- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chevrolet Spark

Danmarks billigste


Tekst: Søren Clauding – juni 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chevrolet Spark er pr. definition Danmarks billigste bil. Der findes i hvert fald ingen nybilsprislister, som indeholder priser på personbiler, der er billigere end Spark. Hvad man så kan forhandle sig til hos bilforhandleren er en anden sag – men det er nu ret beskedent, når det handler om biler i prisklassen under 100.000 kroner.

 

I øvrigt er det lidt snyd at påstå, at prøvekørslen hér gælder Danmarks billigste. Det havde været rigtigt, hvis det var basis udgaven, vi havde testet, men alle bilens basisegenskaber er de samme, selvom den prøvekørte version havde tilnavnet ”LS og desuden var udstyret med ESP (hvorved prisen var kommet op på 109.000 kroner modsat de 86.000, man kan erhverve den billigste variant for).

 

Kun udstyret til forskel

Men vi vælger alligevel, at vurdere bilen som Danmarks billigste. Det er ikke så vanskeligt at se bort fra ESP, når man ikke bringer sig i en katastrofesituation. Og LS udstyret, som inkluderer tagræling, aircondition, fjernbetjent centrallås, el-drevne sideruder o.lign. kan man sagtens se bort fra. Den eneste mærkbare forskel på den billigste og LS’eren er fælgstørrelsen (14” kontra 13”) – selv dækbredden er den samme.

 

Så lad os begynde med det sidstnævnte og stille spørgsmålet: Hvordan kører en bil til 86.000 kroner? Svaret er: Sådan som man kan forvente af en bil i 100.000 kroners prisklassen. Konkurrencen er hård fra Suzuki Alto, Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1. Forskellen på de fire er marginal, hvad angår vejbeliggenhed – men skal der kåres en vinder, baseret på f.eks. køreegenskaberne ved motorvejsfart, vinder Chevrolet Spark, og det er nu meget godt gået, når nu den er den billigste.

 

Spark vinder til gengæld ikke på benzinforbrug – men det hænger sammen med, at Chevrolet har valgt 4 cylindre, også til 1-liters varianten med 68 hestekræfter. Det er imidlertid ingen dårlig idé, for række-4’eren er vibrationssvag, den larmer ikke meget og er ganske trækvillig.



Virker større

Spark’en er ikke helt så lille som ”trillingerne” og det oplever man virkelig bag rattet. Den virker som en efter forholdende større bil og hemmeligheden ligger formentlig begravet i en unik rumudnyttelse. Det store potente frontparti har givet designerne mulighed for at skabe en temmelig rummelig bil. Dels fordi der er blevet mere plads opad i motorrummet, dels fordi bilen ikke virker kluntet, trods sin højde på 1,52 meter.

 

Al den plads har man udnyttet fornuftigt i kabinen – faktisk i en sådan grad, at der er mere benplads på bagsædet i en Chevrolet Spark end i andre væsentlig større biler. Man kan være der – selvom man er 1,80 meter høj.

 

Ingen plads til spilde

Bagagerummet har ikke nydt godt af den store kabineplads. Til gengæld er der en stor bagklap, som gør det muligt at udnytte pladsen bag forsæderne, når bagsæderne er foldet ned. Bagsæderne efterlader ikke et plant bagagerumsgulv, men det er helt almindeligt i småbilerne – til gengæld går ingen plads til spilde. Selve processen med at lægge bagsæderne ned er ikke den letteste i verden, men det går an. Og bagefter skal man finde et sted til de tre nakkestøtter, som skal afmonteres med mindre forsæderne er skudt temmelig langt frem.

 

Og det er vel egentlig, hvad det handler om i en Chevrolet Spark: Fin rumudnyttelse, god siddekomfort, god benplads, polstrede paneler, udmærkede køreegenskaber, god kørekomfort. Og så kan man med under 25.000 kroner oveni få alt det nævnte udstyr plus boardcomputer, el-sidespejle, højdejusterbart rat mv. Basisudstyret er forbavsende højt, ikke mindst på sikkerhedsfronten, hvor f.eks. airbaggardiner er inkluderet. Det samme er andre usædvanlige features som Isofix barnestolsbeslag og højdejusterbart forlygtelys. Og handskerum er heller ikke en selvfølgelighed i denne bil kategori – men det er det i Spark’en.

 

 

Og så en ting til, for resten: Den ser ret godt ud, sådan en Spark, ikke sandt?


Model:

Chevrolet Spark 1,0 LS m. ESP

Listepris:

Kr. 108.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,0 l benzinmotor. 68 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

15,5 sek./ 154 km/t/ 20,0 km/l /118 g/km

Længde:

3,64 m

Bagagerum:

170 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 14” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Isofix. Handskerum. Splitbagsæde.


Link til importøren

 

God bagsædeplads.

 

Smart interiør.

 

Bagdørgreb a-la Honda og Alfa Romeo.

 

Store sidespejle og potent front.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt