- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën Berlingo 1,6i 16V Multispace

Plads til alt


Tekst: Søren Clauding – februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën Berlingo er kort fortalt førsteklasses transport i moderne snit. Fra at være en varevogn med sideruder, har den nye Berlingo fået sin helt egen identitet.

 

Det giver sig ikke mindst udslag i bilens udseende. Den markante Citroën front, det karakteristiske bagparti og et helstøbt interiør design, som fuldender oplevelsen af en bil med plads til alt. PSA koncernen har virkelig skabt et godt kørekoncept.

 

Forbavsende køreegenskaber

Og a-pro-pos ”køre”: Den kantede form, de oprette sider og forholdsvis bløde affjedring lægger ikke ligefrem op til dynamiske køreegenskaber. Men virkeligheden er, at køreegenskaberne er fulgt med udviklingen og er bemærkelsesværdigt gode f.eks. i stiv sidevind, hvor køretøjet på det nærmeste ville være blæst af vejen, hvis det havde stået til naturlovene.

 

Men Citroëns konstruktører har optimeret forholdet mellem kørselskomfort, evnen til at håndtere et stort læs og kravet om sikker vejbeliggenhed og det fungerer rigtig godt. Hemmeligheden? Egentlig ingen, man har ”bare” opnået den rigtige blanding. Men den inkluderer så også 215 mm brede 55 pct. lavprofildæk – en altid farbar vej at gå, hvis man vil forbedre en bils køreegenskaber, ikke mindst hvad angår sidevindsfølsomhed..

 

Citroën Berlingo Multispace har virkelig plads til alting. Og pladsen er tilgængelig. I hver side finder man en skydedør, som åbner 65 cm og gør det let både at stige ind til de rummelige bagsæder og læsse bilen fra siden, hvis det er behovet. Skydedørene er ret lette at åbne og bilens facon indebærer, at de naturligt glider ned langs siden og gør passage langs bilen ligeså enkel som indstigningen.



 

Kant-til-kant

Bagtil er bagklappen kolossal. Skabt efter kant-til-kant princippet åbner man i princippet hele bagpartiet. Klappen er tophængslet og ikke særlig tung. Men et minus er det, at man skal have fingrene ind i en ”sporvogns-strop” for at lukke den igen. Man skal godt nok være hurtig for at fjerne fingeren fra stroppen, hvis ikke man skal ende op med en brækket arm. En vanesag? Måske…



Citroën Berlingo kan rumme 675 liter i bagagerummet bag bagsæderne. Til loft øges kapaciteten til 1350 liter og til Multispace-versionen kan man tilkøbe tre enkeltstole som bagsæder og så kan bagage kapaciteten øges til 3 kubikmeter, hvis stolene afmonteres (forbliver bagsædet i bilen, er der endda plads til 2,6 kubikmeter). Trods det er bilen ret kompakt: Den måler 4,38 meter i længden og 1,81 meter i bredden. Højden er 1,8 meter, hvilket primært skyldes adgangsforholdene til mange parkeringsanlæg – men den er rummelig nok. Bare rolig! Standard er utallige fralægningsrum omkring instrumentpanelet og set fra førersædet gives der fem stjerner til sidespejlene.

 

Tilkøb

Multispace funktionerne er et stykke hen ad vejen valgfri – dvs. de kan tilkøbes. F.eks. den såkaldte Modutop, der omfatter fralægningsrum og ventilationsanlæg monteret under loftet. Man tilbyder også indvendige

 

 


tværgående loftsstænger, som benyttes til at lægge lange genstande på 2 meter som f.eks. ski henover. Fordelen er, at man da sparer en brændstofforbrugende tagboks – og ved samme lejlighed gøres tyveri vanskeligere.

 

Multi-anvendelsen går endnu længere: For har man behov for lettere terrænkørsel, kan man få bilen leveret med en terrænpakke med længere fjedervandring og beskyttelsesplade under motoren – men firehjulstræk må man klare sig foruden. Dog!

 

God pris

Den prøvekørte variant havde ikke disse muligheder. Til gengæld kan prisen holdes i ave: 230.000 kroner inklusive en 110-hestes benzinmotor, som både er smidig, lydløs og rimelig benzinøkonomisk. 12,2 km/l. lyder måske ikke af så meget, men tallet holder nogenlunde i praksis og taget i betragtning, at Berlingo’en vejer over 1,5 tons (egenvægt) og ikke ligefrem er super aerodynamisk (men har dog en fornuftig vindmodstands koefficient på Cw=33,7), er tallet ret pænt. I øvrigt er dækkene skabt med fokus på lav rullemodstand – det er også en medvirkende faktor.


Model:

Citroën Berlingo 1,6 16V 110 hk Multispace

Listepris:

Kr. 229.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 110 hk. 147 Nm/4000 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,5 sek./ 170 km/t/ 12,2 km/l /195 g/km

Længde:

4,38 m

Bagagerum:

675 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Skydedøre i begge sider. 3 Isofix beslag.  Multijusterbart rat. Aicondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. Fire EuroNCAP stjerner.  


Link til importrøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt