- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C4 PureTech 130 S&S Seduction

Power på alle tre cylindre – billigere og bedre C4


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën C4 PureTech 130 i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Andre Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>


Det er ikke fordi der er sket så forfærdelig meget, hvad angår Citroën C4, siden vores seneste prøvekørsel af bilen for ikke mindre end tre år siden, umiddelbart efter lanceringen (læs vores prøvekørsel af Citroën CV VTi Seduction hér >>>). Men det postulat gælder alene det synlige. Udrustet med det lille pragtværk, en helt ny 130-hestes E-THP benzinmotor med bare tre cylindre, er der tale om en radikal fornyelse.

 

Derfor springer vi let og elegant henover det funktionelle og bilen generelt og skal hér alene koncentrere os om forbedringerne. Prisen, f.eks., en ikke uvigtig parameter ved et bilkøb.

 

Lavere pris, lavere driftsudgifter

For tre år siden kostede en C4 med 120 hestekræfter, leveret af fire cylindre på tilsammen 1,6 liter, 254.000 kroner. Anno 2014/15 leverer 3 cylindre ikke færre end 130 hestekræfter, og de er ikke engang større end dengang – den samlede slagvolumen er på 1,119 liter, men de får hjælp af en turbolader. Det medfører, at også det ofte afgørende drejningsmoment, er på ikke mindre end 230 Nm. Og prisen? Den er såmænd faldet til 240.000 kroner.

 

Men der er andre forbedringer: Nu kan man køre 20,8 km/l benzin. Dengang var tallet 16,1. Lavere afgiftsniveau, lavere benzinudgifter, penge at spare og god samvittighed, for CO2-udledningen er faldet fra 143 g/km til 110 g/km.

 

Hurtigere

Fartpræstationerne er i princippet de samme, men man kan køre lidt hurtigere i 2014-versionen. 199 km/t vs. 193 km/t. Det er ikke hér forskellen opleves. Men undervejs op i fart er det bemærkelsesværdigt på hvor lavt et niveau støjen kan holdes. Uden at have undersøgt det videnskabeligt vil vi mene, at Citroëns nye 3-cylindrede benzinmotor er den mest vibrationssvage og støjsvage af slagsen, vi nogensinde har prøvet. Den er på niveau med de bedre 4-cylindrede maskiner og dermed er den også hvad støjbilledet angår bedre end i forgængeren. Dertil kommer at bilen nu har 6 gear med de støjfordele, det medfører.



Og så er der den herlige fornemmelse af turbomotorens smidighed. Den elektroniske styring af turboladerens effektivitet, som bl.a. indebærer, at over 95 procent af det maksimale drejningsmoment er til stede i hele omdrejningsområdet fra 1500 til 3500 omdr./min. gør kørslen til en endnu større fornøjelse. Dertil kommer, at den lettere vægt fra den mindre motor gør bilen mere viril.

 

Ingen skærm

Hvad kan man så ønske sig mere? Ikke så forfærdelig meget. Men tiden er gået og forvænt med skærm-styring af en række af en Citroëns funktioner er det helt mærkeligt, at C4 ingen skærm-styring har, alene en undseelig infoskærm over midterkonsollen. Det følger givetvis med i næste generation, og vi tør godt gætte på at mange bilkøbere helst er fri for de store skærme, som ikke altid er lige lette at betjene. Trykknapper og kontakter er nu heller ikke af vejen…


 


Model:

Citroën C4 PureTech 130 S&S Seduction

Listepris:

Kr. 239.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 l benzin turbomotor. 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 199 km/t/ 20,8 km/l /110 g/km

Længde:

4,33 m

Bagagerum:

408 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hillholder. Tågelygter med kurvelys. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Højdejusterbart passagersæde. Lændejustering af førersædet. Regnsensor. 2 X Isofix. Bluetooth+USB.


Link til importøren


 

 

Bagagerumsbunden kan løftes og holdes oppe af en simpel snor. Smart.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt