat speederfod, kan man også køre små 18 kilometer på en liter benzin.

 

Masser af udstyr

Grundudstyret i en DS er allerede omfattende. F.eks. tågeforlygter, fartpilot med –begrænser, sædevarme, multijusterbart læderrat, fjernbetjent centrallås, el-ruder for (bilen har kun én dør i hver side, men forbavsende gode indstigningsforhold til bagsædet) og elektriske sidespejle.

 

I Sport udgaven får man også aircondition med køl i handskerummet, 17” alufælge, Bluetooth+USB og ikke mindst et fremragende lys, der kombinerer Xenon og LED. Hver forlygte er opbygget med et Xenon modul og 3 LED moduler med de tre funktioner positionslys, nær- og fjernlys, samt LED pærer i hele kanten, i alt 43 LED-pærer pr. lygte.


Den nye lys-profil eller lys-signatur om man vil.


Lysstærk brugsbil

Bi-Xenon-modulet er udstyret med en skærm, som åbner sig når man kører med det lange lys, og samtidig øges lysstyrken i LED. Kombinationen af LED og Xenon giver en usædvanlig høj kvalitet i belysningen af vejen, både når man kører med nærlys og med fuldt blus. Man oplever et kraftigt og homogent lys med stor spredning. Hertil kommer at LED pærer isoleret betragtet holder godt 20 gange længere end traditionelle Halogen pærer.

 

Og så er DS3 også til hverdagsbrug. Bagagerummet på 285 liter er rimeligt i størrelsen, og det er regulært og nemt at komme til. Og så må man trække en anhænger på ikke mindre end 1150 kg – også et pænt tal for de, der har brug for engang imellem at øge transportmulighederne.


Andre Citroën DS prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i det danske sommerlandskab i den kraftige 165-hestes DS3 THP Sport.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Citroën DS3 THP Sport

Listepris:

Kr. 294.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor med turbo. 165 hk. 240 Nm/1400-4000 omdr./min. 6 gear

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,1 sek./ 218 km/t/ 17,9 km/l /129 g/km

Længde:

3,95 m

Bagagerum:

285 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Tågeforlygter. Bi-Xenon og LED forlygter. Multijusterbart læderrat. Fartpilot med fartbegrænser. Aircondition med køl i handskerum. Sportssæder med sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. 2 X Isofix. Bluetooth+USB.


Link til importøren


 

Handskerummet er gigantisk.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt